Redaksjonen. Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Så mye strøm kan du spare med én luft-til-luftvarmepumpe [Ekstra] Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 For dem som skal skaffe seg en varmepumpe i vinter så må man være påpasselig med å finne en dag det er varmegrader i så fall da det er ikke anbefalt å montere i kuldegrader Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 bruker-540634 skrev (4 timer siden): da det er ikke anbefalt å montere i kuldegrader Nå ser jeg muligheten for å lære noe nytt. Kan du utdype? 1 Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Her burde regjeringen satse mer enn i dag, en storstilt statsfinansiert deployering av varmepumper ville monne. En svært fornuftig investering målt mot mye annen såkalt miljø/energi teknologi. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 6 hours ago, bruker-540634 said: For dem som skal skaffe seg en varmepumpe i vinter så må man være påpasselig med å finne en dag det er varmegrader i så fall da det er ikke anbefalt å montere i kuldegrader Vår ble installert for 12 år siden i minusgrader. Fungerer fortsatt fint. Hva er grunnen til denne anbefalingen? Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet 7. desember 2021 Populært innlegg Del Skrevet 7. desember 2021 Montøren kan bli forkjølet. 14 Lenke til kommentar
koots Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Har byttet defekt varmepumpe og tre vinduer med en aldre på 40 år i kåken. Ikke tvil om hvilken av de tiltakene som lønner seg i kroner og øre. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Simen1 skrev (3 timer siden): Nå ser jeg muligheten for å lære noe nytt. Kan du utdype? Wisd0m skrev (1 time siden): Vår ble installert for 12 år siden i minusgrader. Fungerer fortsatt fint. Hva er grunnen til denne anbefalingen? sedsberg skrev (2 timer siden): Montøren kan bli forkjølet. Er rett å slett at rørsettet kan inneholde kondens som fryser til is når det blir utsatt for kuldegrader og det er vanskelig å vakuumere ut For min del så gikk strømforbruket opp med varmepumpe da jeg fyrte mye mindre med ved og jeg holdt den samme innetemperaturen døgnet rundt, trur mange har den samme erfaringen. De blir også betraktelig mindre energieffektive jo kaldere det er, i så måte så er egentlig ikke det norske klimaet det ideelle. Men hvis man ikke har andre oppvarmingskilder enn strøm så er det ikke så mange andre gode alternativer enn en varmepumpe heller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) bruker-540634 skrev (2 timer siden): Er rett å slett at rørsettet kan inneholde kondens som fryser til is når det blir utsatt for kuldegrader og det er vanskelig å vakuumere ut Rørsett leveres tørre* med gummipropper - som skikkelige montører skal ta vare på og bruke både på røret som monteres og rester som er lange nok til å brukes andre steder. I tillegg er det ofte mye fuktigere omgivelser både i absolutt luftfuktighet når tempen er over frysepunktet og i form av våte klær, dråper etc. Is sublimerer under vakuum, men jeg er usikker på hvor mye ekstra tid det tar. * Jeg er usikker på hvordan de tørker rørene, men antar de fylles med nitrogen når de er varme, før proppene settes på. Endret 7. desember 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 6 minutes ago, bruker-540634 said: blir også betraktelig mindre energieffektive jo kaldere det er, i så måte så er egentlig ikke det norske klimaet det ideelle. Spørs hvor du bor i Norge. Ved kysten er det sjeldent iskaldt type Røros, og vil ha stor nytte av varmepumper. Der hvor jeg bor i Trøndelag er vi ytterst sjelden under 10 minus om vinteren, og har stort utbytte av det. Kan nevne at jeg har vannbåren varme i gulvene, og når jeg satte inn en luft til vann varmepumpe til det, sank årsforbruket fra ca 30.000 til 16.000 kWt. Akkurat den investeringen er jeg ekstremt fornøyd med i dag. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 bruker-540634 skrev (24 minutter siden): For min del så gikk strømforbruket opp med varmepumpe da jeg fyrte mye mindre med ved og jeg holdt den samme innetemperaturen døgnet rundt, trur mange har den samme erfaringen. De blir også betraktelig mindre energieffektive jo kaldere det er, i så måte så er egentlig ikke det norske klimaet det ideelle. Men hvis man ikke har andre oppvarmingskilder enn strøm så er det ikke så mange andre gode alternativer enn en varmepumpe heller. Men om man vil spare strøm, så kan man jo fortsette å fyre ved og så skru ned temperaturen på varmepumpa når man fyrer. Vi bruker begge deler nå som det er 10 minus i desember på andre (eller var det 3.?) uka. Varmepumpe betyr vel ikke at man må slutte med vedfyring? 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 MrMarbles skrev (5 minutter siden): Men om man vil spare strøm, så kan man jo fortsette å fyre ved og så skru ned temperaturen på varmepumpa når man fyrer. Vi bruker begge deler nå som det er 10 minus i desember på andre (eller var det 3.?) uka. Varmepumpe betyr vel ikke at man må slutte med vedfyring? Nei, men det er ikke lønnsomt om du må betale markedspris for veden. Ved koster 80-90 øre/kWh og om du får 85% effektivitet koster den altså rundt en krone pr. kWh. En varmepumpe som gir COP på 3 (ganske lavt) vil med en strømpris på 2,40 i snitt gjennom dagen koste 80 øre per kWh. Strømmen må opp i ca. 3,- pr. kWh inkl. nettleie om varmepumpa i dette eksempelet skal bli like dyr i bruk som ved. De fleste gir vel også høyere COP. 1 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Har fortsatt panelovner i alle rom men bruker dem så godt som aldri siden jeg fikk varmepumpe. Fra 10.000 kWh, termostatstyrt og fem grader ned om natta, gikk forbruket ned til 3.500 kWh og pumpen til kr 19.200 (-3.000 i støtte fra Oslo kommune) ble tjent inn på tre år. Har nå hatt den i 8 år med en service på kr 1.500 like før pumpen var 5 år. Per nå virker den bra (eneste oppvarming ved -20 grader), men mistenker at en rengjøring av radiator i innerdel vil gjøre godt (alts utover filterstøvsuging). Mitt hus egner seg utmerket (dårlig isolert ca 90 m2 enebolig, en etasje i L-form) og pumpe godt plassert i stor stue. Åpner dør til soverom om kvelden (unngår bruk av panelovn). Pumpe holder ned mot -20 (når den er i toppform, ikke nå) og har peis som tillegg ved temperaturer under -20. Panelovner bruker jeg naturligvis ikke (verken nå eller tidligere år)! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) bruker-540634 skrev (1 time siden): De blir også betraktelig mindre energieffektive jo kaldere det er, i så måte så er egentlig ikke det norske klimaet det ideelle. Ingen steder i Norge har -40°C året rundt. Alle steder i Norge har svært mange dager i året med temperaturer i området fra -25°C til 10-15 °C og over 25°C, der varmepumpa gjør en god jobb. Varmepumpe er altså nyttig store deler av året selv på Røros og i Karasjok. I de kaldeste områdene bør man ha vedfyring i tillegg. Alle med én varmepumpe bør ha termostatstyrte panelovner o.l. innstilt på frostsikringstemperatur som backup i tilfelle varmepumpa ryker. De kan også brukes som supplement på svært kalde dager. Når man først har varmepumpe så spander gjerne på deg kjøling de varmeste dagene i året. Det er veldig mye komfort for pengene. Endret 7. desember 2021 av Simen1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg opplever svært dårlig virkning fra min 4 kw panasonic ved under 10 minus. Det ligger ofte på 10-15 minus her, kanskje 2 måneder av vinteren. Av og til stopper den helt. Jeg har også snakket med andre som er misfornøyde med sine pumper, selv om de er nyere. Min er i overkant av 10 år. Det spørs om den er klar for skroting, fra flere andre hører jeg at ca 10 år er da de begynner å kreve reparasjoner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Ketill Jacobsen skrev (47 minutter siden): Per nå virker den bra (eneste oppvarming ved -20 grader), men mistenker at en rengjøring av radiator i innerdel vil gjøre godt (alts utover filterstøvsuging). Det kan enkelt gjøres selv. Mange er ikke klar over hvor enkelt det er og er like redd for å da av dekslet på innedelen som de er for å åpne panseret på bilen. Vanskelighetsgraden kan sammenlignes med å skifte olje på bilen. Kjapp forklaring: Spoiler 1. Ta sikringa som varmepumpa står på. Lås sikringsskapet og ha nøkkelen i lomma til du er ferdig. 2. Fjern filtrene, skru av dekslet og lirke og bøye løs bladene som styrer luftstrømmen. Vippe ned bunnpanna så du kommer til rotoren. Finn den ene skruen som holder den på plass og skru den også løs. 3. Fukt alt* i dusjen, spay på avfettingsmiddel, la virke en stund og skyll av. (* ikke bunnpanna eller lagrene, de skal sitte igjen) 4. Varmeveksleren støvsuges og støvet hjelpes løs med en gammel tannbørste. 5. Legg noen gulvkluter under varmepumpa og fukt den med en spray. Spray på avfettingsmiddel og la virke en stund. Spray rikelig med vann på for å fjerne avfettingsmiddelet. 6. Sjekk resultat og gjenta evt noe om det fortsatt er mye skitt. 7. Monter tilbake i motsatt rekkefølge 8. Slå på sikringa og voila 1500,- spart. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) kremt skrev (43 minutter siden): Jeg opplever svært dårlig virkning fra min 4 kw panasonic ved under 10 minus. Det ligger ofte på 10-15 minus her, kanskje 2 måneder av vinteren. Av og til stopper den helt. Jeg har også snakket med andre som er misfornøyde med sine pumper, selv om de er nyere. Min er i overkant av 10 år. Det spørs om den er klar for skroting, fra flere andre hører jeg at ca 10 år er da de begynner å kreve reparasjoner. Jeg har også en 10 år gammel Panasonic av billigtypen (CE9LKE) og har omtrent samme erfaring. Sparte mye penger i forhold til panelovner og imponerte i sin tid, men helt ærlig så var den ikke spesielt effektiv ved -10°C den gangen heller. Jeg tror det er en stemme i bakhodet mitt som prøver å finne argumenter for å kjøpe en ny så nå undervurderer jeg den nok litt mer enn når den var ny. Planen er ikke å pensjonere den, men å flytte den ned til hybelleiligheta jeg leier ut, og så kjøpe en ny selv. En som er bedre dimensjonert for mitt hus (et temmelig energislukende). Har sett meg ut en Daikin Synergi 3 som skal gi meg 5 kW varme ved -15°C (som er nært kulderekorden her). Jeg klarer ikke å gjenfinne kilden nå, men husker vagt at den bare leverte 2-3 kW ved -7°C og ikke en gang hadde specs ved -15°C. Endret 7. desember 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Simen1 skrev (1 time siden): Det kan enkelt gjøres selv. Mange er ikke klar over hvor enkelt det er og er like redd for å da av dekslet på innedelen som de er for å åpne panseret på bilen. Vanskelighetsgraden kan sammenlignes med å skifte olje på bilen. Kjapp forklaring: Skjul innhold 1. Ta sikringa som varmepumpa står på. Lås sikringsskapet og ha nøkkelen i lomma til du er ferdig. 2. Fjern filtrene, skru av dekslet og lirke og bøye løs bladene som styrer luftstrømmen. Vippe ned bunnpanna så du kommer til rotoren. Finn den ene skruen som holder den på plass og skru den også løs. 3. Fukt alt* i dusjen, spay på avfettingsmiddel, la virke en stund og skyll av. (* ikke bunnpanna eller lagrene, de skal sitte igjen) 4. Varmeveksleren støvsuges og støvet hjelpes løs med en gammel tannbørste. 5. Legg noen gulvkluter under varmepumpa og fukt den med en spray. Spray på avfettingsmiddel og la virke en stund. Spray rikelig med vann på for å fjerne avfettingsmiddelet. 6. Sjekk resultat og gjenta evt noe om det fortsatt er mye skitt. 7. Monter tilbake i motsatt rekkefølge 8. Slå på sikringa og voila 1500,- spart. Hadde tenkt å gjøre det selv. Men denne detaljerte bruksanvisningen er midt i blinken. Så takk for den Simen1! Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 kremt skrev (3 timer siden): Jeg opplever svært dårlig virkning fra min 4 kw panasonic ved under 10 minus. Det ligger ofte på 10-15 minus her, kanskje 2 måneder av vinteren. Av og til stopper den helt. Jeg har også snakket med andre som er misfornøyde med sine pumper, selv om de er nyere. Min er i overkant av 10 år. Det spørs om den er klar for skroting, fra flere andre hører jeg at ca 10 år er da de begynner å kreve reparasjoner. Etter hva jeg har hørt har det skjedd mye med virkningsgraden i kulde for luft/luft varmepumper de siste 10 årene. Bergvarmepumper ser ut til å ha vesentlig lengre levetid, vår er nå 15 år gammel og har gått uten et feilslag eller noen form for service bortsett fra at jeg måtte bytte veksleventilen som bytter mellom varme og varmtvann en gang for 10-12 år siden. Satser på at den går 10 år til Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Er ekstra inneenhet noe som kan monteres i etterkant? Er ikke helt fornøyd med plasseringen av den jeg har, den varmer opp *nesten* hele huset bortsett fra nederste halvmeteren i stua. Blir kaldt på føttene når jeg sitter i sofaen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå