sedsberg Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Bare sørg for å ikke koke middag samtidig som varmtvannsberederen skrur seg på, når enn det er. Og må du koke poteter må du passe på å ikke steke kalkunen i stekeovnen før kålen er ferdig. Elbilen må lades om natten men ikke over en viss effekt, med mindre varmepumpa er av og varmtvannsberederen har blitt varm. 3 1 4 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 18 minutes ago, Salvesen. said: Det er jo veldig enkelt å forstå? Gjør minst mulig samtidig, og det du kan flytte på natt/helg? Kun hvis du har fastpris. Svingningene i energiprisen er også i mer normale tider gjerne større enn endringer i nettleiens energiledd. Bare se på Nordpool. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Det er jo veldig enkelt å forstå? Gjør minst mulig samtidig, og det du kan flytte på natt/helg? Hvorfor later du som du er dum? Det handler om at folk flest ikke vil forstå den nye nettleiemodellen. 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 sedsberg skrev (53 minutter siden): Bare sørg for å ikke koke middag samtidig som varmtvannsberederen skrur seg på, når enn det er. Og må du koke poteter må du passe på å ikke steke kalkunen i stekeovnen før kålen er ferdig. Elbilen må lades om natten men ikke over en viss effekt, med mindre varmepumpa er av og varmtvannsberederen har blitt varm. Dette er joker-nord. 1 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 trikola skrev (2 timer siden): Kun hvis du har fastpris. Svingningene i energiprisen er også i mer normale tider gjerne større enn endringer i nettleiens energiledd. Bare se på Nordpool. ? Nå blander en ting her, at strømprisen svinger er da ikke noe nytt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Kahuna skrev (1 time siden): Hvorfor later du som du er dum? Det handler om at folk flest ikke vil forstå den nye nettleiemodellen. Det gjør jeg ikke, hvor har du den infoen fra? Generelt sett tenker jeg større om folk, at de klarer å forstå enkle ting som at mye på en gang koster mer enn mindre på en gang. Samt natt er billig, samt helg. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Salvesen. skrev (4 timer siden): Det gjør jeg ikke, hvor har du den infoen fra? Generelt sett tenker jeg større om folk, at de klarer å forstå enkle ting som at mye på en gang koster mer enn mindre på en gang. Samt natt er billig, samt helg. Men natt er ikke nødvendigvis billigere enn dag om du ender opp med å bruke for mye strøm på natten slik at du krysser forbruks grensen, men det kan være billigere å bruke 6kWh, enn 5kWh så lenge du på 2 timer bruker 3+3kWh enn 5+0kWh så høyere forbruk kan være billigere enn lavere forbruk, men usikker på om ett jevnere forbruk på dagen er billigere enn ett høyere forbruk på natten... 1 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 keramikklampe skrev (9 timer siden): Men natt er ikke nødvendigvis billigere enn dag om du ender opp med å bruke for mye strøm på natten slik at du krysser forbruks grensen, men det kan være billigere å bruke 6kWh, enn 5kWh så lenge du på 2 timer bruker 3+3kWh enn 5+0kWh så høyere forbruk kan være billigere enn lavere forbruk, men usikker på om ett jevnere forbruk på dagen er billigere enn ett høyere forbruk på natten... Ja det er åpenbart billigere å holde seg på laveste trinn:) så må en også ta høyde for strømprisene, de er jo crazy om dagen så en kan fort gå på en smell der også. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Salvesen. skrev (På 3.12.2021 den 15.45): Poenget er å legge kostnadene der de hører hjemme:) Som er hos de som eier infrastrukturen som fører strømmen frem til forbruker. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Salvesen. skrev (15 timer siden): ? Nå blander en ting her, at strømprisen svinger er da ikke noe nytt. Det er fremdeles en uting og helt unødvendig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Roger Moore skrev (3 timer siden): Som er hos de som eier infrastrukturen som fører strømmen frem til forbruker. Ja der ligger kostnaden, som de må dekke. Det dekker de ved at vi brukere betaler. Det er en helt naturlig form for handel. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Roger Moore skrev (3 timer siden): Det er fremdeles en uting og helt unødvendig. Ja selvfølgelig er det en uting, det er kjipt når det er dyrt og kjekt når det er billig som sist år. Men så kan en alltids tegne fast avtale om en sliter med svingningene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Strøm dyrere enn diesel, hva syns dere? https://dntv.dn.no/m/OfX7GBtP/dokumentert-og-der-ble-elbilen-like-dyr-som-diesel 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Jeg kjører billigere på el så lenge strømprisen er under 10kr/kWh. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 (endret) kremt skrev (19 minutter siden): Strøm dyrere enn diesel, hva syns dere? https://dntv.dn.no/m/OfX7GBtP/dokumentert-og-der-ble-elbilen-like-dyr-som-diesel Generelt sett? Nei. Av og til? Ja. Totalt? Nei Her er mine strømpriser de siste månedene inkludert nettleie, ganske langt unna ICE priser: juni -0.23455 juli 1.417028 august 1.393901 september 1.700652 oktober 1.554096 Endret 7. desember 2021 av Salvesen. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Vi har elbil og dieselbil av tilsvarende størrelse. Jeg regner 0,6l diesel eller 1,8 kWh per mil på lik kjøring. Dieselpris på 18 kroner og strømpris på 6 kroner blir likt. På natta er vi vel strømprisen rundt 2 kroner, ofte lavere. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Husk å inkludere ladetap og tap ved forvarming. Samt vampire drain. Betydelige mengder går tapt der. 2 Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 On 12/3/2021 at 3:37 PM, Kahuna said: Ingen norske husholdninger bruker mye effekt.. De som har utformet den nye nettleia har et forhold til spisslaster som er en diagnose verdig. Det er tydelig at fokus ligger på å bekjempe spisslaster, på bekostning av en nettleie som er utformet så folk ikke skal forstå den, dette vil dessuten skade elektrifisering av bilparken, og til sist er det ikke en gang sikkert at det vil hjelpe noe som helst når den som har mulighet til å hjelpe til ekstra bilr straffet for å gjøre det. Det er litt som dugnad. Alle får sin rive og skal rake løv på sin lille flekk. Om noen ikke orker hele sin tildelte flekk vil du bli straffet om du gjør mer enn det du har tildelt. Man kan jo også lure med tanke på at oppløsningen i dataene som ligger til grunn er basert på klokketimer. Dersom alle installerer smartløsninger for å holde seg under et gitt timesgjennomsnitt kan man fort risikere at man får kraftige topper ved starten og slutten av hver time der logikken enten kobler inn VVB/el-kjeler etter å ha koblet ut på slutten av foregående time eller for å bruke opp resten av budsjettet for inneværende time. Med andre ord kan man risikere at privathusholdninger synkroniserer inn og utkobling av laster som i dag kobles inn og ut tilfeldig. En annent ting er hvordan en trinnbasert prising kan slå urettferdig ut avhengig av hvor man havner med normalt forbruk. Om man har et hus der det er urealistisk å kunne presse seg ned på et lavere trinn gir ikke kapasitetsleddet intensiv for annet enn å unngå å komme over på neste trinn. Så kan man jo også lure på hvorfor dette er basert på månedens verste time og ikke årets. Nettet må jo tross alt dimensjoneres for å kunne ta toppene på vinteren. Hva toppen er på sommeren har da lite å si, men jeg ser for meg at det ville blitt ganske upopulært å straffe noen kraftig for å ha hatt et overforbruk en enkelt klokketime i året, akkurat som de nå straffer for overforbruk en enkelt time i måneden - de kunne jo kanskje heller tatt utgangspunkt i gjennomsnittet av de 5 verste timene for å gjøre det mindre følsomt for akkurat den dagen man er uheldig og kommer bittelit over en enkelt time. Men en bedre løsning ville vel være å bare ha variabelt energiledd - det gir alle et direkte insentiv til å samarbeide om å redusere toppene for best å utnytte kapasiteten i nettet. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 kremt skrev (1 time siden): Husk å inkludere ladetap og tap ved forvarming. Samt vampire drain. Betydelige mengder går tapt der. Rart, min bil har ikke slikt. Jeg kjører en Kona 2019. Og siden jeg bruker delte ladere til 2,5 kr per kWh, og ikke har appløsning, så bruker jeg aldri strøm til forvarming. Jeg slår på bilen mår jeg begynner å koste av snø og is, og da er bilen varm. Når man er så lat at man setter på forvarming istedet for å koste snø, så er det selvsagt et eget valg som koster penger i form av høyere strømtrekk, men det blir totalt useriøst å trekke frem det som en kostnad alle elbileiere har. Nå må det og sies at Tesla har sin overvåkningsmodus, Sentry Mode, som holder bilen våken, og da er Vampire Drain betydelig. Men det er faktisk et valg å slå det av, og ikke gå inn på appen i tide og utide, og da er det minimalt med bortkastet energi. Dette er dessuten kofortfunksjoner mange ice-biler ikke har, om man ikke investerer i et dyrt system fra Defa, eller Webasto/Eberspracher (mener de og har) som varmer bilen med diesel. Det er som sagt valgbart om man bruke mye eller lite strøm til slike funksjoner. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Salvesen. skrev (3 timer siden): Ja selvfølgelig er det en uting, det er kjipt når det er dyrt og kjekt når det er billig som sist år. Men så kan en alltids tegne fast avtale om en sliter med svingningene. Den rette løsningen er å nasjonalisere vannkraften. Komme seg ut av ACER of selge romslige kvoter til egne innbyggere til kostpris. Der kostpris inneholder vedlikehold og modernisering av strømnettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå