Gjest 8d91e...239 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Jeg har lyst til å 3d printe en sniper, eller en "AWM", og er selvfølgelig ikke funksjonell. Å eneste den vil ha i magasinet er liksom kuler hvor den eneste bevegelige delene er å "lade om" plastik kulene hvor den "gamle kula" popper ut, å lader om en ny liksom kule, å det er det. Er dette lovlig? Alle ikke-funksjonelle våpen jeg vil printe skal kun være til pynt. Men vil først vite åssen loven er angående 3d print som ser ut som våpen, men ikke kan skyte noen ting. Link til modellen https://www.thingiverse.com/thing:4953197 Anonymous poster hash: 8d91e...239 Lenke til kommentar
Gjest 8b2f1...879 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Null problem sålenge den ikke kan avfyre et prosjektil, vil du være ekstra sikker printer du den i rød, orange, rosa etc så ingen vil tro at det er et ekte våpen. Anonymous poster hash: 8b2f1...879 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 I seg sjølv er det uproblematisk men i enkelte tilfeller kan det være juridiske feller. Sitat § 189.Ulovlig bevæpning på offentlig sted Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med a) skytevåpen, b) luft- og fjærvåpen, c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller d) skytevåpen som er deaktivert etter våpenlova 20. april 2018 nr. 7 § 27. [... ] Så du skal være påpasseleg med at du ikkje skremmer nokon til å tru at du har eit ekte våpen. Lenke til kommentar
Gjest 8d91e...239 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 5 hours ago, The Avatar said: I seg sjølv er det uproblematisk men i enkelte tilfeller kan det være juridiske feller. Så du skal være påpasseleg med at du ikkje skremmer nokon til å tru at du har eit ekte våpen. Jepp! Skal selvfølgelig ikke utafor huset noen gang. Er kun for moro å vise på discord hvor de fleste er amerikanere og våpen der er "normalt". Selv når vi skal på flyttefot så skal jeg ha den i en større eske for sånn at jeg ikke ender opp med å skremme naboer. Men som han første sa, printe den i urealistiske farger. Eller bare printe den kritt hvit hehe. Anonymous poster hash: 8d91e...239 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Får ekte våpen i mange farger. Lag de så realistisk du kan, men ikke vift med de blant folk. Lenke til kommentar
Gjest 8d91e...239 Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 On 12/3/2021 at 7:25 PM, Dubious said: Får ekte våpen i mange farger. Lag de så realistisk du kan, men ikke vift med de blant folk. Hehe, 100% forstått. Skal som sagt ikke ut av huset med de i det hele tatt, kun som tøffe modeller som jeg har på monter eller på veggen. Var bare generelt om sånt var lov å printe. Anonymous poster hash: 8d91e...239 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Bare å printe de ferdig plombert, så det ikke er sjans for at de kan brukes som våpen. Det er lov å samle på ekte våpen, men som regel må de være plombert. Lenke til kommentar
Gjest 8d91e...239 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 7 hours ago, Dubious said: Bare å printe de ferdig plombert, så det ikke er sjans for at de kan brukes som våpen. Det er lov å samle på ekte våpen, men som regel må de være plombert. Den er grei! Hiver løpene inn i blender å plomberer de selv i tilfelle hehe. Anonymous poster hash: 8d91e...239 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Om det ikke f.eks er avfyringsmekanisme eller plass til dette så ser jeg ikke helt poenget med å plombere løpet. Så vidt jeg kan se på våpenet linket til i førsteposten, så er det ikke i nærheten av å være mulig å få funksjonellt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Det følger av våpenloven § 25 at den som vil produsere skytevåpen, våpendeler, eller ammunisjon som er bevillingspliktig etter lovens §§ 5, 6, eller 7 må ha tillatelse. Våpen er i loven definert som innretninger som er laget for å brukes i kamp eller jakt, eller for å ligne på slike gjenstander. Skytevåpen er definert som våpen eller andre innretninger som kan skyte ut eller på annen måte sende ut prosjektil, gass, signallys, stråling, raketter, ild, eller lignende, samt våpen som kan skyte ut ammunisjon uten prosjektil. Deaktiverte skytevåpen er skytevåpen. Gjenstander som enkelt kan gjøres om til å skyte eller sende ut prosjektiler o.l. er også skytevåpen. I våpenforskriften er det gjort noen relevante unntak i § 1-5 nr. 4 og nr. 7: 4. gjenstandar som er laga for å sende ut prosjektil eller andre gjenstandar, utan bruk av drivmiddel som, krut, gass, komprimert luft eller mekanisk innretning, 7. ufarlege gjenstandar som er laga til bruk som leiketøy for born, Slik du beskriver gjenstanden din faller den inn under unntaket i nr. 4 eller 7, avhengig av om den etter en totalvurdering fremstår som "ufarleg". Du trenger da ikke våpenprodusenttillatelse. For nærmere avklaring, ta kontakt med våpenkontoret i ditt politidistrikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå