Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

treg start i kulda, dårlige glødeplugger?


dan83

Anbefalte innlegg

hei,

noen som har erfaring når det kommer til unormalt treg start på dieselbil etter å ha stått ett par dager i kulda?

Har en rav4 2013 som starter helt fint i kulda, så lenge jeg kjører jevnlig. Men så raskt den har stått stille ett par dager i minus grader, så er den utrolig treg å starte. Her om dagen måtte jeg gløde to ganger. 

Har fått ett verksted til å teste batteriet, og det var bra. Men nå er jeg litt fersk på dette med bil, så lurer på om dårlige glødeplugger kun påvirkes av hvor mye strøm batteriet har igjen? Eller vill diselbil med defekt glødplugg(er) ha treg start uavhengig om jeg kjørte dagen før eller ikke, så lenge det er kaldt?

Koster vell opptil 4000 å skifte glødeplugger antar jeg og hvis jeg må det, så håper jeg bilforhandlerne jeg kjøpte bilen hos dekker litt av disse utgiftene. Bilen er relativt lett kjørt og hadde bare gått 70 000km når jeg kjøpt den i oktober, hvis det skulle være relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dan83 skrev (4 timer siden):

hei,

noen som har erfaring når det kommer til unormalt treg start på dieselbil etter å ha stått ett par dager i kulda?

Har en rav4 2013 som starter helt fint i kulda, så lenge jeg kjører jevnlig. Men så raskt den har stått stille ett par dager i minus grader, så er den utrolig treg å starte. Her om dagen måtte jeg gløde to ganger. 

Har fått ett verksted til å teste batteriet, og det var bra. Men nå er jeg litt fersk på dette med bil, så lurer på om dårlige glødeplugger kun påvirkes av hvor mye strøm batteriet har igjen? Eller vill diselbil med defekt glødplugg(er) ha treg start uavhengig om jeg kjørte dagen før eller ikke, så lenge det er kaldt?

Koster vell opptil 4000 å skifte glødeplugger antar jeg og hvis jeg må det, så håper jeg bilforhandlerne jeg kjøpte bilen hos dekker litt av disse utgiftene. Bilen er relativt lett kjørt og hadde bare gått 70 000km når jeg kjøpt den i oktober, hvis det skulle være relevant.

Kan være mange ting. Slitte eller "feiljusterte" tennplugger kan kreve mer for å lage gnist. Kaldt batteri kan føre til at det ikke lenger gir nok volt til å lage skikkelig gnist. 

På toppen av dette blir oljen seigere når den blir kald, og motoren blir tyngre for starteren å drive. Og kombinasjonen kan gi enda mindre volt til pluggene. 

Sensorer kan fungere dårlig, og drivstoff/luft blandingen kan reguleres feil i forhold til temperaturen. 

Ellers kan det være feil på drivstoffpumpa eller kretsen slik at den ikke har nok trykk etter en stund, men dette bør også skje når det er varmere i været skulle jeg tro. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Kan være mange ting. Slitte eller "feiljusterte" tennplugger kan kreve mer for å lage gnist. Kaldt batteri kan føre til at det ikke lenger gir nok volt til å lage skikkelig gnist. 

På toppen av dette blir oljen seigere når den blir kald, og motoren blir tyngre for starteren å drive. Og kombinasjonen kan gi enda mindre volt til pluggene. 

Dieselmotorer bruker ikke tennplugger og har ingen gnist. Og pluggene glødes før man prøver å starte.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Dieselmotorer bruker ikke tennplugger og har ingen gnist. Og pluggene glødes før man prøver å starte.

Ja det stemmer, leste litt fort her og tenkte meg ikke om. Beklager det.

Men, se bort fra tennplugger, resten kan fremdeles være aktuelt å se på. Dieselbiler er spesielt avhengig av at trykket på drivstoffet er riktig, og tett filter, defekt tilbakeslagsventil slik at drivstoffet renner tilbake eller dårlig pumpe kan gjøre at bilen oppfører seg forskjellig om den står en stund.

Og sensorer kan også gjøre at glødingen ikke går som den skal, men da burde det skje hele tiden, ikke bare når den står en stund. Men, om man legger sammen flere av vinterproblemene kan de totalt sett føre til større problemer, og vanskeligere å starte.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 8.12.2021 den 17.37):

 

Er det rask prosess for ett verksted å sjekke glødeplugger eventuelt? Eller må jeg bestille en time for dette tro?

 

Har du fått noen til å koble til diagnoseutstyr og sjekket om det ligger inne noen feilkoder? Vil anta at også Toyota har logikk i bilen som rapporterer på eventuelt defekte glødeplugger. Det kan selvfølgelig være at en eller flere av glødepluggene er svekket og/eller sotet ned så de ikke lenger yter godt nok men uten at det registreres feil på dem. 
 

Er det forresten lenge siden bilen hadde service sist? Som nevnt av andre så kan eks. drivstoffilter med mye grums i seg være medvirkende årsak. Drivstoffiltre bør normalt skiftes etter 60-80k km men alderen på filteret må også tas i betraktning; noen sier skift etter 4 år, andre  etter noen år lenger. Men hvis filteret aldri er byttet, kan det med fordel byttes, uansett.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 10.12.2021 den 22.57):

Har du fått noen til å koble til diagnoseutstyr og sjekket om det ligger inne noen feilkoder? Vil anta at også Toyota har logikk i bilen som rapporterer på eventuelt defekte glødeplugger. Det kan selvfølgelig være at en eller flere av glødepluggene er svekket og/eller sotet ned så de ikke lenger yter godt nok men uten at det registreres feil på dem. 
 

Er det forresten lenge siden bilen hadde service sist? Som nevnt av andre så kan eks. drivstoffilter med mye grums i seg være medvirkende årsak. Drivstoffiltre bør normalt skiftes etter 60-80k km men alderen på filteret må også tas i betraktning; noen sier skift etter 4 år, andre  etter noen år lenger. Men hvis filteret aldri er byttet, kan det med fordel byttes, uansett.

Har ikke sjekket service historikken så nøye, men tror ikke det har vært skiftet Husker bare det har vært gjort service på bilen hver 16000km omtrent og bilen hadde kun hatt en eier. Den hadde gått bare 70 000km når jeg kjøpte den nå i høst. 

Dyrt å skifte dette eventuelt? Vet jo at det er veldig dyrt å skifte partikkelfilter, så håper ikke vi snakker om slike priser.

Bilen er kjøpt hos forhandler, så usikker på hvor nøye de går igjennom bilen før de selger den videre?

Skal ta en service på bilen i tidlig våres og be de sjekke litt div. da, for å være 100 prosent sikker på at alt er ok :)

Lenke til kommentar

Er det stort sett småkjøring du gjør?

Jeg har nå de siste gangene opplevd ganske treg start, men mistenker at dette skyldes lite kjøring, hvor da mesteparten har vært småkjøring. Dvs at batteriet ikke har fått ladet seg opp med de få kjøreturene jeg har gjort. Man bruker ofte litt ekstra strøm nå om vinteren, samt at batteriet vel ikke lader like bra når det er kaldt.
Batteriet er ganske nytt, så tror ikke det er selve batteriet som er problemet.

Det som har skjedd er at bilen har vært veldig treg til å starte, og at jeg får en del feilmeldinger på parkeringsvarsler, intelligent lyssystem etc. Når bilen har kjørt litt, og jeg starter bilen på nytt, starter den med en gang uten feilmeldinger.

Etter et par lengre turer og litt mer hyppig bruk, ser det ut til å ha gitt seg, men må teste det ut litt mer.

Du kan jo prøve litt "vedlikeholdslading" for å se om det hjelper.
Har ikke prøvd dette selv, men bør kanskje vurdere det:
https://www.biltema.no/nytt-og-nyttig/inspirasjon/vedlikeholdslading-sparer-miljoet-og-lommeboka/

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
dan83 skrev (15 timer siden):

Dyrt å skifte dette eventuelt? Vet jo at det er veldig dyrt å skifte partikkelfilter, så håper ikke vi snakker om slike priser.

Skifte av drivstoffilter bør ikke koste mye, tipper maks et par tusen for filter og jobb, ideelt sett mindre. Jobben i seg selv er relativt kurant. Se video av skifte på en 2003-modell Rav4 - eldre modell men tipper det er relativt likt på din bil; da ser du litt hva det innebærer

Lenke til kommentar

Hei, glødepluggene kan du måle med multimeter, da ohmer du de. Om den starter greit ved 2 glødinger så tyder det på at glødeplugger er dårlige. Men etter 70 000km er det trolig ikke ditt tilfelle. Helt vilt gjettet vil jeg tro det er ett dieselrelatert problem, 1veis ventil som ikke stenger eller liten lekkasje som fører til at diesel renner fra slanger tilbake til filter eller tank. treng ikke lekke ut diesel, men kan være innvendig lekkasje også som fører til att du må file noe mer da den er kald. Mercedes har slitt mye med dette, spesielt fra 90-2005 ish! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...