Gå til innhold

S-ATA og ATA/133 funker de sammen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det går helt fint.

Du kobler bare ata133 diskene på de "vanlige" ide-kablene, og s-ata diskene på "s-ata" kontrolleren.

Hovedkortet/Utvidelseskortet må jo da selvfølgelig støtte både ata133, og s-ata.

Hvilket hovedkort er det forresten du tenker å bruke?

Lenke til kommentar
Joda, det går helt fint.

Du kobler bare ata133 diskene på de "vanlige" ide-kablene, og s-ata diskene på "s-ata" kontrolleren.

Hovedkortet/Utvidelseskortet må jo da selvfølgelig støtte både ata133, og s-ata.

Hvilket hovedkort er det forresten du tenker å bruke?

Asus A7V8X, det står at det har S-ATA utgang på HK`et.

Lenke til kommentar
Jeg har samme kort (a7v8x).

Du trenger ikke å kjøpe S-ATA kabel siden du får den med kortet (2 stykker).

Jeg kjøpte heller ikke strømkabel siden jeg har WD HDD og dem kan du koble både i vanlige strømmuttak og i S-ATA.

Vet ikke hvordan det er med Seagate.

Tror jeg har rotet bort kabelen min :roll: , og Seagate trenger slik overgang tror jeg.

Lenke til kommentar

Har nettopp koblet dette, og det gikk fint. Har samme kortet og det virker som at jeg også klarte å vase vekk de kablene som fulgte med kortet (surrehue)

Det jeg gjorde var å sette oppstartsvalgene på følgende:

Floppy

SCSI

SCSI (dersom du har to SATA i RAID)

Enable for annet oppstart

Dette fungerte fint og da jeg installerte windows så trykket jeg F6, la inn den forhåndsnedlastede driveren for S-ATA (ettersom jeg hadde vast vekk denne også) og SATA-disken dukket opp fint da WINXP spurte meg hvor jeg ville legge inn WinXP. Valgte SATA-disken og etter det så gikk alt som smurt:)

Hadde noe tull med den ene IDE-disken men det antar jeg er en isolert hendelse grunnet min kontinuerlig uflaks ;)

Lenke til kommentar

Helt riktig at Seagate sine disker ikke leveres med strømovergang. Så den må du nok kjøpe ja.

I tillegg vil jeg gjerne påpeke at varene dine er billigere hos mpx enn hos komplett.

Du kan spare 62 kroner ved å flytte ordren dit.

"Happy S-ata'ing"

Lenke til kommentar
Klart du kan, men husk vanlig ata VIL prøve og legge seg som c:

er det ein måte å unngå det?

har selv ein s-ata disk some eg har windows på men den vil ikkje boote fra s-ata disken når eg kobler til dei andre 6 diskene

dei andre diskene er ata

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...