Bjørn Eidissen Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Hei.. Solgte min bolig for over et år siden.Fikk invilget tinglyst borett.Kan denne borett overdraes til min sønn,,når jeg dør? Ifølge nåværende boligeier kan denne ikke overdraes.ds denne er personlig..Hva er riktig? Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Det spørs i all helhet hva som er presisert i avtalen. Les gjennom papirene fra den tinglyste boretten du gjennomgikk, og sjekk hva som er presisert. Står det ingen presiseringer så er det kanskje en advokat som må til for å fremme krav. Husk at du har gratis rådgivningstime å få der, og ta med deg papirer fra både tinglysningen og påstandene til nåværende boligeier. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Hvis den gikk i arv ville det vel ikke være mye igjen av den aktuelle eiendomsretten. Uten å være noen ekspert på området, så sier ryggmargsrefleksen min at det er en presumsjon for at slike rettigheter er strengt personlige. Men det vil som alltid komme an på en tolkning av stiftelsesgrunnlaget. Hva er den presise ordlyden i avtalen? 2 Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Ut fra det som står her, er det ingen absolutte regler https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/borett-sorg-for-tydelig-avtale/ - Dersom man ikke setter opp noen vilkår for når boretten skal bortfalle, vil boretten i utgangspunktet vare til den som er gitt den dør, eller samtykker i å oppheve avtalen, sier Aarbakke. Med andre ord, det er avgjørende hva som står i avtalen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Utgangspunktet er at en rettighet ("servitutt) kan selges, gis bort, byttes etter innehavers eget ønske, jf. servituttlova § 9. Men hvis det er avtalt begrensninger går disse foran. Når rettigheten dekker et så personlig behov hos innehaver at det ikke gir mening eller er urimelig å tenke seg salg av rettigheten - for eksempel at en med høysnue får rett til å forby dyrking av høy på en del av naboeiendommen - så snakker vi om personlige rettigheter hvor utgangspunktet er motsatt, nemlig at rettigheten ikke kan skilles fra personen hvis behov den dekker uten at det er spesielt avtalt. Boretter vil vanligvis ikke regnes som personlige servitutter, så hovedregelen er rett til salg/arv med mindre noe annet er forutsatt. Hvis boretten er gratis eller vederlaget/vilkårene er langt under/bedre enn markedsvilkår vil man som hovedregel legge til grunn at forutsetningen er personlig. Hvis det er snakk om markedsleie/markedsvilkår vil man nok lande motsatt vei. Eieren har forkjøpsrett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå