Redaksjonen. Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Enorm interesse for å bygge verdens første skipstunnel Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 (endret) Begrens forespørselen til å gjelde selskaper fra Norge eller som minimum EØS-området. Ser ingen grunn til at et kinesisk selskap skal kunne bygge i Norge så lenge norske selskap ikke får bygge i Kina eller eie store kinesiske virksomheter. Og jeg har heller ikke glemt hvordan Kina på en helt uakseptabel måte straffet Norge etter fredsprisutdelingen. Stater som opptrer som bøller - inkludert selskaper fra slike - må utestenges. Tviler på at skipstunnelen vil bli mye brukt. Hvem er egentlig brukerne? Trolig blir dette et prosjekt det store mengder skattepenger sløses bort på et ulønnsomt prestisjeprosjekt som egentlig ingen trenger. Endret 5. desember 2021 av TorHansen 6 Lenke til kommentar
mixtape Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Et krav er at alle ansatte i det prosjektet her er fagorganisert og har 100% stilling. Om ikke så er AP et mindre politisk parti en jeg vokste opp med. Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 TorHansen skrev (17 timer siden): Begrens forespørselen til å gjelde selskaper fra Norge eller som minimum EØS-området. Ser ingen grunn til at et kinesisk selskap skal kunne bygge i Norge så lenge norske selskap ikke får bygge i Kina eller eie store kinesiske virksomheter. Og jeg har heller ikke glemt hvordan Kina på en helt uakseptabel måte straffet Norge etter fredsprisutdelingen. Stater som opptrer som bøller - inkludert selskaper fra slike - må utestenges. Støttes fullt og helt! TorHansen skrev (17 timer siden): Tviler på at skipstunnelen vil bli mye brukt. Hvem er egentlig brukerne? Trolig blir dette et prosjekt det store mengder skattepenger sløses bort på et ulønnsomt prestisjeprosjekt som egentlig ingen trenger. Bruken blir nok større enn du frykter. Det går en del transport og nyttetrafikk langsmed kysten i båter som ikke nødvendigvis er like godt rustet til å runde Stadt i uvær. Om man kan sikre at varer ikke blir liggende og vente på bedre vær har man jo i praksis spart penger. Og kanskje en og annen fiskebåt på vei til fangstfelt lenger nord kan dra nytte av dette også? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 3L5Y3RE8 skrev (22 minutter siden): Bruken blir nok større enn du frykter. Det går en del transport og nyttetrafikk langsmed kysten i båter som ikke nødvendigvis er like godt rustet til å runde Stadt i uvær. Om man kan sikre at varer ikke blir liggende og vente på bedre vær har man jo i praksis spart penger. Og kanskje en og annen fiskebåt på vei til fangstfelt lenger nord kan dra nytte av dette også? I tillegg så kommer Stad skipstunnel til å bli en stor turist-attraksjon i seg selv, som kommer til å tiltrekke seg cruiseskip og annen turisttrafikk i stort monn. 1 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 mixtape skrev (16 timer siden): Et krav er at alle ansatte i det prosjektet her er fagorganisert og har 100% stilling. Om ikke så er AP et mindre politisk parti en jeg vokste opp med. Et slikt regelverk er i så fall hylende ulovlig. Dette betyr i praksis berufsverbot for de som ikke er fagorganisert, og det bør fortsatt være opp til den enkelte om en vil være organisert eller ikke. Det samme gjelder spørsmål om heltid eller deltid. Også dette bør tilpasses behovene. Det som må forebygges er "union busting," altså ulike tiltak og virkemidler der arbeidsgiversiden motarbeider fagforeningsarbeid, og på dette feltet er norsk arbeidslovgivning godt dekket. 5 Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Verdens første skipstunnel er blitt bygget for veldig lenge siden... 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 n.v.t. skrev (57 minutter siden): Verdens første skipstunnel er blitt bygget for veldig lenge siden... Hvor? Lenke til kommentar
MasterMeiniek Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Det første jeg kommer på er Kanal båt tunnelene i England. https://www.google.com/search?q=canal+tunnels+uk Men de er jo mye mye mindre og er ikke for store skip, selv om de har fraktet mye gods gjennom tidene. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 4 hours ago, 3L5Y3RE8 said: ...Bruken blir nok større enn du frykter. Det går en del transport og nyttetrafikk langsmed kysten i båter som ikke nødvendigvis er like godt rustet til å runde Stadt i uvær. Om man kan sikre at varer ikke blir liggende og vente på bedre vær har man jo i praksis spart penger. Og kanskje en og annen fiskebåt på vei til fangstfelt lenger nord kan dra nytte av dette også? Minnes og en kommentar etter at hovedkontoret til hurtigruten uttalte seg og sa at de ikke kom til å bruke tunnelen. Da kom det ganske kjapt i retur fra en av hurtigrutens kapteiner... "Hvor skipet skal gå bestemmer Jeg!" Det er ikke noe for landfaste oslo-væringer å legge seg oppi slikt.. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Men det blir jo i alle fall verdens første skipstunnel i Norge da. 🙄 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Det går vel som det alltid gjør - særlig med politisk styrte prestisje-prosjekt. Jobben går til de som leverer den laveste prisen - "uforustsette grunnforhold" oppstår, og prisen mangedobles. 1 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 MasterMeiniek skrev (4 timer siden): Det første jeg kommer på er Kanal båt tunnelene i England. https://www.google.com/search?q=canal+tunnels+uk Men de er jo mye mye mindre og er ikke for store skip, selv om de har fraktet mye gods gjennom tidene. Ha ha, si fra hvis du kommer på noen SKIPStuneller da. 😅 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 5 minutes ago, Hanhijnn said: Ha ha, si fra hvis du kommer på noen SKIPStuneller da. 😅 De båtene da er vel på størrelse med vikingskipene 2 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Hanhijnn skrev (16 timer siden): I tillegg så kommer Stad skipstunnel til å bli en stor turist-attraksjon i seg selv, som kommer til å tiltrekke seg cruiseskip og annen turisttrafikk i stort monn. Tviler på at et stort cruiseskip i det hele tatt kommer gjennom tunnelen. Så stor blir den nok ikke. Og turister vil vel heller se den flotte kysten og ikke en mørk tunnel. Hurtigruten vil ikke bruke tunnelen, og selv om de ender opp med å gjøre det noen ganger i løpet av året under uvær, så er dette ikke nok til å få økonomi i en vanvittig dyr tunell. De store skipene har nok ingen problemer med å gå rundt Stad. Mindre båter gir nok ikke stor nok trafikk / innbetaling får å få lønnsomhet. Endret 6. desember 2021 av TorHansen 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 trikola skrev (4 timer siden): De båtene da er vel på størrelse med vikingskipene Slik: Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 (endret) Prismessig, 3,4mrd er det vel som et av Oslos prestisjebygg og ikke mere bortkastet for folk rundt i landet en de er. Den kanaltunellen på bildet ser ut til å være ca. 3,5km lang, bra bedrift i gamledager. Mye godt og varig arbeid ble nedlagt i kanalsystemene, som var sin tids jernbane. Bra om massen kan komme til nytte rundt om, og ikke bare gjemmes/dumpes. Å snakke med de lokale kan jo bringe opp nyttige forslag. Det at de må arbeides under vann er interessant, er det ikke mulig å spunte utenfor de tenkte tunellendene for å kunne arbeide "tørt"? Endret 6. desember 2021 av KjeRogJør 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) trikola skrev (15 timer siden): De båtene da er vel på størrelse med vikingskipene Skip er havgående. Kanalbåter er ikke det. 😊 Endret 7. desember 2021 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Frank Olsen skrev (11 timer siden): Slik: Jepp. En kanalbåt i en kanalbåt-tunnel. 👍 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Hanhijnn skrev (3 timer siden): Jepp. En kanalbåt i en kanalbåt-tunnel. 👍 Stemmer det 🙂 Men det var en kul opplevelse å seile gjennom de tunellene og en skikkelig fin tur på de engelske kanalene med alle slusene 🙂 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå