emma206346 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) Hei kan noen hjelpe meg med denne fysikkoppgaven? Forklar gjerne med ord En kloss beveger seg på et friksjonsfritt bord med farten 2,7 m/s rett mot en kule som henger i ro i en snor. Klossen og kula har den samme massen. klossen blir liggende i ro etter kollisjonen med kula. Støtet mellom klossen og kula er et elastisk støt. Hvor høyt over bordkanten kommer kula før den snur? Endret 7. desember 2021 av emma206346 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Her misstenker jeg at det skal være en tegning/skisse tilhørende oppgaveteksten, for spørsmålet mhp. bordkanten gir ingen mening. Lenke til kommentar
emma206346 Skrevet 8. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2021 geir__hk skrev (8 minutter siden): Her misstenker jeg at det skal være en tegning/skisse tilhørende oppgaveteksten, for spørsmålet mhp. bordkanten gir ingen mening. Det var ingen tilhørende tegning, Jeg tolket oppgaven slik: vurder gjerne løsningen min Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Ok, sånn ja. Oppgaven synes riktig løst. Du kan alltids sette prøve for å vise at den statiske energien på kula ved høyeste punktet faktisk har samme tallverdi som kula. Da ville det vært naturlig å regne ut klossens kinetiske energi for sammenlikning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå