OlavEH Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Skal kjøpte min første bilkjøp i nærmeste fremtid og har minimal peiling, så trenger tips. Driftssikkerhet og gode kjøreegenskaper er klart viktigst. Den bør også helst være av moderat størrelse. Har ikke behov for en veldig stor bil, og ønsker heller en som er mindre og dermed enklere å parkere i byer og parkeringshus. Nyere modell, makspris 250-300k. Drivlinje kan godt være hybrid eller el. Automatgir er et must. Ser flere forhandlere i nærheten som har Toyota C-HR til salgs. Er dette noe som kan anbefales? Lenke til kommentar
liehen Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Ville nok fokusert på elektrisk dersom det passer ditt behov og kjøremønster. Mindre ting som kan gå galt og dersom du ikke trenger stor bil så kan du få helt ny bil til den prisen. Selv er jeg ikke fan av den trinnløse automatkassen til Toyota og de er heller ikke vanligvis kjent for å ha de skarpeste kjøreegenskapene. Har dog ikke prøvd C-HR selv. Mindre vedlikehold og ting som kan gå galt på en el-bil. Første skritt er å se seg ut type bil og noen modeller og så dra og prøvekjøre disse. Først når du sammenligner disse ser du hva du liker best. Hva med Peugeot 208 eller 2008 i el-utgave? 2008 er høyere og har mer plass, mens 208 er snerten og fin. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240332152 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=237527290 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 6. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2021 liehen skrev (2 minutter siden): Selv er jeg ikke fan av den trinnløse automatkassen til Toyota og de er heller ikke vanligvis kjent for å ha de skarpeste kjøreegenskapene. Hva innebærer egentlig den trinnløse automatkassen? Er det Toyota som ikke er kjent for kjøreegenskaper eller biler med denne girkassa? Med kjøreegenskaper mener jeg forøvrig enkel og "behagelig" å kjøre og ikke nødvendigvis "morsom". Jeg har ikke veldig stor tro på egne kjøreferdigheter, så kommer ikke til å bedrive lystkjøring. Det blir kun et middel for å komme seg frem. Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Toyota virker for meg som et rimelig valg når man tenker på kostnad, da de som oftest har færrest problemer og billigere å vedlikeholde enn de fleste andre bilmerker (historisk sett i snittpris, unntak kan forekomme). Men jeg er også enig med liehen, en rimelig el-bil virker som et fornuftig valg for deg. Har selv testet Peugeout e-208 og synes den var god å kjøre, veldig fin i byen og den kom seg også til hytta i vinter så den er solid på vinterveier. På hva som kan forekomme av vedlikehold på den kan jeg ikke si, noen el-biler har hatt litt småtteri med batteriet (det vanlige 12V batteriet, ikke selve el-bilens batterier), men sjekk ut hva for feil som folk har opplevd med den aktuelle bilen så kan det gi deg en peiling. Endret 6. desember 2021 av atleape 1 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Jeg tenkte på Toyota generelt ift. kjøreegenskaper, uavhengig av automatkasse. Den trinnløse kassen fungerer på en annen måte enn en tradisjonell automatkasse. Oppleves langt mer masete, spesielt ved akselerasjon. Det kan godt være du synes det fungerer helt fint til din kjørestil osv., så anbefaler deg uansett å prøve. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Elbil eller hybrid er gode innspill. Flere elbiler innen prisrammen du forespeiler har en rekkevidde på 30+ km, og dersom kjøremønsteret ditt tilsvarer mye småkjøring, og du har muligheter for lading hjemme, er det mye som tilsier at elbil er riktig for deg. * Billigere service * Billigere drivstoff (i en normalsituasjon) * Billigere bom * 0kr mva ved kjøp Du finner en haug av elbiler som passer budsjettet ditt, både på finn.no og hos forhandler. Peugeot, honda, Leaf, Kia mv er alle gode alternativer. Elbilforum.no har mange kjøpstråder du kan lese. Selv har jeg hatt kun elbil siden 2019. en Jaguar i-pace og en nissan leaf. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 6. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2021 PanserJohan skrev (1 time siden): Elbil eller hybrid er gode innspill. Flere elbiler innen prisrammen du forespeiler har en rekkevidde på 30+ km, og dersom kjøremønsteret ditt tilsvarer mye småkjøring, og du har muligheter for lading hjemme, er det mye som tilsier at elbil er riktig for deg. * Billigere service * Billigere drivstoff (i en normalsituasjon) * Billigere bom * 0kr mva ved kjøp Du finner en haug av elbiler som passer budsjettet ditt, både på finn.no og hos forhandler. Peugeot, honda, Leaf, Kia mv er alle gode alternativer. Elbilforum.no har mange kjøpstråder du kan lese. En elbil kan nok bli litt utfordrende om den har bare rekkevidde på 300-350 km. Jeg kommer til å kjøre rundt 80 km tur/retur til jobb hver dag, og vil ha mulighet for å kjøre langt inni fjellheimen på sommeren uten å måtte bekymre meg å ikke finne et ladepunkt for å unngå å gå tom for strøm. Burde nok hatt noe større rekkevidde, kanskje 450-500 km, for å være mer på den sikre siden. Jeg ser forøvrig flere brukbiler som ligger ute av typen BMW 225XE. I den regionen jeg bor er det den og enkelte Toyota-modeller som ser ut til å være de vanligste på bruktmarkedet for tiden. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 OlavEH skrev (8 minutter siden): En elbil kan nok bli litt utfordrende om den har bare rekkevidde på 300-350 km. Jeg kommer til å kjøre rundt 80 km tur/retur til jobb hver dag, og vil ha mulighet for å kjøre langt inni fjellheimen på sommeren uten å måtte bekymre meg å ikke finne et ladepunkt for å unngå å gå tom for strøm. Burde nok hatt noe større rekkevidde, kanskje 450-500 km, for å være mer på den sikre siden. Jeg ser forøvrig flere brukbiler som ligger ute av typen BMW 225XE. I den regionen jeg bor er det den og enkelte Toyota-modeller som ser ut til å være de vanligste på bruktmarkedet for tiden. Jeg er ingen fundamentalist, men mer en pragmatiker. elbil kjører jeg da det er billigere enn alternativet pt. Rekkevidden på 450-500 lukter det tesla av, og da er budsjettet ditt for lite. Rekkevidden er også lavere på vinter. f.eks på jaguaren min har jeg rundt 410km på sommer, men nå med -12 grader, ligger den mer rundt 320km. Kan ikke nok om hybrid/drivstoffbiler for øyeblikket, men her har du MYE å velge i innen ditt budsjett. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Vi kjøpte en Kia Niro (plugin hybrid) for snart et år siden. Helt kurant å kjøre, lett å manøvrere. Vi er veldig fornøyd hvertfall. Batteriet holder i ca 40 km på kun elektrisitet. Til hverdags tur retur jobb holder dette for oss. På lengre turer veksler motoren mellom elektrisitet og bensin, og tanken holder en liten evighet på den måten. En fordel er at det er så sjukt mange av dem, så du får dem ganske rimelig. Jeg ser 2020-modeller ligger ute til ca 300k. Går du ned til 2019 er du rundt 250k. Fin bil for ikke så altfor mye penger. Ta en titt på en hvis du har sjansen. Endret 6. desember 2021 av :utakt Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 6. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2021 PanserJohan skrev (13 minutter siden): Rekkevidden på 450-500 lukter det tesla av, og da er budsjettet ditt for lite. Rekkevidden er også lavere på vinter. f.eks på jaguaren min har jeg rundt 410km på sommer, men nå med -12 grader, ligger den mer rundt 320km. Kan ikke nok om hybrid/drivstoffbiler for øyeblikket, men her har du MYE å velge i innen ditt budsjett. Jepp, jeg er egentlig tilhenger av elbil, men usikker på rekkevidde. Neste generasjons elbil er kanskje noe bedre for meg? :utakt skrev (15 minutter siden): Vi kjøpte en Kia Niro (plugin hybrid) for snart et år siden. Helt kurant å kjøre, lett å manøvrere. Vi er veldig fornøyd hvertfall. Batteriet holder i ca 40 km på kun elektrisitet. Til hverdags tur retur jobb holder dette for oss. På lengre turer veksler motoren mellom elektrisitet og bensin, og tanken holder en liten evighet på den måten. En fordel er at det er så sjukt mange av dem, så du får dem ganske rimelig. Jeg ser 2020-modeller ligger ute til ca 300k. Går du ned til 2019 er du rundt 250k. Er ikke Kia generelt et av merkene med mest feil? Mener å ha lest noe om det for noen år siden? Eller er det old news og nyere KIA-er har færre feil og er mer driftssikre? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) OlavEH skrev (5 minutter siden): Er ikke Kia generelt et av merkene med mest feil? Mener å ha lest noe om det for noen år siden? Eller er det old news og nyere KIA-er har færre feil og er mer driftssikre? Tror det skal være ganske bra. Kjapp googling fant denne artikkelen, Kia kommer høyt opp jevnt over. 7 års nybilgaranti også. https://www.vg.no/bil/artikler/se-listen-de-mest-palitelige-bilene-er-de-med-faerrest-feil Sitat Sørkoreanske biler hevder seg bra De tre høyest rangerte merkene i USA, Genesis, Kia og Hyundai, er alle fra den koreanske produsenten Hyundai Motor Group. Kia og Hyundai hevder seg også meget bra i Tyskland og Storbritannia. Ifølge J. D. Power har gapet mellom de koreanske merkene og resten økt de siste årene. Europeiske bilprodusenter sliter med mye feil, og det gjelder spesielt for biler levert til det amerikanske markedet. Endret 6. desember 2021 av :utakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå