Gå til innhold

Nkom advarer mot massivt SMS-svindelangrep som rammer Norge nå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke lett å vite når en melding du får er ekte eller et phishing/svindelforsøk. Mottok to e-poster fra Eurocard i dag om å oppdatere hvitvaskingsinfo for kredittkort. Begge var full av linker som jeg ikke kunne se var ekte eller ikke. Hvis vi skal lære opp folk til å ikke klikke på linker i meldinger vi mottar, må selskaper slutte å sende ut meldinger med linker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
F3NMH3OO skrev (2 minutter siden):

Ikke lett å vite når en melding du får er ekte eller et phishing/svindelforsøk. Mottok to e-poster fra Eurocard i dag om å oppdatere hvitvaskingsinfo for kredittkort. Begge var full av linker som jeg ikke kunne se var ekte eller ikke. Hvis vi skal lære opp folk til å ikke klikke på linker i meldinger vi mottar, må selskaper slutte å sende ut meldinger med linker.

Enig, men selv om ekte selskaper sender linker på sms, så klikker jeg aldri på det. Jeg går heller inn på kontoen min til hva det gjelder og sjekker der. Så vi bør egentlig bare si: Aldri klikk på lenker du ikke vet hva er, selv om legitime selskaper sender det. Nå har jeg ikke opplevd at det har skjedd på lenge da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, atleape said:

Enig, men selv om ekte selskaper sender linker på sms, så klikker jeg aldri på det. Jeg går heller inn på kontoen min til hva det gjelder og sjekker der. Så vi bør egentlig bare si: Aldri klikk på lenker du ikke vet hva er, selv om legitime selskaper sender det. Nå har jeg ikke opplevd at det har skjedd på lenge da.

Hva gjør man når selskapet (Lyse) sender en link som ikke er til et lyse.no domene og en ikke finner en link eller annen informasjon om det de ber meg gjøre på hjemmesiden deres? Jeg ringte kundeservice og fikk vite at dette IKKE var phishing, det var reelt. De kunne heller ikke forstå at det var et problem. Mailen kom jo fra dem........

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...