Gå til innhold

Helge Ingstad-ulykken: Staten trakk milliard­krav etter – men nekter å betale regning på over fire millioner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en rettsak staten kommer til å tape?

Herregud så mye billigere det hadde vært for samfunnet om ansvaret ble tatt med en gang, og erstatning betalt ut, uten unødvendige og fordyrende omveier om rettsalene. Samtlige forstår jo at Forsvaret dret seg ut, og er 100% ansvarlige for at de kjørte rett inn i lasteskipet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 timer siden):

Enda en rettsak staten kommer til å tape?

Herregud så mye billigere det hadde vært for samfunnet om ansvaret ble tatt med en gang, og erstatning betalt ut, uten unødvendige og fordyrende omveier om rettsalene. Samtlige forstår jo at Forsvaret dret seg ut, og er 100% ansvarlige for at de kjørte rett inn i lasteskipet!

Men dette har jo generert mange millioner i inntekter til advokatene og juristene.

Spørsmålet nå er heller om det bør komme ennå en ny granskning av hvem som gjorde disse valgene, og hvem som tjente på det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 timer siden):

Men dette har jo generert mange millioner i inntekter til advokatene og juristene.

Spørsmålet nå er heller om det bør komme ennå en ny granskning av hvem som gjorde disse valgene, og hvem som tjente på det...

Det er da ganske åpenbart, og allerede grundig gransket;  "hvem som gjorde disse valgene" som førte til kollisjonen og havariet. 
Det er IKKE først og fremst de som politiet fremdeles har opprettholdt status på som "mistenkte" .
Svaret står tydelig å lese i alle de granskingsrapportene som allerede er utarbeidet, og er forbilledlig gjengitt bl.a. i denne TU-artikkelen, sitat:
"...mannskapets manglende opplæring, kompetanse og situasjonsforståelse førte til en rekke gale beslutninger, som til slutt førte til at fregatten forliste."
De som har ansvaret for opplæring av navigatører som skal seile marinens mest kostbare skip i innaskjærs farvann, og for å kvalitetssikre disse navigatørenes realkompetanse (og derav følgende mulighet for god situasjonsforståelse) - de har begge fått opprykk, større gasje og flere gullstriper på uniformen sin etter det ufattelig famøse havariet.
Jeg sikter selvsagt til daværende Sjef for marinen, kontreadmiral Rune Andersen og daværende Sjef for Sjøforsvaret, viseadmiral Nils Anderas Stensønes.
Det er skammelig at politiet for eksempel fremdeles opprettholder status som mistenkt for den norske losen, samtidig som politiet avstår fra å sette disse admiralene under tiltale for deres åpenbare tjenesteforsømmelse! Losen gjorde alt riktig, og var den eneste(!) som oppdaget den livsfarlige villmannsseilasen til den norske fregatten, og som i samsvar med godt sjømannskap gjorde hva han kunne for å avverge kollisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...