NTB - digi Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Regjeringspartiene og SV lover tiltak mot rådyr strøm Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Den opplagte, minst byråkratiske og mest rettferdige løsningen vil være å sette et tak på strømprisen, f.eks 1,5 kr ut til forbruker, og la strømleverandørene sende resten av regningen til staten. Staten eier allikevel de fleste selskapene, så det går opp i opp. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Strømprisen regulerer etterspørselen, så om tiltakene saboterer denne reguleringsmekanismen så er risikoen at økt ettersørsel igjen bare driver prisen opp, om så denne nå må betales over skatteseddelen eller over strømregningen. I verste fall kan reguleringer gi mangelsituasjoner ved at prisreguleringer kommer i veien for hensyn til forsyningssikkerhet. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 46 minutes ago, sverreb said: Strømprisen regulerer etterspørselen, så om tiltakene saboterer denne reguleringsmekanismen så er risikoen at økt ettersørsel igjen bare driver prisen opp, om så denne nå må betales over skatteseddelen eller over strømregningen. I verste fall kan reguleringer gi mangelsituasjoner ved at prisreguleringer kommer i veien for hensyn til forsyningssikkerhet. Med tanke på mengden utelys og julelys jeg ser om dagen tenker jeg at de fleste ikke føler smerten disse prisene gir. Faktum er at det i altfor mange år har vært for billig å varme opp hjemmet sitt med elektrisitet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Just now, kremt said: Med tanke på mengden utelys og julelys jeg ser om dagen tenker jeg at de fleste ikke føler smerten disse prisene gir. Faktum er at det i altfor mange år har vært for billig å varme opp hjemmet sitt med elektrisitet. Jeg ville ikke lest mye ut i fra julelys. Moderne led julelys er en muselort i strømforbruk. 6 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 En løsning kan være å "vaske" strømregningene. Kopi av alle strømregninger kan elektronisk sendes til det offentlige (sendes av strømleverandørene) og det offentlige kan utifra forbrukt mengde strøm beregne hva regningen skulle ha vært ved normale strømpriser og nettleie. Differansen i beløpet mellom det som er betalt og det som skulle ha vært betalt sendes ut til den enkelte strømkunde som kompensasjon. Eventuelt kan dette beløp justeres utifra hva vedkommende har hatt i inntekt siste år eller siste måned og hvor mange som bor i husstanden mm (slik at de med lav inntekt får full kompensasjon mens de med bedre råd bare får delvis kompensasjon eller ingen kompensasjon). En slik ordning vil også klare å gi kompensasjon til næringslivet (bedrifter) og vil forhindre at disse går konkurs pga høye strømpriser. Da kan feks norske drivhus opprettholde sin produksjon av tomater og agurker istedenfor at vi får mangel på dette i Norge til neste år (i dag betaler ikke drivhus strøm-moms eller el-avgift). Dette gjelder bedrifter som kjøper strøm i spot-markedet (eller den del av deres strømforbruk som kjøpes i spot-markedet). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Det høres ut som et byrokratisk mareritt. 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 kremt skrev (20 timer siden): Med tanke på mengden utelys og julelys jeg ser om dagen tenker jeg at de fleste ikke føler smerten disse prisene gir. Faktum er at det i altfor mange år har vært for billig å varme opp hjemmet sitt med elektrisitet. Jeg sjekket en lenke med 300 mini led lys. De er relativt kraftige. Transformatorer gir 6w. Jeg vet ikke hva virkningsgraden er, men den trekker kanskje 10 watt. 40 døgn blir ca 10 kWh Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Jonas Gahr Støre vil ikke love strømstøtte før etter nyttår: - "det er også tiden da folk får strømregningene" https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/12/03/store-vil-ikke-love-stromstotte-for-etter-nyttar/ er det for noe tull? det kommer da strømregning for november, i desember. Også den er langt dyrere en vanlig. Selv oktober måned var nesten dobbel pris her i heimen i allefall. Støre har nå snudd og lover avklaring før jul https://www.nettavisen.no/okonomi/store-lover-stromavklaring-for-jul/s/12-95-3424215309 men igjen, veldig fokus på bostøtte-mottakere (vel og bra) men virker ikke som de tar innover seg at dette er tøffe utgifter også for mange som har litt mer inntekt enn akkurat eksistens-minimum da. Kan vel bli generelt rådyrt utover på nyåret også. + i kombinasjon med nye effekt-tariffer. Men, det blir nok bare et skippertak, med en eneste "utbetaling" eller redusert faktura mistenker jeg. Kanskje også for veldig få mennesker. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 De vil jo gi støtte til færrest mulig så da er det fornuftig å kun gi til de som absolutt ikke klarer seg uten. 1 Lenke til kommentar
dskg Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Tror nok også det kommer tiltak som kun skal hjelpe de som trenger det mest. Ser det er gjenganger i forslag fra de fleste andre partiene. Folk flest må nok bare finne seg i denne ekstraskatten vi har blitt pålagt. Har null tro på at de kommer med en rettferdig løsning 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Med andre ord en ny progressiv skatt. Hva blir det neste? Maten? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 (endret) 11 minutes ago, trikola said: Med andre ord en ny progressiv skatt. Hva blir det neste? Maten? God idé! Så kan vi levere poser med mat på døra til de fattigste slik noen kommuner gjorde tidlig på 2000-tallet! Edit: For alt jeg vet kan det være kommuner som fremdeles gjør det. Endret 5. desember 2021 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 er i alle fall noen som har litt anstendighet der ute. Sirdal kommune har tjent grovt på de absurde kraftprisene og gir alle innbyggere 3.000 kroner https://www.nrk.no/sorlandet/straum_-kommune-gir-3000-kroner-til-innbyggarar-for-a-betale-straumrekning-1.15757078 kanskje litt enklere forhold enn for Staten, men prinsippet/årsaken er jo lik, dvs. statskassen har ufortjent/uforutsett håvet inn enorme beløp (forsåvidt også på gass) å burde gi tilbake til folket. Lenke til kommentar
dskg Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 (endret) Det der gjør saken enda mer idiotisk spør du meg. Skal innbyggere i enkelte av strømkommunene få privilegier som gratis strøm finansiert av resten av landet? Strømproduksjonen i Norge er finansiert av skattebetalerene. Er helt ufattelig at vi skal flåes for at kraftselskaper, enkeltkommuner og stat skal sitte igjen med enorme overskudd. 12.000 kroner for en husstand utgjør forøvrig mer enn hva de fleste har betalt i strøm, så dette blir jo en ren gavepakke fra resten av landet til innbyggerene i Sirdal. Endret 5. desember 2021 av dskg Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 dskg skrev (19 minutter siden): 12.000 kroner for en husstand utgjør forøvrig mer enn hva de fleste har betalt i strøm, så dette blir jo en ren gavepakke fra resten av landet til innbyggerene i Sirdal. nei, Sirdal kommune bruker sitt eget utbytte fra eierskapet i Agder Energi, det er med andre ord ikke penger som alternativt hadde havnet i statskassa. forøvrig er jeg enig med deg i at ordningen de la seg på var unødvendig rå-flott. (ved å gi likt beløp til alle husstand-medlemmer) Denslags er ikke noe Støre & Co. kan kopiere, på den annen side bør regjeringen heller ikke avspise strømkunder med usle to hundrelapper eller noe i den stilen. Lenke til kommentar
dskg Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 (endret) Mr.M skrev (29 minutter siden): nei, Sirdal kommune bruker sitt eget utbytte fra eierskapet i Agder Energi, det er med andre ord ikke penger som alternativt hadde havnet i statskassa. forøvrig er jeg enig med deg i at ordningen de la seg på var unødvendig rå-flott. (ved å gi likt beløp til alle husstand-medlemmer) Denslags er ikke noe Støre & Co. kan kopiere, på den annen side bør regjeringen heller ikke avspise strømkunder med usle to hundrelapper eller noe i den stilen. Overskuddet til Agder Energi kommer fordi de får selge strømmen sin til enorme priser satt av det europeiske markedet. I hovedsak er dette penger som kommer fra norske strømkunder. Hadde nordmenn fått kjøpe strøm til regulerte priser hadde det ikke eksistert et stort overskudd for Sirdal å betale ut til innbyggerene sine. Kommer det en ordning fra regjeringen på toppen av dette er det bare en ren pengegave til de. Endret 5. desember 2021 av dskg 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Dette må vel være en innrømmelse av at de har laget et monster av et system for å flå sine innbyggere. "Vi er lei oss for at vi stjal 100 kroner, her har du 5 kroner tilbake". Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 https://e24.no/olje-og-energi/i/oWeW2R/foreslaar-makspris-paa-stroem-vi-trenger-befolkningens-tillit?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no – "Maksprisen kan for eksempel gjelde et forbruk på 5.000 kilowattimer per person" blir ikke dette helt feil? altså, per person 90% (?) av strømforbruket i et husvære er vel grunnleggende (oppvarming, matlaging, varmtvann, belysning, etc.) som også 1 person vil ha, og det er jo ikke slik at en person nr. 2. eller nr. 3. osv. dobler eller trippeldobler utgiften. Det eneste disse ekstra personene medfører til strømregninga er vel bare litt mer forbruk av varmt vann og kanskje en varmeovn i et eller par soverom. jeg antar det finnes sjablonger/utregninger for hva en ekstra person i husholdningen "medfører" mht. strømforbruket, men må jo være milevis fra "dobling" vil jeg tro. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Mr.M skrev (4 timer siden): https://e24.no/olje-og-energi/i/oWeW2R/foreslaar-makspris-paa-stroem-vi-trenger-befolkningens-tillit?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no – "Maksprisen kan for eksempel gjelde et forbruk på 5.000 kilowattimer per person" blir ikke dette helt feil? altså, per person 90% (?) av strømforbruket i et husvære er vel grunnleggende (oppvarming, matlaging, varmtvann, belysning, etc.) som også 1 person vil ha, og det er jo ikke slik at en person nr. 2. eller nr. 3. osv. dobler eller trippeldobler utgiften. Det eneste disse ekstra personene medfører til strømregninga er vel bare litt mer forbruk av varmt vann og kanskje en varmeovn i et eller par soverom. jeg antar det finnes sjablonger/utregninger for hva en ekstra person i husholdningen "medfører" mht. strømforbruket, men må jo være milevis fra "dobling" vil jeg tro. Jeg har hittil i år brukt 3306 kWh. Dette i en liten 1-roms (1 soverom) leilighet med varmtvann og fyring inkludert i leia, og vi er 2 stykk, meg og datteren min. Om man går ut fra at varmtvann og fyring står for 2/3-deler av totalt strømforbruk, så vil jeg nok komme akkurat under grensen med 5000 kWh per person. Jeg hadde nok ikke brukt veldig mye mindre om jeg hadde vært bare meg selv som eneste beboende, så det beste ville vært 10 000 kWh per år for inntil 2 personer, og så økt dette med f.eks. 3 000 kWh per ekstra person. Da vil en familie på fire få garantert pris på 16 000 kWh. Kanskje skulle grensene vært satt anderledes, men dette representerer et nøkternt forbruk i en liten leilighet. Så vil man betale markedpris på det som overstiger dette. Dvs, de som uansett bruker endel fordi de bor i stor bolig, gjerne dårlig isolert, vil ha gode incentiver til å tilpasse seg ved f.eks. å gjøre enøk-tiltak som å isolere boligen og skifte varmelekkende vinduer, og investere i varmepumpe. Selv hadde jeg gått for et system uten nettleie til private siden strøm er nødvendighetsvare, men med strømsatser som likevel premierer nøktern forbruk, som det forslaget legger opp til. Men ser helt kart at om vi legger opp til at vi skal kjøre elbiler, så må ikke strømtariffer og effektavgifter drepe dette. Det kan som sagt gjøres ved at man legger på effektavgift ved litt romsligere grenser en det er lagt opp til nå. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå