ITtraktor Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) Kontaktet Sparebank 1 for å få bedre rente. Fikk da til svar at jeg ikke kunne få det fordi jeg ikke brukte debetkortet mitt hos dem nok og at det ikke var nok aktivitet på lønnskontoen min. Jeg svarte da at jeg stort sett benytter kredittkortet jeg har hos dem, som jeg selvfølgelig betaler tilbake før rentene begynner å løpe, men dette var visst ikke bra nok. Noen andre som har vært borti tilsvarende? Jeg er forøvrig svært lite begeistret over at Sparebank 1 åpenbart sitter å overvåker i detalj hva jeg bruker pengene mine på. Hva med GDPR opp i alt dette? Er det noen som vet om en brukbar bank som ikke holder på med dette tullet? Endret 1. desember 2021 av ITtraktor Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 ITtraktor skrev (38 minutter siden): Jeg er forøvrig svært lite begeistret over at Sparebank 1 åpenbart sitter å overvåker i detalj hva jeg bruker pengene mine på. De ser at/om du bruker penger, ikke HVA du bruker dem på. Stor forskjell. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 1. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2021 BIGG skrev (9 minutter siden): De ser at/om du bruker penger, ikke HVA du bruker dem på. Stor forskjell. Vel, pengene går jo ut av kontoen, så hvordan kan de da si at det er for lite aktivitet? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 ITtraktor skrev (3 minutter siden): Vel, pengene går jo ut av kontoen, så hvordan kan de da si at det er for lite aktivitet? De kan for eksempel se på antall/type transaksjoner i løpet av en måned... Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 1. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2021 BIGG skrev (13 minutter siden): De kan for eksempel se på antall/type transaksjoner i løpet av en måned... Slik overvåking ønsker i hvertfall ikke jeg. 2 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Snodig. Sparebank 1 legger jo opp til at man skal bruke kredittkortet til _alt_, med tanke på løsningen med 1% "bonus" på alt som kjøres med kortet (hvis man har aktivert denne tjenesten, hvilket vel koster noen få kroner i måneden). Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) NULL skrev (5 minutter siden): Snodig. Sparebank 1 legger jo opp til at man skal bruke kredittkortet til _alt_, med tanke på løsningen med 1% "bonus" på alt som kjøres med kortet (hvis man har aktivert denne tjenesten, hvilket vel koster noen få kroner i måneden). Det er en grense på 3000,- bonus per år hos sparebank1, så det eneste de har klart å gjøre er at jeg har byttet til et annet mastercard. Vanlig debet har jeg ikke hatt hos de på årevis, årsgebyret er latterlig. Endret 1. desember 2021 av Nwader Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Du får be om informasjon om hvordan du kan reservere deg mot at de bruker transaksjonsdata til profilering. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Det foregår jo ganske mye datainnsamling allerde med lojalitetssystemer som f.eks Coop-kort, Trumf og Æ. Bankene får jo alt av transaksjoner på et sølvfat, og med den historien mange av dem har hadde jeg blitt overrasket om de ikke solgte dine persondata uten din viten. Dette er helt vanlig i USA og vi pleier jo som regel å importere alt mulig møl derfra. Endret 2. desember 2021 av vidor 1 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Bankene er nå pålagt av myndighetene til å spore og ha kontroll på hver eneste krone som går inn og ut av kontoene våre. Endret 2. desember 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Svar tilbake at du har fått tilbud fra 3 andre banker hvor de ikke har krav til omsetning på debit kort. Tidligere var det kun et krav om lønnsinngang i banken man skulle ha lån.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Når jeg bruker kredittkort må selger betale en avgift i prosent til kortselskapet. Er det 4% på Mastercard og 7% på Visa? Det samme gjelder Vipps i butikk. S'banken støtter ikke Vipps i butikk, trolig pga stort gebyr til BNBank. Når jeg bruker debetkort må selger betale en avgift pr transaksjon. Er det 2 kr? Posten tar kun debetkort. Tannlegen tar ikke kredittkort og ikke Vipps. Da spørs det hvem som får avgiftene. Av Komplett Bank får jeg som bruker 1% av vanlig butikk-kjøp, 2% av nettkjøp og 4% av kjøp hos Komplett sine nettbutikker. Det blir en pen liten sum av det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 sedsberg skrev (15 minutter siden): Bankene er nå pålagt av myndighetene til å spore og ha kontroll på hver eneste krone som går inn og ut av kontoene våre. Ja, men de har ikke uten videre lov til å bruke dataen til hva som helst. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Dart skrev (2 minutter siden): Når jeg bruker kredittkort må selger betale en avgift i prosent til kortselskapet. Er det 4% på Mastercard og 7% på Visa? Det samme gjelder Vipps i butikk. S'banken støtter ikke Vipps i butikk, trolig pga stort gebyr til BNBank. Når jeg bruker debetkort må selger betale en avgift pr transaksjon. Er det 2 kr? Posten tar kun debetkort. Tannlegen tar ikke kredittkort og ikke Vipps. Da spørs det hvem som får avgiftene. Av Komplett Bank får jeg som bruker 1% av vanlig butikk-kjøp, 2% av nettkjøp og 4% av kjøp hos Komplett sine nettbutikker. Det blir en pen liten sum av det. Når betalingen går gjennom visa eller mastercard koster den butikken inntil 0,3 % om det er visa/mastercard kreditt, 0,2 % om det er visa/mastercard debetkort. (Dette er makspriser regulert av EU, se https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32015R0751 og https://www.politico.eu/sponsored-content/eu-interchange-fee-regulation-card-payments-cheaper-for-retailers-but-full-impact-unclear/) Når betalingen går gjennom bankaxept, koster det butikken 10 øre + 0,06 % av transaksjonen, men aldri mer enn 10 øre + 5 kr. Dette er Vipps (som eier bankaxept) sine priser: https://www.vipps.no/alle-priser/bedrift/bankaxept-priser/prisendring/ Lenke til kommentar
smthellan Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Det er heilt vanleg av bankane å stille krav til eit vist antall transaksjonar/aktivetsnivå på debetkort for å vere ein "god" kunde. Her sett dette i kontraktene både hos DNB og Sparebanken sogn og fjordane. Endret 2. desember 2021 av smthellan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Store bedrifter kan derimot oppnå bedre avtaler med alle innløserne. Tabellen nedenfor viser gjennomsnittlig brukerstedsgebyr for de vanligste kredittkortene, basert på en undersøkelse gjennomført av Norges Bank i 2007. Her ser vi for eksempel at gjennomsnittlig gebyr for betaling med American Express er en god del lavere enn standardsatsen 3,75 %. Dette skyldes at store brukersteder forhandler seg til lavere gebyrer. Korttype Gebyr* VISA 1,78 % MasterCard/EuroCard 1,86 % Diners Club 2,51 % American Express 2,89 % * Gjennomsnittlig gebyr i prosent av salgsverdi. Faste gebyrer kommer i tillegg. Kilde: Norges Bank, 2007, Kostnader i betalingssystemet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) De ulike aktørene forhandler seg til gebyrer, mens de små betaler mere til kortselskapet. Supern nede i gata her betaler 2-3%. Visa var veldig mye dyrere før i tida da konkurransen var mindre, opptil 7 kr har vært sett for småbutikker med kapitalvarer. Det må de legge på prisen. Min grossist tar 4% ekstra når jeg bruker kredittkort, da er det ikke lønnsomt siden jeg bare får 2% i cashback. Tannlegen vil ikke svare på hvorfor de ikke tar andre kort eller løsninger enn BankAccess eller kontant. Endret 2. desember 2021 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Dart skrev (9 minutter siden): Store bedrifter kan derimot oppnå bedre avtaler med alle innløserne. Tabellen nedenfor viser gjennomsnittlig brukerstedsgebyr for de vanligste kredittkortene, basert på en undersøkelse gjennomført av Norges Bank i 2007. Her ser vi for eksempel at gjennomsnittlig gebyr for betaling med American Express er en god del lavere enn standardsatsen 3,75 %. Dette skyldes at store brukersteder forhandler seg til lavere gebyrer. Korttype Gebyr* VISA 1,78 % MasterCard/EuroCard 1,86 % Diners Club 2,51 % American Express 2,89 % * Gjennomsnittlig gebyr i prosent av salgsverdi. Faste gebyrer kommer i tillegg. Kilde: Norges Bank, 2007, Kostnader i betalingssystemet Du ser at kilden din er fra 2007, ikke sant? Og at EU-reguleringen som jeg har linket til er fra 2015? Tror du det kan hende at daten du viser til er utdatert? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Herr Brun skrev (Akkurat nå): Du ser at kilden din er fra 2007, ikke sant? Og at EU-reguleringen som jeg har linket til er fra 2015? Tror du det kan hende at daten du viser til er utdatert? Det kan jeg tenke meg, men jeg syns det er interessant likevel. Årstallet står der for alle å se. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Av Siglinde Lunde, 3 år siden Dette er saken: Til nå har butikker og firmaer kunnet ta opptil 2% gebyr av kjøpssummen ved betaling med kredittkort. F.o.m. 13.01.2018 kan ikke selskaper i Europa lengre ta ekstra betalt dersom kundene benytter kredittkort som betalingsmiddel. Dette vil gjøre det billigere for kundene å handle med kredittkort både hjemme og i utlandet. Den såkalte kredittkortavgiften har lenge vært utskjelt av forbrukerne, som har måttet punge ut ekstra påslag for kjøp med kredittkort i butikk og på nett. Når du som kunde betaler med kredittkort i en butikk, vil butikken måtte betale en høyere provisjon av salget til banken enn om du bruker et vanlig bankkort. Frem til nå har butikkene løst dette ved å gi deg som kunde et høyere gebyr når du velger å betale med kredittkort. De nye reglene sier altså at butikkene ikke lengre kan kreve disse gebyrene fra kundene sine, og derfor vil det blir billigere for deg å handle med kredittkort. (Jeg ser nå at grossisten min ikke lenger tar kredittkort, og kanskje derfor tannlegen ikke vil heller, når de ser kostnadene etter en stund) Endret 2. desember 2021 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå