Gå til innhold

– Dette er bare snuskete, Edge er på grensen til å føles skitten å bruke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (4 timer siden):

Er det noen som bruker edge?

Edge er en veldig bra nettleser. Jeg har Frirefox, Chrome, Vivaldi og Edge innstalert her. Og det er Edge jeg benytter mest, deretter Vivaldi.

Veldig enkel og fin profilhåndtering, sync er fin og brukergrensesnittet er jeg veldig fornøyd med. Knapt hatt noen problemer med Edge. Chrome derimot har jeg hatt en del problemer med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker filosofiene bak Firefox, Brave, Vivaldi, Lynx og Conqueror men sistnevnte er ikke kompatibel med Windows og Lynx er bare tekstbasert så da utgår de to for min del. Men av de tre gjenværende så har jeg valgt Firefox på grunn av det omfattende universet av utvidelser og gammel vane med GUIet.

Edge, Chromium, Safari, IE osv er uaktuelle på grunn av feil grunnleggende filosofi.

Er det forresten noen her som har prøvd Waterfox og vet forskjellen på det og Firefox?

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg liker filosofiene bak Firefox, Brave, Vivaldi, Lynx og Conqueror men sistnevnte er ikke kompatibel med Windows og Lynx er bare tekstbasert så da utgår de to for min del. Men av de tre gjenværende så har jeg valgt Firefox på grunn av det omfattende universet av utvidelser og gammel vane med GUIet.

Nå bruker jeg faktisk firefox endel selv da det er kjekt med forskjellige profiler oppe, og er vant til den fra gammel av  - men det jeg reagerer på med FF er at det bruker opp så uhorvelig mye ressurser - etter noen timer med 20-30 faner oppe går hele maskinen i sirup - og det eneste jeg må avslutte før jeg går hjem på dagen for at den ikke skal være sirup dagen etter er FF :(

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det problemet har ikke jeg. Firefox kan gjerne stå og surre med 100 faner oppe fordelt på flere vinduer i flere uker før jeg restarter (av andre grunner), uten at det blir tregt her. Har ikke spesielt kraftig maskinvare for det heller. Jeg har også stilt inn sånn at jeg åpner alle fanene fra forrige sesjon når jeg starter opp nettleseren, og at jeg kan flytte vinduer med alle fanene fra en maskin til en annen via profilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (49 minutter siden):

Vil du forklare Safari?

Jeg bruker litt forskjellige OS rundt om kring og det finnes ingen native Safari for Linux. Bare deler av Safari er åpen kildekode (LGPLv2), så noen deler er altså lukket kildekode (riktignok freeware, men det er ikke prisen som gjør at jeg synes filosofilen er gal).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg bruker litt forskjellige OS rundt om kring og det finnes ingen native Safari for Linux. Bare deler av Safari er åpen kildekode (LGPLv2), så noen deler er altså lukket kildekode (riktignok freeware, men det er ikke prisen som gjør at jeg synes filosofilen er gal).

Skjønner ikke problemet. Jeg også bruker flere operativsystemer. Må alt du bruker ha fullstendig åpen kildekode? 

Lenke til kommentar

simen1
"Dette er bare snuskete"
-----------------------

Ja, målgruppen for Edge er stort sett "computer illiterates", som knapt nok vet hvordan de skal installere et nytt program (bortsett fra virus da, det pleier de samme personene å være ganske gode på).

Men egentlig er det vi med IT-kunnskap som ikke har gjort jobben vår.

Det er vi som skal foreta trafikkanalyse av programmene, og i den sammenheng avdekke hva som foregår under panseret.

Og akkurat dét er slett ikke et vakkert syn for Edge og Chrome sin del.

På nåværende tidspunkt burde Brave, Vivaldi eller Firefox vært standardutrusting på alle PCer, da de opptrer langt ryddigere i den sammenheng.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, kjetilkl said:

Alle bruker Edge, ingen grunn til å laste ned chrome lenger, så da er Edge default....

Alle bruker slettes ikke Edge.
Og uten diskusjon, Edge burde vært gravlagt, akkurat som Internet Explorer i sin tid ble.

Med så mange bedre alternativer enn Edge og Chrome, er det bare et trist skue å se at noen fremdeles benytter disse to.

• Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Mitt inntrykk er at de som hater Edge, tror Edge fremdeles er et nytt navn på IE.

Nei, for mange omhandler det at Edge (som Chrome) er en vandrende katastrofe, når det gjelder å beskytte våre brukerdata.

Har du observert hvor mye uvedkommende data Edge sender avgårde til Microsoft, selv når du kun har én tab oppe som bare inneholder "about:blank"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Mitt inntrykk er at det brukes av pensjonister og lærere som ikke vet hva en nettleser er for noe og av folk som må bruke jobbmaskiner der brukeren er vingeklippet fra å installere ting på egenhånd. Uvitenhet og tvang altså.

Hehe, det der er litt fjollete! 😄 Jeg har drevet med IT siden før du ble født og vi startet med Netscape. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Er det forresten noen her som har prøvd Waterfox og vet forskjellen på det og Firefox?

Ganske godt forklart i Wikipedia-artikkelen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfox#Features

Mye av det går på at Firefox default har påslått en del telemetri, mens det i Waterfox som standard er avslått.
Til Firefox sitt forsvar skal det sies at det er enkelt å slå av.

Samt at Waterfox støtter eldre extensions.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...