Gå til innhold

Nito: – Ingeniører får sparken i prøvetiden [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hva faen? Helvetes vinkling fra et media som eies av fagforeningene. Kanskje TU er kjøpt opp av NHO? :)

Saken er at det er liten forskjell på å si opp noen i prøvetid og utenfor. Å si opp noen krever at prosessen i forkant har vært grundig og ryddig, det stilles store krav til arbeidsgiver ift å legge til rette for at den ansatte lykkes. 

Ref tittel på artikkel Ingeniører får sparken i prøvetiden – konfliktsky sjef kan være en risiko

Har ikke sjefen kommunisert underveis så kan arbeidsgiver igrunn føkke off og gå i seg selv en to tre ganger å tenke etter hva de burde gjøre bedre. Uansett vil ikke dette holde i en arbeidsrettsak - det har vært mange av de og de fleste går i arbeidstakers favør.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg får ikkje heilt tak i kva NITO eigentleg vil fram til her.
Slik som eg les artikkelen så virker det som at fokuset er på at arbeidsgivaren må bli flinkare til å dokumentere oppfølginga av nytilsette slik at det blir lettare å gi dei sparken.

Som fagforening så synes eg NITO gir lite råd til vanlige tilsette. Artikkelen viser til eit eksempel der eit NITO medlem har vunne fram i retten, men det er ingen råd til kva andre nytilsette som har prøvetid bør gjere. I alle fall ikkje anna råd enn at ein bør ta kontakt med advokat for å reise søksmål om ein blir oppsagt.

Slik som artikkelen er satt opp så gir den også inntrykk av den nytilsette ikkje bør gjere tiltak sjølv som å be om oppfølging og opplæring ettersom då dette berre vil styrke arbeidsgiversida i ein eventuell arbeidsrettssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...