Gå til innhold

– Dette er bare snuskete, Edge er på grensen til å føles skitten å bruke

Anbefalte innlegg

39 minutes ago, Kakeshoma said:

Er vel mer interessant hva trafikken inneholdt enn at det var mye trafikk.

Mye av trafikken er behendig nok kryptert, og kjøres over port 443, slik at det ikke skal være trivielt å få innsyn i hva de faktisk sender over.
Men vi har gjort det, ved hjelp av Wireshark for en del av trafikken.
Dog, trafikken flyter til flere titalls adresser, selv med bare en blank side oppe.
Det inngir ikke tillitt.

Men etter mitt syn er det helt irrelevant.
En browser skal per definisjon være helt "tyst", så lenge brukeren ikke spesifikt etterspør data
(eks. leser data fra en nettside).
Særlig tenker jeg at det er enkelt å etterleve når det eksisterer bedre alternativer som Brave og Vivaldi, som begge bygger på samme grunnmur med samme extension-støtten, men uten denne uønskede bakgrunnstrafikken.

PS! Hvis dere lurer på hva denne bakgrunnstrafikken hovedsaklig omhandler, så har det naturligvis med annonseinntekter å gjøre.
Slik det er for både Microsoft og Google sine browseralternativer.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Kakeshoma said:

Uansett, dagens Edge er langt forbi Chrome. Ser ingen grunn for folk flest med iPhone i lomma

Jeg er ikke sikker på om jeg følger deg her.
Hverken Edge eller Chrome er noen gode alternativer.

Og ingen med vettet i behold ville ha valgt en iPhone, hvis man ønsker å styre unna den massive datainnsamlingen av persondata de største aktørene bedriver.
Det er jo allment kjent av de med litt dypere IT-kunnskap, at Apple er den aktøren som stikker flest kjepper i hjulene for å la brukeren ha kontroll over sine egne data.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, trn100 said:

Fullstendig enig, som om Google skulle være "snillere" en MS 🙂

Man bør helt enkelt styre unna både Chrome og Edge.
En stund hadde man jo forhåpninger om at Microsoft skulle opptre ryddigere etter IE-smekken fra myndighetene.
Men dessverre, de sikler åpenbart etter forretningsmodellen til Google, og med det har Edge ikke blitt det spor bedre.

Lenke til kommentar

Brave la seg vel opp i noe kryptovalutautgraving som alternativ for reklamer? Det i seg selv gjorde at jeg ikke så nærmere på å bruke den nettleseren. Men det som også er verdt å nevne, ved bruk av både Brave, Vivaldi, Opera og et par flere, er at så lenge de bruker Chromium, er de underlagt Google (kanskje nå også Microsoft) sitt styre på utviklingen. Vivaldi klaget i en Digi-artikkel en stund tilbake på hvor tungvint det kunne være å arbeide med Chromium. Google nektet visstnok alle endringer og tillegg til Chromium så lenge det ikke nyttegjorde de. Altså har de monopolvirksomhet på den motoren. Da har du ikke lyst til å bidra til markedsdominans for Chromium. Da kan man lett ende med at Google diktererer hele utviklingen av APIer og grensesnitt for nettsider, og mer.

Mind The Gap skrev (30 minutter siden):

En browser skal per definisjon være helt "tyst", så lenge brukeren ikke spesifikt etterspør data

Spørs hvem sin definisjon. Tydeligvis ikke i følge Microsoft, Google og et par flere, som alskens kinesiske nettleserleverandører, som eksempel. Joda, for de aller mest sårbare brukerne. Ellers er det veldig behjelpelig for utvikleren om det for eksempel sendes kræsjdata, og noe begrenset bruksdata i tillegg.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Memento scientiam said:

Da kan man lett ende med at Google diktererer hele utviklingen av APIer og grensesnitt for nettsider, og mer.

Helt enig med deg i det.
I dag har vi realiteten to "browservalg", henholdvis Gecko/Quantum (Firefox-familien), og Chromium/Blink (+ Webkit, jeg forenkler litt her) (Chrome-familien).
For min del benytter jeg primært Brave, Vivaldi og Firefox, men også av og til Opera for et par "killer-funksjoner" den er unik på.

Så alternativene her er ikke så mange.
Derimot bør man forsøke å benytte de beste innenfor disse familiene.
Og da bør Edge og Chrome havne langt ned på listen.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Memento scientiam said:

Brave la seg vel opp i noe kryptovalutautgraving som alternativ for reklamer

Nei, ikke graving.
Kun at man kunne få betalt i BAT (Basic Attention Tokens), ved vising av reklame.
https://brave.com/brave-rewards/

Men dette er noe du aktivt må aktivere, standardinnstillingen er av.
Så helt uproblematisk etter mitt syn.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...