Gå til innhold

Linksysrouter deler ikke ut egendefinert DNS til DHCP-klienter

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg satt inn egendefinerte DNS-servere i DHCP-config på min Linksysrouter, men ser i ipconfig at klientene ikke har registrert disse. Klientene beholder IP-adressen til routeren som DNS. Burde ikke mine DNS-serveradresser sendes til klientene også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, mobile999 said:

Du har kanskje konfigurert routerens alternative dns-server. Altså ikke den som skal gis klientene?

Det tror jeg ikke, jeg har gjort det under Lokalt nettverk, ikke Internett-innstillinger.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 minutes ago, mobile999 said:

Jeg tror routeren håndterer det.

Du kan teste det på en klient på (f.eks.) denne nettsiden:

https://www.whatsmydnsserver.com/

Her får jeg opp 148.122.164.190 for IP4, som er ISPens (Telenor) standard DNS-server. Virker som en bug i routerens DHCP-server?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Linksys EA6700 med nyeste FW (1.1.42.203057). Eldre AC1900-router som har gjort nytten lenge.

Edit: AC1750-router skal det være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
4 minutes ago, mobile999 said:

Virket det på denne?

Det er denne jeg ikke får det til å virke på (EA6700). Har kjørt default frem til nå. Gjorde endringen for noen uker siden, men ser nå at klienten ikke får korrekt DNS fra DHCP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
26 minutes ago, mobile999 said:

Kan du få ssh tilgang til routeren?

Manualen viser at den skal ha valg for remote access, men dette valget er ikke der i min SW. Testet, når ikke routeren utenfra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
10 minutes ago, mobile999 said:

Kan du teste med å fylle ut Statisk DNS 3 også, med f.eks. 1.1.1.1 og restarte routeren? Sjekk deretter hvilke dns servere som brukes på en klient med den tidligere nevnte nettsiden.

Done. Samme resultat: ipconfig etter viser 192.168.1.1 som DNS, lenken viser 148.122.164.190 for IP4 som før.

Heller mer og mer mot at det er bug i FW. Har en backup-router jeg kan sette opp, av annet merke, for å se om det virker som forventet på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...