PaladinNO Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Jeg har en laptop med "bare" vanlig 1 Gbit ethernet som er i tregeste laget når jeg skal gjøre større filoverføringer til / fra den stasjonære PC-en, og jeg vurderer derfor en USB 3.0 - 2,5 GbE dongle for om mulig å få opp farten ved større sekvensielle overføringer. Jeg har installert et 10 GbE internt nettverk i huset, og laptop'en har "2 stk. USB type A 3.2 gen. 1" porter (Asus TUF A17). Dongelen jeg vurderer er denne: Startech US2GA30 2.5GbE USB A to Ethernet Adapter https://www.startech.com/en-eu/networking-io/us2ga30 Det vil være til så sporadisk bruk at jeg tror ikke jeg vil trenge en 5 GbE løsning slik som denne (men det er til vurdering): https://www.startech.com/en-eu/networking-io/us5ga30 Det var veldig få brukeranmeldelser å finne på nettet, så spørsmålet mitt er om en slik løsning er stabil eller om dongelen vil potensielt miste tilkoblingen ved kontinuerlig last? Jeg har brent meg på andre "billige" USB løsninger nylig (slik som en TP-link UH700 USB 3.0 hub), så vil gjerne være sikker i forkant av kjøp denne gangen. Endret 10. desember 2021 av PaladinNO Lenke til kommentar
NULL Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Ut i fra driversiden til Startech, er denne basert på Realtek rtl8153. Tips kan vel være å søke etter andre erfaringer med den samme brikken i USB-adaptere (kan være at Startech bare er et merkenavn som settes på produkter kjøpt fra diverse forskjellige kilder....). Usikker på om denne brikken har direkte USB-støtte, eller om dette er løst via en form for bro. Slik sett kan forskjellige aktører bruke forskjellige "usb-kontrollere" for adapteren. Selv ikke erfaring med 2,5Gbps USB-adaptere. Har noen forskjellige 1Gbps-adaptere som jeg aldri har opplevd spesielle problemer med, og en del av disse har vært brukt langvarig og "tungt". Mulig alle er fra Belkin, men litt forskellige modeller. 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 6. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) NULL skrev (1 time siden): Ut i fra driversiden til Startech, er denne basert på Realtek rtl8153. Mange takk. Et slikt produkt er noe jeg først ble gjort oppmerksom på for 2 dager siden fantes i raskere løsninger enn vanlig 1 GbE (også først for 2 dager siden jeg faktisk hadde hatt bruk for en slikt produkt), så det er nå idag jeg kikker nærmere på produktene. Har ingen hast med å kjøpe, nå er det bare research for å finne ut hva som finnes der ute. Realtek chipset / drivere er noe jeg har hatt...delte opplevelser med, så det gjør egentlig US2GA30 (2.5 GbE versjonen) uønsket. Startech US5GA30 (5 GbE versjonen) benytter derimot Aquantia AQC111U, så da heller jeg heller (...) mot den istedet. Kikker også på QNAP QNA-UC5G1T (også Aquantia AQC111U), som faktisk har en del listede brukererfaringer. En gjenganger synes å være varmgang og problemer med Mac, men det skulle ikke være noe problem å montere på en større kjøleribbe hvis nødvendig. https://www.qnap.com/en/product/qna-uc5g1t QNAPs modell er også litt billigere og kommer med løs USB-C/-A overgangskabel som begge er et pluss. Endret 6. desember 2021 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå