Gå til innhold

Dyrt å lade? Her er en løsning som kan redusere prisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):

Hvordan vil denne løsningen påvirkes av den nye nettleia? Det hjelper lite å spare 10 øre/kWh om du samtidig ryker på noen hundrelapper på effektleddet..

Her skyter vel nettselskapene seg selv  foten. Hvem vil koble bil med støtte for V2G til nettet, for at strøm/nettleverandør skal herpe batteriet, når de behandler kundene sine med ladestraff? For egen del vil det være totalt uinteressant, rett og slett som en liten "in-your-face"...

Greit, det vil vel være mange som driter i alle prinsipper, bare de kan få noen øre i retur. Da er det fort gjort å glemme at de først har tråkket oss på tærne. Dog håper jeg at disse er i et mindretall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvor mye batteriet koster på en elbil, så må bruke litt høyere "antar" tall for å fremme poenget.

La oss si det koster 200000kr for ett 100kWh batteri (gå for jernfosfat batteri, fremfor "vanlig" litium batteri ettersom det både er billigere og har høyere syklus tall). Også kjøper en bil som BYD Tang til 600000kr, men med støtte for V2G.

Koble bilen til lader, også selger du strøm når prisene er over 300øre/kWh, og kjøper strøm når den er under 200øre/kWh.

Gjør dette hele batteriets levetid (estimert over 3000 sykluser). 

Da får du:

100kWh * 3000 * 100øre/kWh = 300000kr.

Dette er jo god butikk :)

 

Nå, tenk fortjenesten en kunne hatt av å ikke kjøpe en hel bil til å gjøre denne jobben.

Endret av keramikklampe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

V2G ligger et stykke frem, artikkelen handler mest om å styre lading på en smart måte. Det jeg lurte på var om hvordan det går i forhold til ny nettariff.

Min 11kW-lader gir meg typisk 50% ledig kapasitet i løpet av en ladesesjon, det gir i utgangspunktet mulighet for å flytte rundt på tidspunktet bilen lader uten at det går ut over min bruk av bilen, med andre ord midt i blinken for dette systemet.

Problemet er at den nye nettleia tvinger meg til å justere ned effekten. Jeg vil fortsatt får ladet ferdig bilen i løpet av natta men jeg vil miste all fleksibilitet. Om systemet til Skagerak Energi skal ha noe for seg da må de enten betale veldig godt for fleksibiliteten jeg kan tilby eller så må de ha tilgang til en egen tariff som gjør at laderen min likevel ikke trigger neste trinn på effekttariffen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Er litt usikker på hvor mye batteriet koster på en elbil, så må bruke litt høyere "antar" tall for å fremme poenget.

La oss si det koster 200000kr for ett 100kWh batteri (gå for jernfosfat batteri, fremfor "vanlig" litium batteri ettersom det både er billigere og har høyere syklus tall). Også kjøper en bil som BYD Tang til 600000kr, men med støtte for V2G.

Koble bilen til lader, også selger du strøm når prisene er over 300øre/kWh, og kjøper strøm når den er under 200øre/kWh.

Gjør dette hele batteriets levetid (estimert over 3000 sykluser). 

Da får du:

100kWh * 3000 * 100øre/kWh = 300000kr.

Dette er jo god butikk :)

 

Nå, tenk fortjenesten en kunne hatt av å ikke kjøpe en hel bil til å gjøre denne jobben.

Er noen mangler/feil i regnestykket ditt. Du har neppe fylt batteriet med gratis strøm hver eneste gang du fyller det opp, så du må trekke av kostnaden for strømmen du lader opp med, inklusive andel av nettleien. dessuten, om strømprisen går opp til 3,- kroner,så er de ikke den prisen du får for å selge tilbake strøm. De skal jo dekke endel kostnader som avgifter og mva til Staten, samt egen fortjeneste. Så prisen må nok enda høyere før du sitter med 3,- kr nettopris på det du selger tilbake.

Så er batteriteknologien slik at du ikke kan selge all strømmen. V2G vil kun bruke en andel av batteriet. Anta at de ikke vil ta ut mer enn at du sitter med minimum 40% SoC igjen hver dag de bruker av det. Og det anbefales jo dessuten å ikke gå opp i 100% og la det bli stående over lengre tid, så du bør stoppe på 80 eller maks 90 % SoC, så da er du nede på anvendelige 40-50 kWh av batteriet som er salgbart.

Så spørs det jo om du har mulighet til å selge strøm den dagen prisene er på topp, eller om du måte bruke bilen den dagen. Ja, gitt at du ikke  har kjøpt bilen og batteriet i ens ærend om å bruke som et gigantisk husbatteri.

700 000,- er nå en god sum å bruke til investering, fremfor å bruke det kun til kjøp av en stykk "powerwall" på hjul. Dessuten, gitt batteripriser eller, ville det nok sannsynligvis lønt seg å kjøpe batteriet løst, og så legge til HW og SW for å gjøre det om til en reell powerwall. Men du kan jo alternativt putte den summen i aksjer, fond eller ta sjansen på bitcoins. Da vil du sannsynligvis sitte med en større fortjeneste, gitt samme tidshorisont på investeringen.

Man kunne jo spekulert i å montere ut batteriet, og så selge selve bilen uten batteri, og så sett om BYD er villig til å lease ut et batteri til en bil der batteriet er fjernet. De har vel iberegnet bilprisen at bilen har med seg batteriet, men at man kan "selge" det tilbake, men inngå leasingavtale på dette i stedet. Men du ville mest sannsynlig måtte ta et tap på differansen mellom bil uten batteri, og det du fikk solgt bilen for. Hvor mye det blir, avhenger selvsagt av hvor mye ekstra ny eier må dekke for å få lease batteri som må hentes fra de ekstrabatteriene de trenger for å holde byttestasjonene med nok batterier.

Nei, det er ikke helt enkelt dette. Og jeg ville nok heller satset på 2 rimeligere biler, en en stor og dyr, om det kun var for å spekulere i pris på strøm til gitte tider.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Hvordan vil denne løsningen påvirkes av den nye nettleia? Det hjelper lite å spare 10 øre/kWh om du samtidig ryker på noen hundrelapper på effektleddet..

Tja, kommer an på hvilken netteier du har. Min har lagt 100 lapp mellom nivåene. Noe jeg er missfornøyd med egentlig da det ikke oppfordrer til å redusere effekten. Samtidig reduserer de energileddet i alle timer men mest på natt/helg/helligdager.

Kommer ca likt ut uten å gjøre tiltak og sparer 1-2000 pr år ved å holde meg i nedre grense av effekt. Skulle gjerne sett at besparelsen var høyere her, tror ikke mange tar seg bryet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Kahuna har gode poenger her.
Har nettselskapene og NVE forstått implikasjonene av den nye nettleien der det er trinn med effektbruk?
 

Man får ikke hentet ut så mye strøm som mulig når den billig. Typisk eksempelvis om det blåser kraftig og sola skinner og alle solcellene og vindmøllene genererer store mengder overskuddsenergi nettet sliter med å bli kvitt. I dag får alle insentiv til å lade på full effekt for å hente ut billig kraft og slik sett er med på å regulere nettet.
Volatil strømforsyning løses med volatil bruk, som eksempelvis smartlading av elbil er perfekt til.
Dette blir i stor grad motvirket med de nye effekttariffene.

Er dette noe NVE, myndighetene og nettselskapene har forstått?
Er det en valgt politikk at man skal prioritere å redusere effekttoppene, på bekostning av at strømnettet får overskuddsenergi som kan skape problemer og i bestefall vil være sløsing med energi?

Endret av Drogin
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tja, kommer an på hvilken netteier du har. Min har lagt 100 lapp mellom nivåene. Noe jeg er missfornøyd med egentlig da det ikke oppfordrer til å redusere effekten. Samtidig reduserer de energileddet i alle timer men mest på natt/helg/helligdager.

Kommer ca likt ut uten å gjøre tiltak og sparer 1-2000 pr år ved å holde meg i nedre grense av effekt. Skulle gjerne sett at besparelsen var høyere her, tror ikke mange tar seg bryet..

Nå har flere kommet med detaljer for ny nettleie og de innfører en ganske solid marginalkostnad på den type spisslaster som elbilladere representerer mens de samtidig innfører en *liten* besparelse på energileddet. Besparelsen på energileddet er ikke i nærheten av å veie opp for ekstrakostnaden for kapasitetsleddet. Med mindre det blir innført en eller annen form for unntak vil den nye nettleiemodellen effektivt ta livet av lønnsomheten i slike systemer som Skagerak Energi utvikler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Nå har flere kommet med detaljer for ny nettleie og de innfører en ganske solid marginalkostnad på den type spisslaster som elbilladere representerer mens de samtidig innfører en *liten* besparelse på energileddet. Besparelsen på energileddet er ikke i nærheten av å veie opp for ekstrakostnaden for kapasitetsleddet. Med mindre det blir innført en eller annen form for unntak vil den nye nettleiemodellen effektivt ta livet av lønnsomheten i slike systemer som Skagerak Energi utvikler.

Tja det kommer jo an på. Min leverandør går 0.988 øre ned på dag og 10.988 kveld/helg/helligdag.

Det er 80 timer i uken som går til 0.988 reduksjon og 88 som går til 10.988.

Og ja, bruker en mye effekt går kostnaden opp. Det er hele poenget. Reduserer en effekten går dog prisen ned. I mitt tilfelle hos min nettleverandør er det dog ganske lite, og derfor mener jeg de har gjort en dårlig vurdering på prisingen. Reduksjon av effekt burde svare seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja det kommer jo an på. Min leverandør går 0.988 øre ned på dag og 10.988 kveld/helg/helligdag.

Det er 80 timer i uken som går til 0.988 reduksjon og 88 som går til 10.988.

Og ja, bruker en mye effekt går kostnaden opp. Det er hele poenget. Reduserer en effekten går dog prisen ned. I mitt tilfelle hos min nettleverandør er det dog ganske lite, og derfor mener jeg de har gjort en dårlig vurdering på prisingen. Reduksjon av effekt burde svare seg. 

Ingen norske husholdninger bruker mye effekt.. De som har utformet den nye nettleia har et forhold til spisslaster som er en diagnose verdig. Det er tydelig at fokus ligger på å bekjempe spisslaster, på bekostning av en nettleie som er utformet så folk ikke skal forstå den, dette vil dessuten skade elektrifisering av bilparken, og til sist er det ikke en gang sikkert at det vil hjelpe noe som helst når den som har mulighet til å hjelpe til ekstra bilr straffet for å gjøre det. 

Det er litt som dugnad. Alle får sin rive og skal rake løv på sin lille flekk. Om noen ikke orker hele sin tildelte flekk vil du bli straffet om du gjør mer enn det du har tildelt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Ingen norske husholdninger bruker mye effekt.. De som har utformet den nye nettleia har et forhold til spisslaster som er en diagnose verdig. Det er tydelig at fokus ligger på å bekjempe spisslaster, på bekostning av en nettleie som er utformet så folk ikke skal forstå den, dette vil dessuten skade elektrifisering av bilparken, og til sist er det ikke en gang sikkert at det vil hjelpe noe som helst når den som har mulighet til å hjelpe til ekstra bilr straffet for å gjøre det. 

Det er litt som dugnad. Alle får sin rive og skal rake løv på sin lille flekk. Om noen ikke orker hele sin tildelte flekk vil du bli straffet om du gjør mer enn det du har tildelt.

Poenget er å legge kostnadene der de hører hjemme:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Er noen mangler/feil i regnestykket ditt. Du har neppe fylt batteriet med gratis strøm hver eneste gang du fyller det opp, så du må trekke av kostnaden for strømmen du lader opp med, inklusive andel av nettleien. dessuten, om strømprisen går opp til 3,- kroner,så er de ikke den prisen du får for å selge tilbake strøm. De skal jo dekke endel kostnader som avgifter og mva til Staten, samt egen fortjeneste. Så prisen må nok enda høyere før du sitter med 3,- kr nettopris på det du selger tilbake.

Så er batteriteknologien slik at du ikke kan selge all strømmen. V2G vil kun bruke en andel av batteriet. Anta at de ikke vil ta ut mer enn at du sitter med minimum 40% SoC igjen hver dag de bruker av det. Og det anbefales jo dessuten å ikke gå opp i 100% og la det bli stående over lengre tid, så du bør stoppe på 80 eller maks 90 % SoC, så da er du nede på anvendelige 40-50 kWh av batteriet som er salgbart.

Så spørs det jo om du har mulighet til å selge strøm den dagen prisene er på topp, eller om du måte bruke bilen den dagen. Ja, gitt at du ikke  har kjøpt bilen og batteriet i ens ærend om å bruke som et gigantisk husbatteri.

700 000,- er nå en god sum å bruke til investering, fremfor å bruke det kun til kjøp av en stykk "powerwall" på hjul. Dessuten, gitt batteripriser eller, ville det nok sannsynligvis lønt seg å kjøpe batteriet løst, og så legge til HW og SW for å gjøre det om til en reell powerwall. Men du kan jo alternativt putte den summen i aksjer, fond eller ta sjansen på bitcoins. Da vil du sannsynligvis sitte med en større fortjeneste, gitt samme tidshorisont på investeringen.

Man kunne jo spekulert i å montere ut batteriet, og så selge selve bilen uten batteri, og så sett om BYD er villig til å lease ut et batteri til en bil der batteriet er fjernet. De har vel iberegnet bilprisen at bilen har med seg batteriet, men at man kan "selge" det tilbake, men inngå leasingavtale på dette i stedet. Men du ville mest sannsynlig måtte ta et tap på differansen mellom bil uten batteri, og det du fikk solgt bilen for. Hvor mye det blir, avhenger selvsagt av hvor mye ekstra ny eier må dekke for å få lease batteri som må hentes fra de ekstrabatteriene de trenger for å holde byttestasjonene med nok batterier.

Nei, det er ikke helt enkelt dette. Og jeg ville nok heller satset på 2 rimeligere biler, en en stor og dyr, om det kun var for å spekulere i pris på strøm til gitte tider.

Takk for oppfølging. Kunne såklart ikke være så enkelt :(

Tenkte å betale 2kr/kWh når du lader, og selge for 3kr/kWh. Må en betale nettleie når en selger strømmen også? 

Det med bil var mer som ett simplifisert eksempel ettersom jeg ikke har peiling på hva et dedikert batteribank system koster - men kan uansett ikke koste mer enn en bil.

Men du har nok rett, var mer bare en litt humoristisk tanke på hvordan såpass store svingninger i kraftpriser burde gi forretningsmuligheter. Spesielt når en får strømprisene på forskudd og nå som det er kommet jernfosfat batterier som ikke er så følsomme som litium ion batterier (skal tåle 100% opplading bra, pluss en blir ikke stående med 100% over lengre tid, og de tåler flere sykluser, og de er billigere). Kanskje en annen ide hadde vært å kombinere det med solceller, lade batteriet når sola skinner, men kun selge strømmen når det er dyrt.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (6 minutter siden):

Inni helsikke da!! 

Men det er ett litium ion batteri, pluss det er Mercedes. Forhåpentligvis er ett Kina BYD "Blade" jernfosfat batteri er litt billigere :)

 

Edit: Her sier de at BYD batteriet koster 55€ pr kWh.

https://pushevs.com/2021/08/10/this-is-why-byd-blade-battery-is-ahead-of-competition/

Endret av keramikklampe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...