Gå til innhold

Ikke mye erfaring med datanettverk - jobbmulighet?

Anbefalte innlegg

Jeg blir ferdig med en IT-relatert bachelor til våren, og har oppdaget datanettverk. Jeg synes det er interessant, og kan tenke meg å jobbe med det. Problemet er at jeg har liten erfaring innenfor dette, annet enn å ha vært med på litt fibermontering, samt faget datanettverk, med teori og Cisco Packet Tracer.

Jeg har et greit snitt, og innehar to verv for å virke mer interessant.

(under: her griner og klager jeg litt - du kan hoppe over dette)

Det er få jobber relatert til datanettverk, og jeg føler meg underkvalifisert for omtrent alle. Noen krever erfaring rundt oppsett av skrivere og andre typiske driftsoppgaver - ingen erfaring med dette. Jeg har søkt på noen, men det har enn så lenge ikke ledet frem. Unntak: Teams-møte med et konsultfirma med tilholdssted i Oslo, der jobbene jeg kan ta egentlig bare er support på første linje, med en årslønn på 400-430k :') Da må jeg i tillegg jobbe hardt, albue meg oppover til andre linje, gå gjennom litt holmgang for å så kunne ta steget opp til gjeveste tredje linje.

"Hva med programmering?!". Jeg hater programmering. Kunne ikke forklart hva en funksjon var om det så stod om livet. Søkte likevel på "python" i Oslo på finn, fordi jeg liker mental selvskading eller noe. Mine hello world-kunnskaper når ikke opp til det de ønsker seg. Jeg føler meg utrolig dum når det gjelder programmering, og jeg suger til å google (hilsen kjæresten min). Jeg åpnet Visual Studio Code noen måneder etter siste obligatoriske programmeringsfag og fikk PTSD.

Først tok jeg maskinførerbevis. Jeg hadde ingen erfaring. Dette ledet til et sted jeg var tre uker uten lønn, fordi "må ha erfaring". Kom til et nytt sted: kommunen. Fikk kanskje noen ganger kjøre litt gravemaskin. Arbeidsmiljøet var bedritent, hadde noen ganger vondt i magen. Slo fra meg tanken om å ta steget opp til lastebillappen - tenk å bruke 100k for å bli møtt av "må ha erfaring"?!

Og nå... får jeg flere hundre tusen i studiegjeld og vil fortsatt bli møtt av "må ha erfaring" :') Jeg tenkte ikke på det når jeg søkte. Jeg trodde IT var hot shit, med uten erfaring er man bare shit.

"Bytt studie eller gå yrkesfag?!" Jeg har brukt opp retten til videregående utdanning, og jeg er TRETTI ÅR. Jeg takler ikke flere år med dårlig lønn (lønna mi i kommunen, ansatt fulltid var på 300k) - jeg ønsker å ha et normalt liv med lønn til å leve av. Jeg har brukt av arvede penger for å klare meg gjennom disse årene, fremfor å investere dem, fordi jeg er en idiot uten selvkontroll.

Jeg kjørte dette innlegget av veien, slik som med livet mitt, så tilbake til spørsmålet jeg egentlig prøver å stille: IT-bachelor, jobbe med nettverk uten erfaring - er det mulig?

Skulle ønske blirorlegger.no fantes før 15/16 år siden  - livet hadde vært så mye annerledes da.

Har også truckførerbevis, som plan B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om målet ditt er å jobbe med nettverk, så må du jo jobbe for å faktisk komme dit.
Å hoppe rett fra skolebenken til 3-linje drømmejobb med god lønn skjer ikke, du må planlegge hvordan du skal komme dit.

Antagelig må du starte på 1.linje for å få litt faktisk erfaring, så ta det derifra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slik markedet er nå, i hvert fall på østlandet, vil man selv som nyutdannet relativt greit få jobb. Og det er nok mange som går ut uten å forstå hvordan de skal kunne jobbe som utvikler med de kunnskapene de har, men i praksis viser det seg å fungere. Å jobbe som utvikler vil oppgavemessig kunne være veldig forskjellig fra de oppgavene man har på skolen. Men samtidig - det krever at man har interessen. Hvis interessen for programmering ikke er der, og man ikke er interessert i å gå inn i et konsulentselskap der man i praksis også skal bli opplært, for så å jobbe med "kjedelige systemer".... 

Der jeg jobber er det mange som kommer inn med eksempelvis en bachelor, og videre vet man at det vil ta et år før den man ansetter er "brukbar til noe som helst". Mye av det opplæringsmessige antar jeg vil være knyttet til sikkerhet og konkrete produkter (jobber ikke selv på det områder, så usikker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...