EremittPåTur Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Quote "– Så skulle vi ønske at ikke alle nykommere hadde som PR-strategi å kritisere de andre aktørene – det bidrar dessverre bare til å svekke tilliten til markedet." Tilliten i markedet er det dere selv som har svekket. Her er det noen som faktisk har mulighet til å gjenopprette litt av tilliten.... Apropos tillit, Hr. Etablert strøm selger... Har stusset litt over de mange selskapene som nå tilbyr lure avtaler om å låse strømprisen på ett lavere nivå... Hvis dere virkelig ønsker at folk skal betale mindre, hvorfor ikke bare sette ned prisen? Ånei, det var sant, lå noe lureri her ja med at låste kunder er big business for deg... Tillit ja, fru blom, det var den tilliten ja... Men hjelper lite med null påslag når nordpool er overpriset grunnet feilslåtte energi investeringer på kontinentet.... Og før man fjaser i vei om at strømmen er billigere når det blåser, eller at vi betalte 0 kroner for ett år siden. For det første så er ett samfunn best tjenelig med forutsigbare strømpriser og forutsigbar levering. Det ble det også advart om i fjor av mange som skjønte at 0 kr er heller ikke bra og at det vitner om ett dårlig regulert nett. De fikk alle rett. Nå sitter vi med ett energisystem som ikke er i stand til å levere uten at prisene fluktuerer vilt og reservene brukes opp over evne. Tusen takk til dere alle vindturbin forkjempere... Man kan ikke være avhengig av energisystemer som er sårbar for kortsiktige svingninger slik vindturbiner er. Ett vannmagasin og ett atomkraft tåler måneder med tørt vær og kan likevel levere, men en vindturbin svikter etter en time med stille.. Den som rer opp for fanden ber om problemer. Vi er ett stykke unna minimumsåret 2010 når det gjelder fyllingsgrad i våre magasiner på denne tiden (61% ish), det gikk bra det og, allikevel så hyler man som stukne griser. grafene viser også at historisk sett er ikke dagens fyllingsgrad på hele 68% utenfor normalen selv om den gjerne ligger litt høyere, og nominelt 78%. Men ingen krise med andre ord. Krisen "oppstår" først når vi velger å hyle som om det er en krise og når vi tapper ned for å dekke andre lands selvskapte manglende evne til å produsere.. 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Det er veldig merkelig å skulle sammenligne bilverksteder og matbutikker med strømleveranse. Bilverksteder og matbutiker er noe det er mulighet å ha fri konkurranse med. Jeg kan hele tiden bytte til den matprodusenten jeg vil og jeg kan hele tiden bytte til det verkstedet jeg ønsker. Når det gjelder strøm så er dette infrastruktur hvor vi forbrukere ikke kan velge produsent selv, skulle dette vært tilfelle, så måtte det vært flere fremførte kabler fra produsent hjem til meg, hvor jeg som kunde sier "for de nesten 12 månedene ønsker jeg å koble meg på kabelen til leverandør yyy" jeg kunne f. Eks valgt leverandør utifra prismodel, om de tilbyr tn nett eller hva det måtte være. Men vi har ingen reel konkurranse i dette market og da er det meningsløst å skulle la private aktører tjene penger på offentlig infrastruktur. Ønsker vi å ha fri konkurranse, så må dette skje på tjenester hvor vi forbrukere faktisk kan velge. Da ting som skole, helsevesen osv. Hele denne kraftmarked strukturen er ikke noe annet enn et verktøy for fylle lommene til private selskaper hvor de ikke tilbyr noe som helst utover å late som de er med på å realisere konkurranse og et fritt market på produkter og tjenester det offentlige egentlig leverer. 2 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) Dere som har valgt spotpris i hele år har tapt flere tusen kroner. Har hatt fastpris med "variabel pris" strømavtale (14 dagers forvarsel på strømpris endring med pristak for hvert kvartal). Betaler nå 135 øre per kWt i sør-norge, mens spotprisen ligger over 200 øre per kWt. Denne strømavtalen er nå ikke lenger tilgjengelig for nye abonnenter. Håper bare den ikke forsvinner for meg også. Hvordan de klarer å holde prisen så mye lavere enn spotpris vet jeg ikke, men har spart flere tusen kroner i år med denne avtalen sammenligna med typisk spotprisavtale. Er man smart, hadde man bundet strømmen i 5 år til 30 øre per kWt når det var tilgjengelig. Alle kan se at strøm kommer bare til å bli dyrere i framtiden med dette "grønne skifte" som gir høyere gass, olje og CO2 priser. Endret 7. desember 2021 av Allostasis 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Allostasis skrev (3 minutter siden): kw/t For ordens skyld, siden jeg ser den samme feilen gjentatt: Det skal ikke være noen brøkstrek i den benevninga. Det er k * W * t = kWt. 1 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Midt-Norge lå på 15-20 øre for 1 måned siden. Snitt nå om dagene er gjerne rundt 150. Jeg tror dette vil "blåse over" igjen etterhvert. Men det kan bli noen harde måneder for enkelte. Heldigvis bruker jeg mye ved som er gratis. De som sliter mest er nok de ikke har buffer og heller ikke noen alternativ varmekilde. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Allostasis skrev (4 minutter siden): Betaler nå 135 øre per kw/t i sør-norge Jeg har spotprisavtale og har betalt i snitt 81,6 øre pr kWt i 2021 1 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) 7 minutes ago, StigVidar said: Jeg har spotprisavtale og har betalt i snitt 81,6 øre pr kWt i 2021 Har fulgt med på spotprisen gjennom hele året, den har alltid vært over eller rett ved min variable fast pris avtale. Faktisk over det dobbelte noen perioder. Endret 7. desember 2021 av Allostasis Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 11 minutes ago, Selvstendigsaas said: Når det gjelder strøm så er dette infrastruktur hvor vi forbrukere ikke kan velge produsent selv, skulle dette vært tilfelle, så måtte det vært flere fremførte kabler fra produsent hjem til meg, hvor jeg som kunde sier "for de nesten 12 månedene ønsker jeg å koble meg på kabelen til leverandør yyy" jeg kunne f. Eks valgt leverandør utifra prismodel, om de tilbyr tn nett eller hva det måtte være. Dette er en overforenklet (og feilaktig) fremstilling av konkurransesituasjonen. Selv om du ikke selv velger nøyaktig hvilket kraftverk du kjøper fra, så er det konkurranse mellom de. Krafthandelen skjer via kraftbørser hvor kjøpere og leverandører konstant forhandler priser. Elkraft er en kommoditet, det er ingen kvalitative forskjeller, dermed kan konkurransen mellom leverandørene automatiseres. I praksis ender dette opp med at ettersom prisene går opp blir flere kraftleverandører villige til å selge, og når prisene faller dropper de fra. Et tilsvarende marked er olje. Du vet ikke hvilket oljefelt oljen bensinen du kjøper kommer fra, du bare forholder deg til bensinstasjonen, som i sin tur kjøper fra sine grossister. Det at du ikke velger hvilken oprinnelig oljeprodusent som leverte oljen som gikk til raffineriet som så havnet hos bensinstasjonen betyr ikke at det ikke er konkurranse mellom oljeprodusentene. Istedet for at du skal gå rundt å velge foregår konkurransen i kommoditetsmarkeder via børser hvor kjøpere og selgere møtes og etablerer løpende prising. Sagt på en annen måte er konkurransen du forholder deg til mellom de som selger til sluttbrukere, og her har du mange valg, både i tilbydere og i avtaletyper. Disse opptrer i sin tur som kjøpere på kraftbørsen og handler fra kraftleverandørene slik at de kan videreselge til deg. Meg bekjent ert det ingenting som hindrer deg i å selv handle direkte på strømbørsen for så å være din egen leverandør som handler med kraftleverandørene, men det er neppe videre lønnsomt, gjør du det vil det nok være mye engangskostnader som spiser opp enhver mulig gevinst. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 10 minutes ago, Allostasis said: Dere som har valgt spotpris i hele år har tapt flere tusen kroner. Har hatt fastpris med "variabel pris" strømavtale (14 dagers forvarsel på strømpris endring med pristak for hvert kvartal). Betaler nå 135 øre per kwt i sør-norge, mens spotprisen ligger over 200 øre per kwt. Du ser deg blind på momentane priser. Mitt snitt for november ble 144 øre. Du må jo gjerne kjøpe fastprisavtaler, og det er fornuftig om økonomien ikke tåler kortvarig høye priser, men over tid må man forvente å betale noe mer for strømmen på den måten. Det er klart man noen ganger kan ha flaks og å bedre pris i snitt for en hel periode også med binding, men det er jo da et veddemål at du vet bedre enn de professjonelle kraftanalytikerne som satte fastprisavtalen med en forventning om fortjeneste. 1 1 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 3 minutes ago, sverreb said: Du ser deg blind på momentane priser. Mitt snitt for november ble 144 øre. Du må jo gjerne kjøpe fastprisavtaler, og det er fornuftig om økonomien ikke tåler kortvarig høye priser, men over tid må man forvente å betale noe mer for strømmen på den måten. Det er klart man noen ganger kan ha flaks og å bedre pris i snitt for en hel periode også med binding, men det er jo da et veddemål at du vet bedre enn de professjonelle kraftanalytikerne som satte fastprisavtalen med en forventning om fortjeneste. Har ikke hatt noen binding. Dette er en variabel strømprisavtale med fastpris, der strømprisen har ett pristak per 4 måneder og kan nå det pristaket, men du blir varslet 14 dager på forhånd. Det er snittprisen på spot jeg har sammenlignet med. Hadde spotpris vært merkbart billigere hadde jeg bare skiftet til det. Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) @sverreb Hva betalte du i snitt per kWt i oktober? Da betalte jeg 89 øre per kWt. Det er sør-norge spot du sammenligner med? 121,67 øre per kWt for sør-norge var spotprisen i oktober i følge norgesenergi. Endret 7. desember 2021 av Allostasis Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 1 minute ago, Allostasis said: @sverreb Hva betalte du i snitt per kWt i oktober? Da betalte jeg 89 øre per kWt. Det er sør-norge spot du sammenligner med? 126 øre. Jeg er i N01 (øst), men så vidt jeg kan se er det godt som ingen praktisk forskjell mellom de to*. Hva hver enkelts snittpris (med spotprising) blir varierer jo også med forbruksmønster. Prisavtalen din er en mellomting mellom fastpris og spot. I snitt må du forvente å betale noe mer en spot, men i perioder kan du naturligvis komme bedre ut. Pass deg for å bli for opphengt i de månedene avtalen din gjorde det bedre enn spot, da kan du fort overse de månedene du gjorde det dårligere. *) https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/?view=chart 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Simen1 skrev (15 timer siden): Skulle jo nesten tro disse ville komme øverst på Forbrukerrådets prisguide strømpris.no, men dengang ei. De kommer på 17.-plass. Ja, forbrukerrådet lar uheldigvis lokketilbud ødelegge oversikten. De som "sparer" 6 kroner i måneden på å velge "vinneren" blir nok flyttet til en mye dyrere avtale etter 12 mnd. Har prøvd det sjøl, men har nå valgt Motkraft. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Sett opp påminnelse i kalenderen og bytt videre. 1 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 3 minutes ago, sverreb said: Hva hver enkelts snittpris (med spotprising) blir varierer jo også med forbruksmønster. Ja, spesielt nå om vinteren. Ellers på sommeren er spotprisen ganske stabil gjennom hele døgnet. 4 minutes ago, sverreb said: I snitt må du forvente å betale noe mer en spot, men i perioder kan du naturligvis komme bedre ut. Pass deg for å bli for opphengt i de månedene avtalen din gjorde det bedre enn spot, da kan du fort overse de månedene du gjorde det dårligere. På det verste har gjennomsnittlig spotpris vært nesten lik min fast pris, men i majoriteten av tiden dette året har forskjellen vært stor, mao jeg har spart flere tusen kroner på min strømavtale kontra typisk spotavtale. Og det er ingen binding, så når man følger litt med er det ingen penger å tape. Avtalen er vel for god, så derfor er den ikke lenger tilgjengelig for nye kunder. Den nordpool prisen er vel uten mva og elavgifter strømleverandøren viser i deres spotpris? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 5 minutes ago, Allostasis said: Ja, spesielt nå om vinteren. Ellers på sommeren er spotprisen ganske stabil gjennom hele døgnet. På det verste har gjennomsnittlig spotpris vært nesten lik min fast pris, men i majoriteten av tiden dette året har forskjellen vært stor, mao jeg har spart flere tusen kroner på min strømavtale kontra typisk spotavtale. Og det er ingen binding, så når man følger litt med er det ingen penger å tape. Avtalen er vel for god, så derfor er den ikke lenger tilgjengelig for nye kunder. Den nordpool prisen er vel uten mva og elavgifter strømleverandøren viser i deres spotpris? Det er klart at om man er i stand til å hoppe inn og ut av en slik avtale kan man selv aktivt arbitrere og tjene på det. Det virker som en del arbeid om det ikke kan automatiseres enkelt. Norpoolprisingen var bare for å vise at N01 og N02 var like i perioden, ikke for å vise absoluttpriser. Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) Ja, her ser man hvor stor forskjell kraftprisen utgjør nå: Årlig kostnad med et forbruk på 10.000 kWh Forbruk 2019 2020 2021 2022 Kraftpris 4.241 kr 1.401 kr 4.045 kr 7.468 kr Nettleie 5.668 kr 5.790 kr 5.609 kr 5.669 kr Total 9.909 kr 7.190 kr 9.654 kr 13.136 kr Årlig kostnad med et forbruk på 20.000 kWh 2019 2020 2021 2022 Kraftpris 8.482 kr 2.801 kr 8.091 kr 14.935 kr Nettleie 11.336 kr 11.579 kr 11.217 kr 11.338 kr Total 19.818 kr 14.381 kr 19.308 kr 26.273 kr Årlig kostnad med et forbruk på 30.000 kWh 2019 2020 2021 2022 Kraftpris 12.723 kr 4.202 kr 12.136 kr 22.403 kr Nettleie 17.005 kr 17.369 kr 16.826 kr 17.007 kr Total 29.727 kr 21.571 kr 28.963 kr 39.409 kr https://www.nrk.no/nordland/hoye-strompriser_-sa-mye-dyrere-blir-det-for-deg-1.15759618 Endret 7. desember 2021 av Allostasis Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 sverreb skrev (19 minutter siden): *) https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/?view=chart Det blir et lite pust i bakken i mårra, med rundt 1,45 kr/kWh i gjennomsnitt på dagtid i Sør-Norge og rundt 0,85 kr i Midt- og Nord-Norge. Russerkulda ser ut til å slippe taket i løpet av helga. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Allostasis skrev (4 minutter siden): https://www.nrk.no/nordland/hoye-strompriser_-sa-mye-dyrere-blir-det-for-deg-1.15759618 Jeg ser bort fra de enkle ekstrapoleringene til 2022 og det ekstremt billige året 2020 og ser at 2021-prisen beregnes til lavere enn 2019-prisen. Kan det stemme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå