Gå til innhold

Så mye strøm kan du spare med én luft-til-luftvarmepumpe [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Er ekstra inneenhet noe som kan monteres i etterkant? Er ikke helt fornøyd med plasseringen av den jeg har, den varmer opp *nesten* hele huset bortsett fra nederste halvmeteren i stua. Blir kaldt på føttene når jeg sitter i sofaen..

Nei, man må ha en utedel som støtter det. Dvs. utedel og innedel kommuniserer. Programvaren i utedelen må skjønne at det finnes to innedeler i kretsen eller så blir den vel helt forvirret. Jeg foreslår enten fluffy teppe foran sofan eller panelovn / varmelist under vinduene, som jeg antar er kilden til kaldras og gulvkaldhet. Kaldras "renner" ned fra vinduene og utover gulvet som en virtuell vanndam, med mindre det blokkeres av en varm oppadgående luftstrøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (På 7.12.2021 den 22.14):

Er ekstra inneenhet noe som kan monteres i etterkant? Er ikke helt fornøyd med plasseringen av den jeg har, den varmer opp *nesten* hele huset bortsett fra nederste halvmeteren i stua. Blir kaldt på føttene når jeg sitter i sofaen..

Flere som monterer innedelen i "knehøyde" eller tilsvarende, nettopp for å få varmen nede. Spesielt om eneste temperatursensor sitter i selve inn-enheten. Men kan det være at huset ditt er trekkfult, og dermed blir lufta vel mye nedkjølt for varmen rekker nedover?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Flere som monterer innedelen i "knehøyde" eller tilsvarende, nettopp for å få varmen nede. Spesielt om eneste temperatursensor sitter i selve inn-enheten. Men kan det være at huset ditt er trekkfult, og dermed blir lufta vel mye nedkjølt for varmen rekker nedover?

Jeg har innerdelen nede hvilket er den naturlig plass for en varmekilde for varmluft. Eneste som er dumt er at da den er beregnet på å stå på veggen, styres varmluften mot gulvet som kanskje ikke tåler så mye varm luft (har selv parkett (ekte tre) som sprekker opp). Hadde jeg vært bevisst problemstillingen til å begynne med, hadde jeg lagt en form for ullteppe der.

At innerdelen henger på veggen er jo en uting som henger sammen med at dette i utgangspunktet var AC-enheter som spredte kald luft som synker ned. Deretter har man lagd diverse fancy styring av varmluften for å kompensere for at disse innerdelene henger på feil sted. Helt galt er det heller ikke, da en ikke alltid har plass langs gulvet.

For meg passer det ypperlig (bortsett fra en ulempe), "riktig plassering" og kan knapt se den.

For de som lurer? Er det mange som har sett panelovner plassert høyt oppe på veggen?

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (31 minutter siden):

Jeg har innerdelen nede hvilket er den naturlig plass for en varmekilde for varmluft. Eneste som er dumt er at da den er beregnet på å stå på veggen, styres varmluften mot gulvet som kanskje ikke tåler så mye varm luft (har selv parkett (ekte tre) som sprekker opp). Hadde jeg vært bevisst problemstillingen til å begynne med, hadde jeg lagt en form for ullteppe der.

At innerdelen henger på veggen er jo en uting som henger sammen med at dette i utgangspunktet var AC-enheter som spredte kald luft som synker ned. Deretter har man lagd diverse fancy styring av varmluften for å kompensere for at disse innerdelene henger på feil sted. Helt galt er det heller ikke, da en ikke alltid har plass langs gulvet.

For meg passer det ypperlig (bortsett fra en ulempe), "riktig plassering" og kan knapt se den.

For de som lurer? Er det mange som har sett panelovner plassert høyt oppe på veggen?

Radiator/stråleovnene på badene står/stod vel som standard oppe ved taket,  men en viss sjanse for at det var av andre årsaker.  Samme med tilsvarende på veranda/altan/balkong.

Men har sett flere av disse innerdelene stå lavt, men blåser opp og ut. reit å sjekke om den du har eller vurderer å bytte til kan stå lavt og blåse opp og frem, istedet for ned mot gulvet.

Disse varmepumpene er nok effektive, og slik sett lure å skaffe seg for å redusere strømbruken, og om sommeren få kjøleløsning istedet. Men må innrømme at både innedel og utedel til tider er lite vakre, bråker gjerne endel og fort stjeler viktig veggplass. Ute er det kanskje lettere å skjule den slik at man ikke tenker så mye på at den er der.

En annen ulempe er at de ofte bare betjener ett rom, med mindre man bygger huset rundt en gedigen og kostbar løsning for AC i de viktigste eller alle rommene. Det får man stort sett bare til om man bygger nytt eller totalrenoverer et hus. Eller er skikkelig heldig med teknisk design

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Er ikke spesielt trekkfullt. Det er nok mer at innedelen har en ikke-ideell plassering, den står sånn til at den ikke får sirkulert luften i stua effektivt. 

Snowleopard skrev (10 timer siden):

Radiator/stråleovnene på badene står/stod vel som standard oppe ved taket,  men en viss sjanse for at det var av andre årsaker. 

Sikkerhet? De er mindre utsatt for vannsøl når de står langs taket. Tryggere mot berøring også. Fikk brannsår på leggen som liten etter at jeg kom nær en lavt plassert varmeovn på et bad..

Snowleopard skrev (10 timer siden):

Men må innrømme at både innedel og utedel til tider er lite vakre, bråker gjerne endel og fort stjeler viktig veggplass.

Word! Den ikke-ideelle plasseringen til min innedel skyldes delvis inngripen fra estetisk komite.. :p 

Selv om innedelen ikke lager mye lyd i stille-modus så vil den fortsatt bli veldig synlig. Det finnes litt mindre synlige alternativ, som en radiator utformet som en litt høy vaskelist.

Lenke til kommentar
koots skrev (På 7.12.2021 den 12.41):

Har byttet defekt varmepumpe og tre vinduer med en aldre på 40 år i kåken. Ikke tvil om hvilken av de tiltakene som lønner seg i kroner og øre. 

Vi var heldige i vår/sommer med at borettslaget ville bytte ut alle dører og vinduer i leilighetene, samt at vi skaffet varmepumpe i fjor. Det lønner seg godt nå.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (22 timer siden):

Vi har en innedel som er laget for lav montering. Den bygger mye mindre ut fra veggen, og blåser opp/frem, men er til gjengjeld en del høyere slik at toppen på den kommer ca rett under vindushøyde. Ser det kalles "gulvmodell".

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (20 minutter siden):

Vi har en innedel som er laget for lav montering. Den bygger mye mindre ut fra veggen, og blåser opp/frem, men er til gjengjeld en del høyere slik at toppen på den kommer ca rett under vindushøyde. Ser det kalles "gulvmodell".

Ja, gulvmodeller har vært tilgjengelige i mange år. Akkurat hos meg ville det ikke ha vært plass til en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...