Gå til innhold

Foreldrepermisjon ny født barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sjekket dette verktøy på NAV men kanskje dette er hvis far og mor har heltid jobb. Dette er mer komplisert.

Min situasjon er enkle og annerledes. Kona mi ikke har jobb. Hun var hjemme hele tiden. Hvor mye dager eller uker jeg kan ha fri fra jobb med full lønn hvis kona mi gi birth til en barn. 

Lenke til kommentar

Du kan ha 2 uker fødselspermisjon. Om arbeidsgiver betaler for disse 2 ukene er opptil tariffavtale etc. Men du har krav på 2 uker ubetalt uansett. Du tar dette fra hun legges inn. NAV gir ikke penger for fødselspermisjon, dette sponses av arbeidsgiver. 

Siden mor ikke har inntekt så vil hun få en engangsutbetaling, husker ikke hva det heter. Du har ikke krav på dine 15 uker når ikke hun er i arbeid. 

Vet ikke om reglene er forandret siden 2018, men tviler på det. Ingen pappaperm når mor er uten jobb. Du må nok jobbe, ingen tid med barn betalt av NAV.

Jeg tok 5 uker av fellestiden, da måtte vi dokumentere dette ved å sende inn brev fra samboers arbeidsgiver på at hun skulle jobbe disse 5 ukene.

Endret av NortonM
Lenke til kommentar
On 12/5/2021 at 12:37 PM, NortonM said:

Siden mor ikke har inntekt så vil hun få en engangsutbetaling, husker ikke hva det heter. Du har ikke krav på dine 15 uker når ikke hun er i arbeid. 

Vet ikke om reglene er forandret siden 2018, men tviler på det. Ingen pappaperm når mor er uten jobb. Du må nok jobbe, ingen tid med barn betalt av NAV.

Jeg hadde nå mine 10 uker i pappaperm i 2017 selv om mor ikke jobbet. Hun gikk riktignok på dagpenger og var per.def. arbeidsledig. Det hadde ingenting å si for min permisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...