:utakt Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Simen1 skrev (12 timer siden): Mitt inntrykk er at det brukes av pensjonister og lærere som ikke vet hva en nettleser er for noe og av folk som må bruke jobbmaskiner der brukeren er vingeklippet fra å installere ting på egenhånd. Uvitenhet og tvang altså. - og av meg! 1 Lenke til kommentar
Mind The Gap Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 6 minutes ago, :utakt said: - og av meg! For alt vi vet kan du godt være en vingeklippet pensjonist 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 trn100 skrev (2 minutter siden): Hehe, det der er litt fjollete! 😄 Jeg har drevet med IT siden før du ble født og vi startet med Netscape. Velkommen etter da. Netscape var ikke funnet opp når jeg begynte å surfe på internett. Det var Mosaic v0.9 det gikk i den gangen. Tror jeg var nordmann nr 2-3000 eller noe sånt på nett. Litt senere samme høsten kom Illustrert vitenskap sin første artikkel om det nye fenomenet Internett og året etter ble Internett Explorer 1.0 lansert. 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Simen1 skrev (3 minutter siden): Velkommen etter da. Netscape var ikke funnet opp når jeg begynte å surfe på internett. Det var Mosaic v0.9 det gikk i den gangen. Tror jeg var nordmann nr 2-3000 eller noe sånt på nett. Litt senere samme høsten kom Illustrert vitenskap sin første artikkel om det nye fenomenet Internett og året etter ble Internett Explorer 1.0 lansert. Imponerende! Da vinner du! antagelig! 🙂 Med mindre du Googlet det! 😉 Endret 6. desember 2021 av trn100 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Må be Simen om unnskyldning! Han har jo vært med her like lenge som meg, fra 2001, dvs. i ca 20 år, så da kan det umulig være helt helt tullete det han sier! 😉 Happy days Simen! 🙂 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Jeg husket ikke om Netscape kom i 94 eller 95 så det måtte jeg google, men husker godt at det ikke fantes andre kjente HTML-lesere enn Mosaic da jeg startet og at versjonsnummeret var under 1. Jeg abonnerte på Illustrert vitenskap den gangen så jeg var oppglødd da jeg kom over temaet Internett der første gangen og jeg kunne litt om det allerede. Mosaic hadde ikke fått støtte for GIF, BMP og i hvert fall ikke den senere oppfinnelsen jpeg da. Tror det kom støtte for både BMP og GIF med v1.0. Etter ganske mye leting var det en kamerat som fant en side med noen animerte GIFs og vi var helt "WoW - fremtiden er her". Hjemme var hastigheten 14,4 baud, på NTNU var det mindblowing raske 10 Mbps coax-nett jeg satt på (delt båndbredde på ~100 maskiner), og UNINETT sin linje mellom Trondheim og Oslo var på ufattelige 100 Mbps, helt vilt mye mer enn det Televerket hadde på samme tid, til alle utenfor UNINETT. Det var tider Tiden da BBS-er ble byttet ut med FTP-servere med en sikkerhet som i dag må virke ufattelig naiv. Mosaic så lynende moderne ut ettersom det hadde grafiske knapper og menyer, i motsetning til de ASCII-tekstprogrammene det stort sett gikk i ellers. Sånn som Lotus 1-2-3 og Word Perfect. Logget meg på nett rundt 1. september 1994. Slapp mitt første og eneste virus løs på datanettverket på NTNU i 94-95. (Tør jeg å si nå som det er for sent å kaste meg ut derfra) Endret 6. desember 2021 av Simen1 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Mind The Gap skrev (24 minutter siden): For alt vi vet kan du godt være en vingeklippet pensjonist Kom nærmere så jeg kan slå deg i hodet med stokken min. Uforskammede lømmel. I daglig bruk merker jeg ikke så mye forskjell på Edge og Chrome. Så vidt jeg vet kjører de på samme motoren i bunn (?), og utvidelsene til Chrome fungerer i Edge også. Edge virker å være litt snillere mot batteriet, og det betyr en del for meg og laptopen min. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 BBSing og modemer med faks ja! 🙂 Firmaet betalte hjemmetelefonen min den gangen og stusset over forbruket på ISDN linjen! 😉Ble fort 7-8000 i måneden 😉 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Simen1 skrev (6 minutter siden): Jeg husket ikke om Netscape kom i 94 eller 95 så det måtte jeg google, men husker godt at det ikke fantes andre kjente HTML-lesere enn Mosaic da jeg startet og at versjonsnummeret var under 1. Jeg abonnerte på Illustrert vitenskap den gangen så jeg var oppglødd da jeg kom over temaet Internett der første gangen og jeg kunne litt om det allerede. Mosaic hadde ikke fått støtte for GIF, BMP og i hvert fall ikke den senere oppfinnelsen jpeg da. Tror det kom støtte for både BMP og GIF med v1.0. Etter ganske mye leting var det en kamerat som fant en side med noen animerte GIFs og vi var helt "WoW - fremtiden er her". Hjemme var hastigheten 14,4 baud, på NTNU var det mindblowing raske 10 Mbps coax-nett jeg satt på (delt båndbredde på ~100 maskiner), og UNINETT sin linje mellom Trondheim og Oslo var på ufattelige 100 Mbps, helt vilt mye mer enn det Televerket hadde på samme tid, til alle utenfor UNINETT. Det var tider Tiden da BBS-er ble byttet ut med FTP-servere med en sikkerhet som i dag må virke ufattelig naiv. Mosaic så lynende moderne ut ettersom det hadde grafiske knapper og menyer, i motsetning til de ASCII-tekstprogrammene det stort sett gikk i ellers. Sånn som Lotus 1-2-3 og Word Perfect. Logget meg på nett rundt 1. september 1994. Gode minner faktisk! 🙂 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Peter Svaar var med på en av de BBSene og var ikke så forferdelig grei den gangen, verken på BBSen til G&R eller andre. Bra at moren hans fikk han inn i NRK 😉 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 trn100 skrev (2 minutter siden): Gode minner faktisk! 🙂 Javisst! Gøy å ha hengt med så lenge at man kan holde tråden i utvikling av OS og CPUer helt fra grunnen. (Før internettets tid var jeg ivrig på å modde DOS 2.xx og oppover, og programmerte litt assembly på blant annet Intel 4004, der man kunne følge adresselinjer og datalinjer med fingeren på et transistorkart og se hvilke register-celler bitene havnet i.) 2 Lenke til kommentar
Mind The Gap Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 5 minutes ago, :utakt said: Kom nærmere så jeg kan slå deg i hodet med stokken min. Uforskammede lømmel. I daglig bruk merker jeg ikke så mye forskjell på Edge og Chrome. Så vidt jeg vet kjører de på samme motoren i bunn (?), og utvidelsene til Chrome fungerer i Edge også. Edge virker å være litt snillere mot batteriet, og det betyr en del for meg og laptopen min. Ja, jeg fortjener nok en liten smekk Apropos Chrome og Edge. Jeg synes du burde prøve ut Brave, som er de-Googled, og ei heller inneholder noen Microsoft telemetri. Den bygger på Chromium som de to nevnte, men er ekstremt mye ryddigere i forhold til hva som foregår i kulissene. Vi har foretatt trafikkanalyse av disse browserene over tid, og det er urovekkende mye trafikk som foregår uten ditt aksept og innsyn for henholdsvis Edge og Chrome. Ellers vil jeg også anbefale deg å gjøre deg kjent med Vivaldi, hvis du foretrekker noe "kortreist" (opphav Norge & Island) Samme motor som de andre, og samme ryddige oppførsel som Brave. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Simen1 skrev (1 minutt siden): Javisst! Gøy å ha hengt med så lenge at man kan holde tråden i utvikling av OS og CPUer helt fra grunnen. (Før internettets tid var jeg ivrig på å modde DOS 2.xx og oppover, og programmerte litt assembly på blant annet Intel 4004, der man kunne følge adresselinjer og datalinjer med fingeren på et transistorkart og se hvilke register-celler bitene havnet i.) Den gangen 286 var det råeste og plastdisketter kostet skjorta! 🙂 Gikk faktisk på "datakurs" på slutten av 70 tallet og lærte meg "Basic". Var ikke en kjeft som visste hva det skulle brukes til 😄 Langt utenfor tråden men artig mimring! 🙂 1 Lenke til kommentar
Mind The Gap Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 6 minutes ago, Simen1 said: Javisst! Gøy å ha hengt med så lenge at man kan holde tråden i utvikling av OS og CPUer helt fra grunnen. (Før internettets tid var jeg ivrig på å modde DOS 2.xx og oppover, og programmerte litt assembly på blant annet Intel 4004, der man kunne følge adresselinjer og datalinjer med fingeren på et transistorkart og se hvilke register-celler bitene havnet i.) Plutselig gikk det opp for meg hvorfor vi deler syn på så mange ting. Samme bakgrunn, omtrent samme oppstartstidspunkt, ser det ut til. For øvrig avholdt jeg et kurs hos Statistisk Sentralbyrå (SSB) rett etter nyttår 1994/95, for å lage dokumentmaler til bruk i deres publikasjoner. Litt preget av dagen derpå , men det jeg husker aller best var at de spurte meg om å konvertere til HTML samtidig. Også for meg var dette brennhete nyheter, så jeg ble imponert over at de allerede da var såpass fremoverlente, med tanke på ny teknologi. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Mind The Gap skrev (1 minutt siden): Plutselig gikk det opp for meg hvorfor vi deler syn på så mange ting. Samme bakgrunn, omtrent samme oppstartstidspunkt, ser det ut til. For øvrig avholdt jeg et kurs hos Statistisk Sentralbyrå (SSB) rett etter nyttår 1994/95, for å lage dokumentmaler til bruk i deres publikasjoner. Litt preget av dagen derpå , men det jeg husker aller best var at de spurte meg om å konvertere til HTML samtidig. Også for meg var dette brennhete nyheter, så jeg ble imponert over at de allerede da var såpass fremoverlente, med tanke på ny teknologi. Nesten verdt en egen tråd, for oss pensjonister 😉 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Apropos gamle dager, noen av dere husker kanskje denne? 🙂 Unge Tande P med datamaskin! 😄 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 trn100 skrev (8 minutter siden): Apropos gamle dager, noen av dere husker kanskje denne? 🙂 Unge Tande P med datamaskin! 😄 Tændis hadde sikkert denne koppen på pulten sin. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 :utakt skrev (6 minutter siden): Tændis hadde sikkert denne koppen på pulten sin. Grattis! 😄 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 34 minutes ago, Mind The Gap said: Vi har foretatt trafikkanalyse av disse browserene over tid, og det er urovekkende mye trafikk som foregår uten ditt aksept og innsyn for henholdsvis Edge og Chrome. Er vel mer interessant hva trafikken inneholdt enn at det var mye trafikk. Så sender de persondata e.l. som dere så? Uansett, dagens Edge er langt forbi Chrome. Ser ingen grunn for folk flest med iPhone i lomma å velge noe annet om de ikke er hardbarka open source privacy nørds som complierer kildekoden selv etter å ha lest hele for å se etter ulumskheter. Innholdet i artikkelen var jo riktignok ikke helt god lesning, kan innrømme det. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Kakeshoma skrev (1 minutt siden): Er vel mer interessant hva trafikken inneholdt enn at det var mye trafikk. Så sender de persondata e.l. som dere så? Uansett, dagens Edge er langt forbi Chrome. Ser ingen grunn for folk flest med iPhone i lomma å velge noe annet om de ikke er hardbarka open source privacy nørds som complierer kildekoden selv etter å ha lest hele for å se etter ulumskheter. Innholdet i artikkelen var jo riktignok ikke helt god lesning, kan innrømme det. Fullstendig enig, som om Google skulle være "snillere" en MS 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå