Redaksjonen. Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Vi fikk prøve magnet-toget som har fartsrekord på 605 km/t Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 På lengre sikt kan hyper loop komme som et alternativ. Mange steder vil TGV være en drastisk forbedring. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Eg har reist med maglev-banen i Shanghai. Kort strekning, så toget var berre så vidt oppe i 450 km per time. I utgangspunktet fasinerande, men det føltes som å vere med eit gamalt skrangletog. Det er kanskje ei stor utfordring, og ditto kostnad å råde bot med dette problemet? Eg reiste også med toget frå Wuhan til Gouangshou, 3 timar i 350 km/time. Annan teknologi og svært komfortabelt. Etter ei ulukke er maksfarten no 300 km/time. Det er ikkje lett, og svært dyrt (=ressurskrevjande), å erstatte flyet for personreiser på lange avstandar. Terje 1 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 300 km og 603 km/t, med en del stopp underveis? Dette høres ut som et dårlig kompromiss mellom ønsket om å komme raskest mulig frem og å stoppe ofte. Kostnadene her blir vel luftmotstand og akselerasjon/nedbremsing. Opp og ned i hastighet er vel også det som gjør at man kommer til å bruke langt mer enn en time på strekningen. Personlig skulle jeg gjerne sett at man kunne ha kommet opp i 200 (ev 250) km/t ila 5 minutter, og tilsvarende raskt ned, for dagtog Trondheim-Oslo, med 4-6 stopp underveis, og gjerne tilsvarende også Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Dette krever selvfølgelig nybygging, men ikke i mag-lev-gaten. Selv om det ikke er "langdistanse" i internasjonal betydning, går det veldig mange fly på strekningene (40 Oslo-Trondheim hver vei hver dag før korona, om jeg husker rett), og 3 timer sentrum-sentrum kan fint konkurrere med fly på tid. Men politisk er det enklere å bygge en ekstra rullebane for tax-free-inntekter enn byggeprosjekter som går over mange år. 1 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 0-200 km/t med togene vi kjører med i Norge gjøres unna på mellom 1min50 og 3 min. Nedbremsing igjen kan komme ned i rundt minuttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå