Gå til innhold

Kostbar produksjon: – Elbiler truer arbeidsplasser og kvalitet


Anbefalte innlegg

Roger Moore skrev (12 minutter siden):

Norge er ubetydelige i den store sammenhengen. Det er ikke Norge som er brekkstangen her men radikal EU-politkk. En av mange politiske beslutninger fra EU som er uten hensyn til vanlige folk sin hverdag.

Skal ikke mer enn en liten nålespiss for å sprekke en stor ballong.

Din ståltro på at bare de store kan utgjøre et forskjell, har jeg ikke verken forståelse for eller er enig i. Her er vi med på å styre verden i en retning vi vil ha.

Men det er klart, man må få de store med seg, ellers blir det som en tegnestift i et bildekk, det merkes knapt om det treffer der gummien er tykk og solid.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

M3 var aldri ment å konkurrere mot de billigste bilene i USA. Tesla viste i følge presentasjonen på "batteridagen" en bil som har fått kallenavnet Model 2, med en målpris på 25 000 $, men den er ikke ventet før tidligst 2023.

Tesla lover ofte lave priser på alle modellvarianter de annonserer. Absolutt alle av modellvariantene er gått opp i pris, og ikke ned mot nivået det ble lovet og satt opp forhåndsbestillinger mot. Nå sist Cybertruck. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, kremt said:

Norge er et rikt land. Vi pumper olje og gass som crazy fra havbunnen for å betale for alt dette. For at middelklassen skal kjøpe seg batteribiler og kalle seg miljøbevisste. Resten av verden har ikke mulighet til dette. Alt er basert på skattelettelser og subsidier. Sammenlignbare modeller er gjerne 50-100 % dyrere som el, i tillegg til at EL har en god del ulemper i bruk, som manglende tauemulighet og kort kjørelengde på 30-40 mil. Legg også til begrenset levetid med hinsides mengde elektronikk som går i stykker og batterier som aldres raskt og koster like mye som ny bil å skifte.

Er det et reelt problem med kjørelengde på 400 km eller er det et innbilt problem? Veldig mange av de jeg har snakket med som lirer av seg noe i samme gate blir plutselig veldig stille når en spør når de sist kjøre 400 km i ett strekk. Ja da viser det seg feks at de engang for kanskje 4 år siden eller var det mer kjørte oslo trondheim non stop. Da er ikke rekkevidde problemet men manglende evne til planlegging. For all del, noen få kjører veldig langt, og har et bruksmønster langt unna majoriteten. Dersom de vet de ikke finner elbil som dekker behovet så får de enten tilpasse seg og beregne noe lengre tid på lading, eller vurdere å kjøpe elbil  en bil (ice) som best møter behovet eller kjøpe en elbil med lengre rekkevidde En får jo elbiler som går opp mot 800 vel når Lucid kommer til landet neste år. Trenger folk tilhenger vil mange klare seg med model x, Rivian eller Ford Lightning. Eller cybertruck. Dessuten skjer det jo ting både med ladeinnfrastruktur, og ladetiden. 

Vi er vel faktisk der allerede at batteriene til dagens elbiler varer bilens livsløp. Og tenker du feks 14 år frem i tid så må en vel tro at prisene har gått ned? Er jo ikke gratis å bytte motor på gamle ICE biler heller. Dessuten så er det jo allerede i ferd med å bli et marked for hugging av elbiler, så om du må bytte batteri frem i tid så finnes det nok tredjeparts verksteder som fikser det med brukte batterier. For praktisk bruk så er det vel kanskje mer korrekt å si at dagens batterier holder ut bilens livsløp. Det er få som uansett skal kjøre bilen til den blir spiker. 

Edit; autokorrektur endret en bil til elbil....så jeg måtte endre tilbake nå når jeg oppdaget. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Tesla lover ofte lave priser på alle modellvarianter de annonserer. Absolutt alle av modellvariantene er gått opp i pris, og ikke ned mot nivået det ble lovet og satt opp forhåndsbestillinger mot. Nå sist Cybertruck. 

Pris og etterspørsel samt råvarepris oppgang og generell oppgang på deler inn til fabrikk. Dette har skjedd for de fleste produsenter etter at covid traff. Er ikke unikt for Tesla. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

38k, med andre ord Tesla er ikke i nærheten av å holde det de lovet.

https://www.usinflationcalculator.com/

 

De selger ikke billigvarianten lengre nei. Dagens rimeligste har dog en god del mer utstyr enn det billigvarianten hadde så for de $3500 ekstra (kalkulatoren sa ca. $38500) får man i hvert fall ganske mye. 

 Billigvariantene selger generelt svært dårlig. Spør gjerne Skoda om hvor mange som velger 50-utgaven av Enyaq. Tipper det er ytters få, om noen. Så at den rimeligste utgaven forsvinner har lite å si i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Pris og etterspørsel samt råvarepris oppgang og generell oppgang på deler inn til fabrikk. Dette har skjedd for de fleste produsenter etter at covid traff. Er ikke unikt for Tesla. 

Har nok mer med hva som ble realistisk å kunne gjøre mot hva de håpet ville være mulig å gjøre og fremdeles være i pluss. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/broom/14380179/

Ikke rart dem ikke vil satse fullt ut på elbil

Europa ligger noen år bak Norge, men det er nok å anbefale å se på trenden isteden:

https://www.tv2.no/a/14157874/

124% økning fra år til år er ganske bra. At det ikke er noen elbiler inne på listen for oktober skyldes at det er Tesla Model 3 som selger best i Europa (ikke akkurat en fjær i hatten for VW det...) og at Tesla ikke leverer biler til Europa den første måneden i kvartalet. Ser du på september istedenfor oktober får man derfor et helt annet resultat:

https://europe.autonews.com/automakers/tesla-model-3-becomes-first-ev-top-european-sales

Tesla Model 3 den desidert mest solgte bilen i Europa. Ikke så galt det? Og altså store muligheter for å selge elbil for de som satser skikkelig. Tesla tok forresten også andreplassen i september med Model Y. 

For øvrig har elbilsalget passert dieselbilsalget i selveste Tyskland i år. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (20 timer siden):

Det gjorde den en symbolsk periode sånn at det skulle bli vanskeligere å påpeke en opplagt løgn. På samme vis vet en at $25 000 bilen fra Tesla heller aldri vil eksistere enn mer enn "i en periode" om den noen gang vil eksistere.

Skoda CityGo derimot er en bil som faktisk finnes til under $25 000. Den og flere med den.

Disse bilene finnes altså allerede, og målet må være å få opp produksjonstempo og gjøre den enda mer attraktiv blant folk. Skjønner dermed enda mindre av innsigelsene til Stellantis-sjefen. Skal folk hindres i kjøpe disse bilene fordi bilprodusentene tjener mer på fossilbiler?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med håp om bedring😋

Hva om bilprodusenter kunne ha lagt vekt på færre modeller som nevnt før og mere vekt på flere nyttige egensaper og tilretteleggelse av gjenbruk, og reparasjoner i stedet for vraking.

Noe som kunne ha en bredere appell, og øke troverdigheten. Det burde trekke til seg bredden av kunder, noe som også gir mest utslag på miljøet.

Nei da, de har allerede rukket å lokke kundene ut i en duell om å være mest mulig premium, størst

mulig aksellerasjon "leketøyfaktor" etc.

Det er et paradoks, at i miljøets navn skulle vi

alle kjørt elektrisk, greit, men samtidig skal vi ha med oss luksustankegangen, vi skal liksom være "premium miljøbevisste", det skurrer merkbart i mine ører.

Om miljøbevisstheten skal være seriøs må man kanskje også tenke på hva man i første omgang kan unnvære.

Vi trenger en slags elektrisk folkevogn, med anvendelighet (krok, plass?) i fokus, med markedet er spolert, vi er på vei inn i en ny "luksusfelle" denne gangen elektrisk, fremdeles for at "produsenter" skal kunne investere masse, for så å kunne tjene på premiumvarer.

Det det handler om er at de skal ha det på sin måte, og de vet å få det til, de lokker med "sukkertøy".

Man har ødelagt mange av de godt mente forventningene våre, med mere "bling".

Miljøet står snart i skammekroken om ikke alt er premium.

Veien til helvetet er brolagt med, premium......

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (11 minutter siden):

Hva om bilprodusenter kunne ha lagt vekt på færre modeller og mere vekt på flere nyttige egensaper og tilretteleggelse av gjenbruk.

Noe som kunne ha en bredere appell, og øke troverdigheten. Det burde trekke til seg bredden av kunder, noe som også gir mest utslag på miljøet.

Nei da, de har allerede rukket å lokke kundene ut i en duell om å være mest premium, størst

mulig aksellerasjon "leketøyfaktor" etc.

Det er et paradoks, at i miljøets navn skulle vi

alle kjørt elektrisk, greit, men samtidig skal vi ha med oss luksustankegangen, vi skal liksom være "premium miljøbevisste", det skurrer i mine ører.

Om miljøbevisstheten skal være seriøs må man kanskje også tenke på hva man i første omgang kan unnvære.

Vi trenger en slags elektrisk folkevogn, med anvendelighet (krok, plass?) i fokus, med markedet er spolert, vi er på vei inn i en ny "luksusfelle" denne gangen elektrisk, fremdeles for at "produsenter" skal kunne investere masse, for så å kunne tjene på premiumvarer.

Det det handler om er at de skal ha det på sin måte, og de vet å få det til, de lokker med "sukkertøy".

Man har ødelagt de godt mente forventningene våre, med mere "bling".

Miljøet står snart i skammekroken om ikke alt er premium.

Veien til helvetet er brolagt med premium......

Tror du virkelig ikke at bilfabrikkene har sjekket ut dette? Folk er forskjellige, så å lage en folkevogn for alle markeder går nok ikke. Ikke engang for for Europa. Knapt nok for Skandinavia faktisk. Historisk sett har bilmarkedet i Norge og Danmark vært veldig forskjellig. En folkebil for Europa ville vært under 4m lang, 3 eller 5 dører, hatt 75hk, ikke hengerfeste og null utstyr. Mao noe som ville vært uselgelig i Norge.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Tror du virkelig ikke at bilfabrikkene har sjekket ut dette? Folk er forskjellige, så å lage en folkevogn for alle markeder går nok ikke. Ikke engang for for Europa. Knapt nok for Skandinavia faktisk. Historisk sett har bilmarkedet i Norge og Danmark vært veldig forskjellig. En folkebil for Europa ville vært under 4m lang, 3 eller 5 dører, hatt 75hk, ikke hengerfeste og null utstyr. Mao noe som ville vært uselgelig i Norge.

Vet ikke hva jeg skal tro, for jeg vet ikke, men premium ser jeg ikke for meg som en mere lavthengende frukt å få til, men den vekker lyst, og lysten når den er vekket, virker i allefall uansett hvor vi bor.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...