Gå til innhold

Vi fikk prøve magnet-toget som har fartsrekord på 605 km/t


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har reist med maglev-banen i Shanghai. Kort strekning, så toget var berre så vidt oppe i 450 km per time. I utgangspunktet fasinerande, men det føltes som å vere med eit gamalt skrangletog. Det er kanskje ei stor utfordring, og ditto kostnad å råde bot med dette problemet? Eg reiste også med toget frå Wuhan til Gouangshou, 3 timar i 350 km/time. Annan teknologi og svært komfortabelt. Etter ei ulukke er maksfarten no 300 km/time. Det er ikkje lett, og svært dyrt (=ressurskrevjande), å erstatte flyet for personreiser på lange avstandar. Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar

300 km og 603 km/t, med en del stopp underveis?

Dette høres ut som et dårlig kompromiss mellom ønsket om å komme raskest mulig frem og å stoppe ofte. Kostnadene her blir vel luftmotstand og akselerasjon/nedbremsing.

Opp og ned i hastighet er vel også det som gjør at man kommer til å bruke langt mer enn en time på strekningen.

Personlig skulle jeg gjerne sett at man kunne ha kommet opp i 200 (ev 250) km/t ila 5 minutter, og tilsvarende raskt ned, for dagtog Trondheim-Oslo, med 4-6 stopp underveis, og gjerne tilsvarende også Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Dette krever selvfølgelig nybygging, men ikke i mag-lev-gaten.

Selv om det ikke er "langdistanse" i internasjonal betydning, går det veldig mange fly på strekningene (40 Oslo-Trondheim hver vei hver dag før korona, om jeg husker rett), og 3 timer sentrum-sentrum kan fint konkurrere med fly på tid.

Men politisk er det enklere å bygge en ekstra rullebane for tax-free-inntekter enn byggeprosjekter som går over mange år.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...