9UAHR1KO Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Nito: – Ingeniører får sparken i prøvetiden [Ekstra] Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Men hva faen? Helvetes vinkling fra et media som eies av fagforeningene. Kanskje TU er kjøpt opp av NHO? Saken er at det er liten forskjell på å si opp noen i prøvetid og utenfor. Å si opp noen krever at prosessen i forkant har vært grundig og ryddig, det stilles store krav til arbeidsgiver ift å legge til rette for at den ansatte lykkes. Ref tittel på artikkel : Ingeniører får sparken i prøvetiden – konfliktsky sjef kan være en risiko Har ikke sjefen kommunisert underveis så kan arbeidsgiver igrunn føkke off og gå i seg selv en to tre ganger å tenke etter hva de burde gjøre bedre. Uansett vil ikke dette holde i en arbeidsrettsak - det har vært mange av de og de fleste går i arbeidstakers favør. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Eg får ikkje heilt tak i kva NITO eigentleg vil fram til her. Slik som eg les artikkelen så virker det som at fokuset er på at arbeidsgivaren må bli flinkare til å dokumentere oppfølginga av nytilsette slik at det blir lettare å gi dei sparken. Som fagforening så synes eg NITO gir lite råd til vanlige tilsette. Artikkelen viser til eit eksempel der eit NITO medlem har vunne fram i retten, men det er ingen råd til kva andre nytilsette som har prøvetid bør gjere. I alle fall ikkje anna råd enn at ein bør ta kontakt med advokat for å reise søksmål om ein blir oppsagt. Slik som artikkelen er satt opp så gir den også inntrykk av den nytilsette ikkje bør gjere tiltak sjølv som å be om oppfølging og opplæring ettersom då dette berre vil styrke arbeidsgiversida i ein eventuell arbeidsrettssak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå