janeide Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg har 3 IDE-porter, og vil koble til en ekstra brenner til den siste porten. Dette vil ikke maskinen ordne automatisk. Er det noen som kan hjelpe meg på hvordan jeg kan sette opp biosen slik at Pcen klarer dette? Maskinen støtter dette! Jan Lenke til kommentar
god_online Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Husk master/slave jumpere. HD -> Primary master CDR1 -> Primary slave CDR2 -> Secondary master DVD(?) -> Secondary slave Hvis du har koblet som dette, ser jeg ingen innlysende grunn til at ikke BIOS'en skulle klare å sorte dette automatisk, så fremt du har latt alt stå på Auto..... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Sikker på at du ikke har gjort noe feil med jumperne? Har hatt 3 cdrom på både w2k og xp uten å gjøre noe manuelt. (en av dem var brenner) Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 OK... Trodde alt skulle være ok Men eg kan jo ha blinkset Skal sjekke neste gang eg slår av maskinen Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Forresten! Eg har 2 HDer også... Lenke til kommentar
god_online Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Ok, da ser ting brått litt annerledes ut...! IDE støtter kun 4 enheter. For å koble til flere må du envnt. kjøpe deg et ekstra IDE-kontroller kort... Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Men PCen min skal støtte det! Noe som heter RAID eller noe sånt Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Raid er serie kobling av flere haddisker. Enkelte s-ata raid kontrolere kan stiles som ide i bios Endret 9. januar 2004 av iron_knuckle Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Siden du har 3 ide porter så får eg ut ifra at du har MSI hovedkort. Den ekstra ide porten der støtter Kun 1 enhet!! Så du kan ha 5 ting i maskinen din. 2 hardisk + 3 cd rom skal gå men husk den ene porten skal bare ha 1 ting på seg. Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 YES Torvalds! MSI-hovedkort og alting! Akkurat det eg prøver på! Noe tips siden eg ikke får det til? Har bare en tilkobling på den siste... Lenke til kommentar
sparks Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Sikker på at du ikke har vært veldig slem å glemt at det var floppyport og du har putta floppy kabelen in din nye cdrom? Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Den nederste porten skal kunne ta 1 ting som står som master. Sjekk at raid er slått på i biosen. Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Hæ? Kablene og portene skal være grei de... Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Der tror eg du er inne på noe! Eg slo aldri på RAID. Men da tester eg det! Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Får det forsatt ikke til... Det står at biosen ikke er installert! Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Mange RAID kontrollere støtter ikke CDRom/DVD/brenner. Dersom du har koblet noen av cd'ene dine på RAID kontrolleren, må du flytte de til en av de vanlige IDE portene. Lenke til kommentar
janeide Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Koble den andre HD til IDE-port 3 og CD-rom til IDE-port 1 og 2 mener du? Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jepp, du må jo også selvsagt jumpre cd'ene riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå