Gå til innhold

Alarmerende svak realfagsatsing fra ny regjering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, dette er jeg ikke enig i. Hvis slike marginale og ubetydelige endringer utløser en alarm fra Tekna, så har et problem.

Jeg er ingeniør, men ser ikke vitsen i at lærere i gym, norsk, mat&helse og historie på død og liv skal ha 4 i matte. Vi har de folkene som vi har, og 3 i matte bør ikke hindre motiverte til å bli lærere innenfor et område med lite matte.

Og barna på skolen bør ha et balansert pensum. Grunnskolen er en del av allmenndannelsen. Arbeidslivet og hverdagslivet er dessuten mer enn realfag. Også for oss ingeniører. Tviler på nytten av en ekstratime med naturfag på ungdomskolen. Dagene er fulle nok som de er, og en bør ikke kutte i andre fagområder.

Vi har nok utdanningsplasser innenfor teknologi og realfag. Det er ikke der det kniper. Få heller opp kvaliteten, bygg mange flere studenthybler og sats på studieretninger der det er en reell manko og mange utenlandsstuderende.

Endret av TorHansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har iallefall kommet under nordmenns verdighet å bli skitten under neglene. Det startet med håndverksfagene. Det er akademiske, og estetiske og tilsvarende fag som har vert i vinden på tiårsvis her nå.

Vi importerer jo håndverkere fra andre land, og det er det vel en grunn til....

At ungdommen trenger mer allmennfag er ikke rart, det følger ikke med på nyheter slik vi gjorde før, og får ikke mye input derifra.

Media for dem er Facebook og lignende uten ansvarlige nyhetskilder.

At lærere skal være like gode i fag de ikke skal undervise i gjør det bare enda mere tungvint.

Selv engelskfag  på videregående var bare vanlig "skoleengelsk", og ikke med noe tillegg av teknisk engelsk som jeg håpet, og som man vet man får nytte av senere.

Det beste lærerne jeg hadde på videregående var de som hadde et praktisk relevant yrke før de ble lærere.

De var de andre langt overlegne på engasjement og innsikt i virkelighetens problemer. De greide å fange de trette elevenes oppmerksomhet med humor og uventede vinklinger. Det er dem jeg husker.

Endret av KjeRogJør
Forbedret
Lenke til kommentar

Lærerutdanningen i dag er en mastergrad, hva skal en 4-er i matte være godt for?

Jeg forstår ikke hvorfor Solberg-regjeringen foreslo en time ekstra naturfag. Det eneste vi lærte i de timene var halveringsgrad av radioaktive stoffer, fordøyelsesystemet, drivhuseffekten, celledeling, elektrolyse, oksidasjon/reduksjon, hvordan varmepumper fungerer o.l. Hvorfor synes de i Tekna at det viktig at studentene kan navngi enzymer som amylase og pepsin. Personlig skulle jeg ønske vi hadde mer om fysikk. Jeg kan ikke huske at det var noe teoretisk matte i naturfagen på ungdomskolen eller på videregående, med mindre man valgte fysikk på videregående. KRL,  sidemål, samisk, tredjespråk kan fint reduserers eller inkluderes i andre fag.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
17 hours ago, Heradon said:

Lærerutdanningen i dag er en mastergrad, hva skal en 4-er i matte være godt for?

Jeg forstår ikke hvorfor Solberg-regjeringen foreslo en time ekstra naturfag. Det eneste vi lærte i de timene var halveringsgrad av radioaktive stoffer, fordøyelsesystemet, drivhuseffekten, celledeling, elektrolyse, oksidasjon/reduksjon, hvordan varmepumper fungerer o.l. Hvorfor synes de i Tekna at det viktig at studentene kan navngi enzymer som amylase og pepsin. Personlig skulle jeg ønske vi hadde mer om fysikk. Jeg kan ikke huske at det var noe teoretisk matte i naturfagen på ungdomskolen eller på videregående, med mindre man valgte fysikk på videregående. KRL,  sidemål, samisk, tredjespråk kan fint reduserers eller inkluderes i andre fag.

Har jeg forstått dette rett: Du vil ikke ha mer naturfagundervisning på ungdomskolen, fordi du lærte for lite naturfag på ungdomskolen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
farnol skrev (2 timer siden):

Har jeg forstått dette rett: Du vil ikke ha mer naturfagundervisning på ungdomskolen, fordi du lærte for lite naturfag på ungdomskolen? 

Nei. jeg fikk alltid toppkarakter i naturfag 🙂Jeg mener det ikke er noe vits å legge til en ekstra time med naturfag med mindre man legger til mer teori fra fysikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...