Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømforbruk avslått varmepumpe

Anbefalte innlegg

Siden strømmen er svindyr har jeg børstet støvet av en energimåler jeg hadde. Plugget den i varmepumpa å oppdager at den drar 104w når den er avslått. Er ikke dette litt i meste laget? Har også tibber med sanntidsmåling og den går også ned rundt 100w når jeg drar ut kontakten. Det er en 2 år gammel panasonic. Det blir nesten 250kr i strøm på en måned, med disse strømprisene, på en ting som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok varmekabelen i bunnpanna som holder den isfri ved minusgrader. Har selv dratt ut min, tenker det er samme opplegget. Du kan evt kjenne på bunnpanna på utedelen mens den står i. Smart tenkt dog, er mye som drar litt strøm her og der, mange bekker små...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Installert for 2 år siden, og installert via stikkontakt der du kobler energimåleren? Er ikke dette å se på som en fast installasjon som kan trekker mer enn 2kW, og skal da etter de senere års regler være direktemontert og vel på egen kurs?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (4 minutter siden):

Installert for 2 år siden, og installert via stikkontakt der du kobler energimåleren? Er ikke dette å se på som en fast installasjon som kan trekker mer enn 2kW, og skal da etter de senere års regler være direktemontert og vel på egen kurs?

En varmepumpe trekker vel sjelden mer enn 2kW over lang tid. Og dersom den gjør det blir det vel gjerne god kjøling av stikkontakten. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, ITtraktor said:

En varmepumpe trekker vel sjelden mer enn 2kW over lang tid. Og dersom den gjør det blir det vel gjerne god kjøling av stikkontakten. 

Hvis det er temmelig kaldt ute og man setter den opp til å kjøre litt hard for å levere varme, så kan det fort bli over en stund. Stikkontakt er nødvendigvis ikke ute heller. Men i utgangspunktet er det vel ikke "vurderingsregler" på dette, men krav nå? I hvert fall så lenge pumpen kan bruke over 2 kW. 

Lignende eksempel blir varmtvannsbreder. Slik det har vært for disse over en del år nå, skal de være direktemontert og ikke via stikkontakt hvis de kan trekke 2kW eller mer.

Spørsmål her når det gjelder selve problemstillingen til TS, så er det jo også et spørsmål om det kan være bivirkninger når det gjelder å ta VP stå uten denne varmekabelen/kolben. Eks. isdannelse - selv om man lar den tid en del før den evt. tas i bruk igjen om det skulle bli aktuelt.

Og er årsaken til at man vil koble denne ut, at man fyrer kun med ved eller eventuelle inkludert varme på noe vis? VP er jo normalt ikke det man først vil prøve å spare strøm ved å koble ut...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...