Gjest 97d2c...190 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Hei! I det siste har det vært en god del blod når jeg tørker meg bak. Typ rødt i doskåla og gjennomtrukket papir. Ingen smerte involvert. Har bestilt legetime, men lurer på hva legen da eventuelt gjør. Burde jeg ta med en avføringsprøve? Gjør fastleger kolonoskopi? Eller blir jeg hastehenvist med mistanke om kreft? Har hatt lignende før, har latt det gå over av seg selv, men nå blør det en del mer enn tidligere. Anonymous poster hash: 97d2c...190 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Fastlegen vurderer sin situasjon ut fra alder, symptomer, kliniske funn ved undersøkelser og risikofaktorer. Dersom blodet kan komme fra tykktarm, er det ikke uvanlig å bli henvist videre til koloskopi. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) Fastleger gjør ikke koloskopi, som hovedregel. Rødt blod (i do, på papir) er som regel mindre skummelt enn sort. Trolig blir det tatt blodprøver, og som nevnt over er terskelen lav for å henvise deg til mage-tarmspesialist (gastroenterolog). Dersom det er åpenbar frisk blødning fra eg. hemorroider, og ingen risikofaktorer for skummel sykdom, trenger du stort sett ikke koloskopi. Da kn man vurdere hemorroide-operasjon. Lykke til! Flott at du tar det med fastlegen din, det er det eneste riktige Endret 13. desember 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
Gjest 97d2c...190 Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Trådstarter her, Takk for svar dere! Var hos legen på mandag, han stappet fingern inn, strøk på en lapp og helte over et middel som skulle avsløre 'okkult blod". Dette var negativt, så han mistenker at det enten var en rift eller en indre hemorrhoide. Ingen behandling, men jeg skal få en salve eller noe hvis det kommer tilbake. Anonymous poster hash: 97d2c...190 Lenke til kommentar
William_S Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 (endret) JA nå har du jo vært hos legen og rektal eksplorasjon er det fastlegen gjør da - altså en finger inn. Så gjør hen en risikovurdering ut fra alder særlig og er man høvelig ung så er risikoen liten for at dette er tarmkreft (ganske sjelden diagnose før 40 års alder). Noen ganger kan man kjenne hemeroiden selv - en slags bitteliten kul og man kan da dytte den på plass igjen. Risikofakor for dette er om man er ofte forstoppet , da blir det mye kraft å klemme ut avføringen. Viktig å få i seg nok væske og nok fiber så blir nok ikke dette et problem. men om avføringen er svart så må man bli henvist til koloskopi, da er blødningen langt oppi tarmsystemet, evt faktisk fra magesekken. Om koloskopi er resultatløst så tar man gastroskopi. Endret 20. desember 2021 av William_S Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Flott å høre at du fikk hjelp! William_S skrev (13 timer siden): om avføringen er svart så må man bli henvist til koloskopi, da er blødningen langt oppi tarmsystemet, evt faktisk fra magesekken. Om koloskopi er resultatløst så tar man gastroskopi. Kun til info for folk flest. Vanligvis tar man gastroskopi først om avføringen er sort, vanligste stedet for blødning er øvre tarm. Dernest koloskopi 😃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå