Lycifero Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Hei! Er i en prosess der jeg selger min nåværende bolig for å flytte til ny by. I tillegg til å måtte kjøpe ny bolig må jeg også gå til anskaffelse av bil. Jeg har mulighet til å få rammelån hos banken, men da vil rammelånet allerede være oppbrukt slik at jeg må nedbetale en del på boliglånet for å kunne kjøpe bil via rammelån. Jeg vurderer derfor å benytte deler av gevinst ved salg av nåværende bolig til bilkjøp. Ved å gjøre dette vil jeg fortsatt ha igjen nok egenkapital til å kjøpe ønsket type bolig, samt at jeg da slipper å ha et billån. Dette vil igjen gi bedre likviditet per måned som heller kan gå til nedbetaling av bolig eller sparing i fond. Ser både fordeler og ulemper med dette. Ulempen er jo at jeg vil benytte penger på noe som er et reelt tapsprosjekt (bil). Samtidig tenker jeg at dersom jeg gjør som foreslått så vil bilen allikevel ha en restverdi (tenker å kjøpe ny bil) og kan selges etter f.eks fem år, hvorpå jeg da har nedbetalt tilstrekkelig til å kunne få rammelån på eventuell ny bil når den tid kommer. Er det noen som har tanker eller kommentarer angående dette? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Forutsetningen her er jo at du må kjøpe bilen uansett, så pengene på tapsprosjekt er brukt uansett finansiering. Hva er renten du forventer å få på billånet og på boliglånet? Og hvordan er din sparehistorikk fra tidligere? Lenke til kommentar
Lycifero Skrevet 7. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2021 Boliglånsrenten er på 1,46% effektiv. For billån (5 år nedbetalingstid) varierer renten litt med hvor mye egenkapital man stiller med: 0% EK gir 4,43% effektiv rente 25% EK gir 3,08% effektiv rente 50% EK gir 3,29% effektiv rente, altså høyere rente enn ved 25%. Når det gjelder sparing vil jeg si at har gode vaner og sparer 30-40% av lønn etter avdrag på boliglån i fond. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå