Gå til innhold

Hjelp: Elektrosymbol kretskort


Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å bytte to komponenter for å redde en alt i ett hjemmekino. 

Jeg kan lodde, men ikke noe ellers. Vet at min feil på recievere er nevnt av flere, i andre fora. Der varme fra strømforsyning tørker ut/ødelegger komponenten som er nær. 

https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=59839

Hva er riktig betegnelse på komponenten på bilde? Det heter vel noe... 

C og tallet er bare betegnelsen til Panasonic... 

Finnes en elektrotråd kan dette flyttes dit.

Fint om jeg klarer å redde anlegget, når økonomien er i krisemodus. 

For 9 år siden fikk man alt i ett hjemmekinosystem med Blu-Ray til 2-3 tusen.... 

 

Screenshot_20211204_004555.jpg

Screenshot_20211204_004715.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel en kondensator. Enkelte land bruker det som symbol. «C» står for «capacitor», og som du kan se så brukes det symbolet også for kondensatorer i medfulgt lenke.

Jeg har ikke sett det symbolet før, men det er jo standarder for hver region. 
 

Du ser det langt nede på siden: http://newautoinsurance.review

Endret av anon_83104
Presisering
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Siden det er pluss symbol så er, den vel polarisert? Er det da polarisert og ikke polarisert kapasitator å velge i? 

Stemmer det. Et plussymbol hentyder en elektrolytt. Det skal være det samme med symbolet på kretsen din. 
 

https://electronics.stackexchange.com/questions/105441/what-is-the-symbol-on-the-supply-voltage-that-looks-like-a-shaded-in-capacitor

 

Symbolet er vel fra Asia et sted. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, plankeby said:

Siden det er pluss symbol så er, den vel polarisert? Er det da polarisert og ikke polarisert kapasitator å velge i? 

50V10 er sikkert en 50V 10uF

MCIGICM 1000pcs Aluminum electrolytic capacitor 10uf 50v 5*11 Electrolytic  capacitor|capacitor 10uf 50v|capacitor 10ufelectrolytic capacitors -  AliExpress

Noe slikt. Det er lettere hvis du ser på kretskortet? Hvis du skal gjøre dette selv så regner jeg med du har multimeter og vet hvordan du feilsøker litt? Jeg er rimelig rusten på dette skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Ja det er 50v 10 uF. Må vel da ha polarisert variant.

Åpnet og så på kretskort for noen dager siden, klarte ikke å visuelt noe feil, så gjorde ikke mer med det.

Tenker bare å bytte to kondensator og sats på at det er en av dem.

Kan ikke nok om å bruke multimeter til slikt.

Har bare loddet basis på kretskort på bil fra oppskrifter, litt "legoprinsipp" uten nok ferdigheter til lyd og bilde produkter.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 timer siden):

Finnes en elektrotråd kan dette flyttes dit.

Utført.
Tips: Når man skal bytte en komponent kan man begynne med å klippe vekk den gamle. Så lodder man ut en pinne av gangen.
Loddebolten bør ikke være i kontakt med kretskortet mer enn 4-5 sekunder. Men det er ofte vanskelig å få til å smelte loddepunktet, og da lønner det seg å tilføre loddetinn. Det gir umiddelbar varmeoverføring til loddepunktet slik at alt smelter.
Så brukes en tinnsuger for å fjerne alt tinnet slik at hullet blir åpent. Loddebolt og tinnsuger på hver sin side av kretskortet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...