pabelo Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Hvordan kan jeg lage en if settning som vriker hvis en text boks innholder en viss text ? Ex. loader filnavnet inn i en text boks, programmet skal kunne gjøre en ting hvis det er en .txt fil og en annen ting hvis det er .nfo fil .... osv PabelO Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 if text1.text = "hei" then msgbox forutsetter at tekstboksen heter text1, at ordet du leter etter er "hei" og at du har en funksjon som heter msgbox Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Hvordan kan jeg lage en if settning som vriker hvis en text boks innholder en viss text ? Lett! If text1.text = "Hallo" then 'din feilmelding end if Ex.loader filnavnet inn i en text boks, programmet skal kunne gjøre en ting hvis det er en .txt fil og en annen ting hvis det er .nfo fil .... osv Blir litt vannskeligere.. da må du først ha en kode som tar ut den siste delen etter et punktum og f eks sette det i en text boks. så bruker du koden over. Hvordan du gjør alt detta har jeg ingen anelse om.. Edit: slått! Endret 9. januar 2004 av jonas22282460 Lenke til kommentar
pabelo Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 må vel finnes en eller annen ..... if txt1.text contains(".txt") then eller noe slikt ? PabelO Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 ta en titt på Right() funksjonen. Den kan hente ut X antall bokstaver fra høyre i stringen. På den måten kan du sjekke om de 4 siste bokstavene er ".txt". Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 ta en titt på Right() funksjonen. Den kan hente ut X antall bokstaver fra høyre i stringen. På den måten kan du sjekke om de 4 siste bokstavene er ".txt". Hvordan bruker man den? btw, så er vel ikke bilde i signaturen lov tror jeg.. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 er ikke sikker på rekkefølgen på parameterne men: if Right(text1.text, 4) = ".txt" then 'kode end if Lenke til kommentar
Tassax Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Du vil selvfølgelig bare vite filtypen. Lag deg en metode ala dette eksempelet for å hente ut filtype: Public Function GetFileType(strFileName As String) As String Dim s As Long s = InStrRev(strFileName, ".") If s <= 0 Then GetFileType = "": Exit Function '//returner filtype _uten_ prefix-punktum GetFileType = Right(strFileName, Len(strFileName) - s) End Function Ellers må jeg si de andre svarene du har fått er skrekkelig dårlige. Å bruke right-funksjonen å hente ut de tre-fire siste bokstavene er jo greit nok. Men hva dersom filendelsen er mer enn tre tegn... ?? Just my 0.02$ Lenke til kommentar
pabelo Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Å bruke right-funksjonen å hente ut de tre-fire siste bokstaveneer jo greit nok. Men hva dersom filendelsen er mer enn tre tegn... ?? Joda, men jeg trenger egentli bare å vite om det er en txt fil elle ikke adressen til en fil som står i en txt.boks fx. "c:\test.filnavn " Lenke til kommentar
Tassax Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Joda, men jeg trenger egentli bare å vite om det er en txt fil elle ikke adressen til en fil som står i en txt.boks fx. "c:\test.filnavn " Du sa da du ville vite hvilken fil-endelse det var i dette innlegget: Ex. loader filnavnet inn i en text boks, programmet skal kunne gjøre en ting hvis det er en .txt fil og en annen ting hvis det er .nfo fil .... osv Gjorde du ikke???? Kanskje du har forklart deg litt dårlig? Lenke til kommentar
pabelo Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Kanskje du har forklart deg litt dårlig? Joda det gjorde jeg sikkert og beklager det, men fikk det fikk det ivertfall til tilslutt Tusen takk for hjelpen alle sammen PabelO Endret 10. januar 2004 av pabelo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå