Gå til innhold

Alle former for religion må forbys

Anbefalte innlegg

IHS skrev (47 minutter siden):

Hva er det du mener er ukorrekt med Jesu oppstandelse ?

Siden du ikke ser ut til å vite hva jeg mener, så gir jeg deg en oppgave: Hvem kom og så at graven var tom, hvem snakket den eller de med, og hva ble sagt? La meg se om du kan komme med et svar som ikke er i konflikt med noen av evangeliene.

Og som en morsom bonus: Hva skjedde med zombie-invasjonen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS skrev (26 minutter siden):

Dette har nå pågått i to tusen år. Det blir helt meningsløst å betvile.

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre."

Det er ikke slik at folk gjengir Jesus av seg selv.

Så fordi mange nok har gått på den nye religionen kan den ikke betviles, merkelig ressonemang. Kanskje de 1.9 milliarder muslimene har rett istedenfor, det er jo bare 400 mill mennesker mellom dem og kristendommen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 timer siden):

Men du kjenner jo ikke Jesus annet ev vha. det som er skrevet om han av feilbarlige mennesker. Ikke har du kontakt med han heller for han har vært død i 2000 år om han i det hele tatt eksisterte. Du har ikke mere kontakt med Jesus en det Jehovas Vitner har til sin Jehova. Basert på gamle skrifter skrevet tiår etter at det skjedde av folk som aldri hadde møtt hovedpersonen. Forventet levetid på den tiden var under 40 år så vi snakker tross alt om generasjoner med gjenfortelling før det i det heletatt blei nedskrevet. Det kunne jo like gjerne være et koordinert forsøk på å skape en ny religion istedenfor basert på faktiske hendelser.

Hvorfor ble dett skrevet: For at dere ( som leser ) skal tro at Jesus er kristus Guds sønn  for at dere tror fordi dere tror, skal ha liv ved  hans navn. ( Joh 20: 13)

Beviser at Jesus er ikke Gud som treenigheten tror på at Jesus er Gud.

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (37 minutter siden):

Gud er ikke et konsept, eller "min" eller "din". Gud er fullstendig uanfektet av hva du eller jeg måtte tenke om Ham. Så det er ikke Gud man trenger å beskytte, men snarere den uskyld som er iboende i hver og en av oss.

Hvilken uskyld? I følge kristendommen er det jo tvert i mot en skyld - arvesynden som er iboende i hver av oss. Men om du så har rett, er denne guden så svak at han ikke kan beskytte denne uskylden mot frie, rasjonelle tanker - slik at du og andre våpendragere på hans vegne ønsker å forby de frie tankene? 

Sentinelle skrev (40 minutter siden):

Gud dømmer ikke. Gud straffer ikke.

Hva da med alle historiene i det gamle testamentet om gud som dømmer og straffer? Hva da med trosbekjennelsen om at han skal dømme levende og døde? 

Sitat

Du er 100% fri til å være det du er. Om du er ateist, so be it.

Men allikevel så ønsker du altså å forby ateisme?

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (48 minutter siden):

Gud dømmer ikke.

Om du ikke mener Gud, men kun Jesus aka NT så er han i følge bibelen helt klart den som dømmer:

James 5:9
Do not complain, brethren, against one another, so that you yourselves may not be judged; behold, the Judge is standing right at the door.

Acts 10:42
And He ordered us to preach to the people, and solemnly to testify that this is the One who has been appointed by God as Judge of the living and the dead.

2 Corinthians 5:10
For we must all appear before the judgment seat of Christ, so that each one may be recompensed for his deeds in the body, according to what he has done, whether good or bad.

Acts 17:31
because He has fixed a day in which He will judge the world in righteousness through a Man whom He has appointed, having furnished proof to all men by raising Him from the dead.”

Matthew 19:28
And Jesus said to them, “Truly I say to you, that you who have followed Me, in the regeneration when the Son of Man will sit on His glorious throne, you also shall sit upon twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel.

Luke 22:30
that you may eat and drink at My table in My kingdom, and you will sit on thrones judging the twelve tribes of Israel.

John 5:22
For not even the Father judges anyone, but He has given all judgment to the Son,

John 5:27
and He gave Him authority to execute judgment, because He is the Son of Man.

John 5:30
“I can do nothing on My own initiative. As I hear, I judge; and My judgment is just, because I do not seek My own will, but the will of Him who sent Me.

John 8:15-16
You judge according to the flesh; I am not judging anyone. But even if I do judge, My judgment is true; for I am not alone in it, but I and the Father who sent Me.

John 8:26
I have many things to speak and to judge concerning you, but He who sent Me is true; and the things which I heard from Him, these I speak to the world.”

John 9:39
And Jesus said, “For judgment I came into this world, so that those who do not see may see, and that those who see may become blind.”

John 12:47-48
If anyone hears My sayings and does not keep them, I do not judge him; for I did not come to judge the world, but to save the world. He who rejects Me and does not receive My sayings, has one who judges him; the word I spoke is what will judge him at the last day.

Acts 10:38-42
You know of Jesus of Nazareth, how God anointed Him with the Holy Spirit and with power, and how He went about doing good and healing all who were oppressed by the devil, for God was with Him. We are witnesses of all the things He did both in the land of the Jews and in Jerusalem. They also put Him to death by hanging Him on a cross. God raised Him up on the third day and granted that He become visible,read more.
Acts 17:30-31
Therefore having overlooked the times of ignorance, God is now declaring to men that all people everywhere should repent, because He has fixed a day in which He will judge the world in righteousness through a Man whom He has appointed, having furnished proof to all men by raising Him from the dead.”

Romans 2:16
on the day when, according to my gospel, God will judge the secrets of men through Christ Jesus.

Romans 14:10
But you, why do you judge your brother? Or you again, why do you regard your brother with contempt? For we will all stand before the judgment seat of God.

2 Timothy 4:8
in the future there is laid up for me the crown of righteousness, which the Lord, the righteous Judge, will award to me on that day; and not only to me, but also to all who have loved His appearing.

Revelation 19:11
And I saw heaven opened, and behold, a white horse, and He who sat on it is called Faithful and True, and in righteousness He judges and wages war.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (47 minutter siden):

@Capitan Fracassa Takk for svar!:) Kommer tilbake til svaret ditt senere, evnt en dag senere. Mtp filmen; Send Proof | If miracles are real... where's the evidence? Bare plugg inn info osv, så skal det være relativt rett frem, mulig du blir spurt om en ekstra ting etterpå, men bare takk nei.-

Takk, jeg skal se på det.

Sitat

-
Bare noen tanker om visse dateringer.

...

I følge de fleste lærde anslås Lukasevangeliet til å være skrevet rundt år 80-90, og noen mener senere en dette også. Så jeg skjønner ikke hvorfor du forutsetter at det var skrevet før 1. Korinterbrev? Jeg kjenner ikke til brevets historie, men det er vel ikke usannsynlig at forfatteren av Lukasevangeliet kjente til dette brevet, som sannsynligvis var skrevet rundt 30 år tidligere og sirkulert i kristne samfunn?

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (23 minutter siden):

Hvorfor ble dett skrevet: For at dere ( som leser ) skal tro at Jesus er kristus Guds sønn  for at dere tror fordi dere tror, skal ha liv ved  hans navn. ( Joh 20: 13)

Beviser at Jesus er ikke Gud som treenigheten tror på at Jesus er Gud.

Kan være mange grunner til det men sett i lys av at det kunne ha vært et koordinert forsøk på å lage en ny religion og skille seg ut fra jødene så kan selv det være grunne, for å få folk til å tro på dette.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (31 minutter siden):

Gud mangler dog essensen. Konseptet om den kristne gud eksisterer ikke utenfor bøker og hodet til folk. Det er iallefall så langt ikke noen måte å oppdaget essensen.. Så jeg er rimelig sikker på at du setter gud på feil side av extense vs res cogitans.
Sitter du på noe som motsier dette så er både jeg og trolig resten av verden ..og mest av alle, alle de kristne forgreningene svært ivrige på å høre hva du har å si. 

Nettopp, konseptet om Gud eksistere ikke utenfor bøker og hodet til folk, men den virkelige Gud som disse konseptene peker mot (med mer eller mindre suksess) er reell.

For meg virker det som en selvfølgelighet at alt som er springer ut av en felles Kilde. Men jeg vet ikke om dette er noe som strengt tatt kan bevises. På samme vis som eksistens og bevissthet heller ikke kan bevises (det må subjektivt erkjennes).

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (Akkurat nå):

Nettopp, konseptet om Gud eksistere ikke utenfor bøker og hodet til folk, men den virkelige Gud som disse konseptene peker mot (med mer eller mindre suksess) er reell.

Du tror at guden din er reell, men du kan ikke på noen måte bevise det. Like lite som Muslimer, Hinduer, Buddhister, Scientologer osv. kan bevise at deres tro er reell.

Hvis Guden din var reell, ville det være det enkleste i verden for han å vise at han eksisterer, slik at mennesker som ønsker gode, rasjonelle bevis for å tro på noe også vil bli frelst.

Det er nesten så man kan mistenke guden din for ikke å ville ha skeptikere som ikke tror uten en god grunn, i himmelen - det eller at han ikke eksisterer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
IHS skrev (4 timer siden):

At de kristne tekstene er fulle av feil, rykter og myter er ikke sant

De kristne tekster er stort sett mytologi selv om det åpenbart er en smule historie kasta inn der. Like fullt det er mytologi du tror på, ikke noe annet, det er ingen forskjell på dine ørken guder eller noen andres norrøne guder, fremdeles bare mytologi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (1 time siden):

Dette har nå pågått i to tusen år. Det blir helt meningsløst å betvile.

Det er ingen tvil om at mennesker ganske enkelt kan utsettes for massesuggesjon, din religion er ikke den eneste med flere hundre millioner følgere som har vart tusener av år, er ikke det rart at denne ekte guden din ikke har greid og ta over markedet til de andre gudene ? Kan det være at guden din akkurat som alle andre er et påfunn av mennesker med en smule makthunger ? Jeg mener ser du engang muligheten for at dette kan være en realitet ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (48 minutter siden):

Kan være mange grunner til det men sett i lys av at det kunne ha vært et koordinert forsøk på å lage en ny religion og skille seg ut fra jødene så kan selv det være grunne, for å få folk til å tro på dette.

Islam og jødedommen tror ikke på Jehova Guds sønn Jesus. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Capitan Fracassa said:

I følge de fleste lærde anslås Lukasevangeliet til å være skrevet rundt år 80-90, og noen mener senere en dette også. Så jeg skjønner ikke hvorfor du forutsetter at det var skrevet før 1. Korinterbrev? Jeg kjenner ikke til brevets historie, men det er vel ikke usannsynlig at forfatteren av Lukasevangeliet kjente til dette brevet, som sannsynligvis var skrevet rundt 30 år tidligere og sirkulert i kristne samfunn?

Neida, jeg forutsetter ikke at det må være slik. 
Det er mulig at det er omvendt også, men da viser det at Paulus fikk det først, og når og hvordan fikk han det? Fikk han det overnaturlig? Fikk han det fra Peter første gang han dro til Jerusalem? Jeg bare beit meg i det ordrette mellom dem.

Consensus er vel å bra, men kan fortsatt ta feil eller de som er innafor, derfor bør consensus også fortsatt testes. https://www.youtube.com/watch?v=Duqr1VM4Gsk&t=327s&ab_channel=Testify

Lenke til kommentar
2 hours ago, Capitan Fracassa said:

Siden du ikke ser ut til å vite hva jeg mener, så gir jeg deg en oppgave: Hvem kom og så at graven var tom, hvem snakket den eller de med, og hva ble sagt? La meg se om du kan komme med et svar som ikke er i konflikt med noen av evangeliene.

Og som en morsom bonus: Hva skjedde med zombie-invasjonen?

Kvinnene som fortalte det til Apostlene. Hvorfor i all verden mener du at fire forskjellige forfattere ikke kan gjenngi dette forskjellig ?

Luk 26:1 "Ved daggry den første dagen i uken kom kvinnene til graven og hadde med seg de velluktende oljene som de hadde laget i stand. Da så de at steinen var rullet fra graven." 

Mark 16:1 "Da sabbaten var over, kjøpte Maria Magdalena og Maria, Jakobs mor, og Salome velluktende oljer for å gå og salve ham. Tidlig om morgenen den første dagen i uken kom de til graven da solen gikk opp."

Matt 28:1 "Da sabbaten var over og det begynte å lysne den første dagen i uken, kom Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven. "

Joh 20:1 "Tidlig om morgenen den første dagen i uken, mens det ennå er mørkt, kommer Maria Magdalena til graven. Da ser hun at steinen foran graven er tatt bort."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (35 minutter siden):

De har personlighetskulter rundt Muhammed og Moses, men ikke Jesus. 

Foruten det så baserer de det meste på samme myter som hverandre. 

Jesus ga det råd til religionens tilhengere som ikke trodde på ham at de skulle studere Guds skrevne ord: Ransak skriftene for I tenker at i dem har I evig liv og det er de som vitner om meg. For hadde I trodd Moses, da hadde I trodd meg for han ( Moses) skrev om meg. Men tror I ikke hans skrifter, hvorledes kan I da tro mine ord. ( Joh 5:39)

Til slutt klarte hans religiøse fiender ved hjelp av en forræder å få ham arrestert uten lovlig grunn. Hvorfor nektet han å sette seg til motverge mot dem. Fordi han visste at Jehova Guds ord var sant. Som et varsel om det som skulle hende sa han til sine disipler: For jeg sier dere at dette som er skrevet må oppfylles på meg. ( Henrettelsepålen ) 

Ikke en eneste gang brukte han sitater fra rabbinernes læresetninger eller fra deres overleveringer og menneskelagde forskrifter. Han viste trofast sine disipler hen til Guds skrevne ord som sandru selv om det på samme tid beviste at de religiøse ledere som folket høyaktet var løgnere. Det står fast at de mennesker som følger de religiøse lederes tolkinger og setter menneskers overleveringer høyere enn det hellige skrevne ord, helt sikkert vil motstå og forfølge hans trofaste etterfølgere som forkynner Guds rene ord. En av disse hans etterfølgere bruker seg selv som et eksempel for å vise hvordan et menneske som blindt henger fast ved religiøse overleveringer og systemer.

Lenke til kommentar
IHS skrev (26 minutter siden):

Kvinnene som fortalte det til Apostlene. Hvorfor i all verden mener du at fire forskjellige forfattere ikke kan gjenngi dette forskjellig ?

Hvorfor tror du jeg mener det? Hele poenget mitt er jo at de faktisk gjengir det forskjellig, og med til dels motstridende detaljer. Og 

Og jeg legger merke til at du aldri svarer på hovedpunktet mitt: når vi ser at det er motstridende detaljer av varierende grad i evangeliene, hvordan kan du samtidig være så sikker på at sitatene du kommer med stadig vekk er korrekte?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...