Arve Synden Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Jeg har en NAS som har noen 4TB Western Digital WD40EFRX-disker i en RAID6-konfigurasjon. Nå, etter ca fem års tro tjeneste, har en av de eldste diskene begynt å få dårlige sektorer, og har altså bestemt seg for å begynne å ta kvelden. Jeg har en disk av samme type liggende som reserve, så det er ingen umiddelbar krise. Men nå trenger jeg å kjøpe inn en ekstra disk eller to for å ha i beredskap (når én disk ryker er det nok en viss sjanse for at flere også snart går samme veien). Problemet er bare at EFRX-disker er litt vanskelige å få tak i nå. Derfor: Hvilke disker kan jeg bruke som direkte erstatning for WD40EFRX i et raid-array? Vil for eksempel WD40EFZX kunne brukes? Eller WD4003FFBX (men den er 7200 RPM og ikke 5400, om det har noe å si)? Eller er det noen andre åpenbare som jeg har oversett? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Så lenge det er samme lagringstørrelse har det ingenting å si. Raidet skal bygge seg opp. Om du ikke har en meget sær nas som skal ha samme disk. Ironwolf Pro kan være noe å se på. Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 4. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2021 Jo, var det jeg mente, men følte bare behov for å spørre for å være sikker 🙂. NAS-en er en Qnap, så den skulle være rimelig standard vare. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Husk å ta backup før du bytter disken. Er ofte når du gjenoppbygger raidet at noen av de andre diskene går til helvette, 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå