Helm Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Hva trenger man HDMI til og hvor mange porter kan man få bruk for? Gi noen brukseksempler? Jeg kan tenke meg kabel-TV og spillkonsoll, da har man brukt to av fire porter. Ser på noen TV-er som har 4 stk HDMI. Denne TV-en (test Sony A90J) har 4 stk HDMI men får litt kritikk for at bare to av dem er HDMI 2.1. På hvilke bruksområder er det viktigst å ha HDMI 2.1, og når merker man ingen forskjell på 2.0 og 2.1? (8K TV er uaktuelt.) Endret 3. desember 2021 av Helm Presiserer at det gjelder TV. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Spør du meg holder 2 stk 2.1 porter i massevis. Du kommer neppe til å trenge mer med det første. Uansett kan du kjøpe en HDMI-switch senere om det skulle være nødvendig 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Hadde tv med 2 hdmi, og det var en evig irritasjon med å koble fra og på det jeg brukte. Bør ha minst 4 Men det viktigste er at du kjøper etter ditt behov Endret 3. desember 2021 av Mechablast Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 TV-kanaler Chromecast Konsoll Konsoll nr. 2 1 Lenke til kommentar
TheFatMan Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Jeg tenker også 4 TV-boks Apple-tv eller chromecast Konsoll Stue-pc Endret 3. desember 2021 av TheFatMan 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Umulig å svare på. Mine foreldre klarer seg med den innebygde TV-tuneren og bruker ingen, andre vil oppleve at 4 blir for lite. Men de fleste TV'er har vel nå minst tre eller fire, så om du ikke tenker bruke mer enn det så går det uansett greit. Bare sjekk at HDMI 2.1 finnes på portene du vil bruke til konsoller. Disse skal også støtte VRR, som vil være en fordel når man spiller på nye konsoller, det betyr i praksis at konsollen og TV synces. PS: VRR støttes så vidt jeg vet ikke på PS5 enda, med mindre det akkurat har kommet. Gjorde i alle fall ikke det for ca en mnd siden. Edit: Med unntak av noen få av Sonys egne that is. Av en eller annen grunn... Endret 3. desember 2021 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Mine tips: tv-boks, spillkonsoll(er), BluRay og / eller DVD-spiller, Chromecast eller lignende. Det meste jeg har er dog koblet via Philips HUE sync boksen så jeg trenger i og for seg bare en på selve tv'en. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Helm skrev (5 timer siden): Ser på noen TV-er som har 4 stk HDMI. Denne TV-en (test Sony A90J) har 4 stk HDMI men får litt kritikk for at bare to av dem er HDMI 2.1. På hvilke bruksområder er det viktigst å ha HDMI 2.1, og når merker man ingen forskjell på 2.0 og 2.1? (8K TV er uaktuelt.) HDMI 2.1 er hovedsakelig for å få 120fps som allerede skrevet, men også om du skal koble til en lydplanke så er eARC (at du får lyd i planken bare over HDMI-kabelen) en del av HDMI 2.1 spec. Du klarer deg helt sikkert fint med 2 stk av de med mindre du har flere konsoller og syns det er viktig med 120fps. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Nimrad skrev (3 minutter siden): til en lydplanke så er eARC eARC støtter vel Atmos, noe ikke "vanlig" ARC gir (såvidt jeg har skjønt). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 ARC = Stereo, så sats på eARC om du trenger mer lyd på standarden. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 ilpostino skrev (1 time siden): eARC støtter vel Atmos, noe ikke "vanlig" ARC gir (såvidt jeg har skjønt). Jepp. Og jeg kan jo presisere: selv om eARC er en del av HDMI 2.1 finnes det vel noen HDMI 2.0 som har dette. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Jeg bruker EN HDMI på TVn, og trenger bare 2 om jeg kjøper ny TV. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) ARC=Dolby Digital 5.1, og på en nyere TV er ARC nok til å støtte Dolby Digital+, og dermed også Dolby Atmos. Min 5 år gamle LG har alltid gitt Dolby Digital 5.1. Men for gammel til å støtte DD+. Endret 4. desember 2021 av Kjell Olaf Winther Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 "As great as ARC can be, there is one big issue: 5.1. Technically, TVs aren't allowed to send 5.1 audio over HDMI. In other words, if you're watching a movie on Blu-ray with 5.1 Dolby Digital or DTS and it's connected directly to your TV (Setup 1, above) your receiver might only be able to get 2.0 audio. TVs that can do this are said to have "5.1 passthrough." This restriction helped lead to the creation of eARC which we'll discuss shortly, but it enables external speakers to playback both 5.1 channel and Dolby Atmos. Some existing TVs can still do 5.1 while other TVs will output 5.1 via the optical output, but not ARC. Our friends over at Rtings.com have an extensive list of what TVs do what, though it only goes back to 2017." Kilde: https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/hdmi-audio-return-channel-and-earc-for-beginners/ Nå er det ikke første gangen produsenter bøyer reglene litt for å bedre egenskaper enn standarden tillater, så dette er ikke alltid "fasit". 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) Litt utenfor, men så for meg at det minste antall hdmi nå var 4 og normalen var fler. Vår 10 år gamle TV har 4 hdmi. Den gang var ikke alt hdmi som nå. 4 porter tas jo raskt. En dekoder, lydplanke, spillkonsoll og en multimedia enhet (Chromecast, Apple TV osv). Deretter kan det være Blu Ray spiller... Endret 4. desember 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Poor Old Gil Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Helm skrev (På 3.12.2021 den 6.00): Hva trenger man HDMI til og hvor mange porter kan man få bruk for? Gi noen brukseksempler? Jeg kan tenke meg kabel-TV og spillkonsoll, da har man brukt to av fire porter. Ser på noen TV-er som har 4 stk HDMI. Denne TV-en (test Sony A90J) har 4 stk HDMI men får litt kritikk for at bare to av dem er HDMI 2.1. På hvilke bruksområder er det viktigst å ha HDMI 2.1, og når merker man ingen forskjell på 2.0 og 2.1? (8K TV er uaktuelt.) Bruker fire: tv-boks (som jeg strengt tatt kunne klart meg uten), bluray-spiller, apple-tv, og spillkonsoll. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 plankeby skrev (18 minutter siden): Litt utenfor, men så for meg at det minste antall hdmi nå var 4 og normalen var fler. Vår 10 år gamle TV har 4 hdmi. Den gang var ikke alt hdmi som nå. De fleste har vel 4, verken mer eller mindre. Svært få som trenger noe mer egentlig, så det er vel bare aldri gått forbi 4. Trenden etter smart-TV kom er jo at det blir mindre behov for HDMI-innganger. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 (endret) Nimrad skrev (5 timer siden): De fleste har vel 4, verken mer eller mindre. Svært få som trenger noe mer egentlig, så det er vel bare aldri gått forbi 4. Trenden etter smart-TV kom er jo at det blir mindre behov for HDMI-innganger. Tja. Behovet er jo ikke mindre? Veldig mange har lydplanke, så da går en hdmi til den. Greit nok de 4-5 årene TVen er "smart". Nå har såpass mange nok penger å kaste etter lyd og bilde produkter i dag, så en del bytter uansett ut TV og annet etter få år etter lystbehovet. Endret 5. desember 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Min over 5 år gamle 4K LG TV har gitt Dolby Digital 5.1 lyd over ARC hele tiden. Ellers har jeg surroundreceiver og bruker bare ARC inngang/utgang på min TV. 2 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 6. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2021 On 12/3/2021 at 11:23 AM, Nimrad said: HDMI 2.1 er hovedsakelig for å få 120fps som allerede skrevet, men også om du skal koble til en lydplanke så er eARC (at du får lyd i planken bare over HDMI-kabelen) en del av HDMI 2.1 spec. Du klarer deg helt sikkert fint med 2 stk av de med mindre du har flere konsoller og syns det er viktig med 120fps. Lydplanke trenger HDMI 2.1? Er det andre gode måter å koble til lyd på? Jeg er vant til SCART og det som var før SCART.... Jeg trenger å få mer klarhet i hva som bør ha HDMI 2.1. Jeg trenger også å få klarhet i hva som bare trenger HDMI og ikke tjener noe på 2.1. For 2.1, så er det nevnt spillkonsoll. Jeg antar det menes kun siste generasjon konsoll, altså PS5 og tilsvarende Xbox. Og så ble det nevnt lydplanke men jeg har vanskelig for å forstå hvodan lyden blir bedre med 2.1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå