Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot og manglende dokumentasjon fra parkeringsselskap

bo1e

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag parkeringsbot for å ha stått over 1 time på en forretning sin kundeparkering. Denne er en del av et parkeringsanlegg driftet av Apcoa. I det jeg gikk ut av parkeringsanlegget etter å ha parkert så så jeg at parkeringsvakten kjørte inn. Jeg så på klokken da jeg ankom der jeg skulle, og da var klokken 9. Dette er et par hundre meter fra parkeringsplassen. På kontrollseddelen står det første observasjon av bilen min er 0846. Dette er før jeg var ankommet stedet i det hele tatt og før parkeringsvakten kjørte inn i anlegget. Det kan jeg sannsynligvis til en viss grad dokumentere ved hjelp av loggen fra dørsystemet/nøkkelbrikken som ble avlest da jeg gikk inn der jeg skulle, som er 150 meter fra parkeringsanlegget. Om det skulle bli nødvendig.

På kontrollseddelen så står det "Fra tid" og "Til tid". Her antar jeg det er vanlig å føre opp perioden bilen har vært parkert. På min kontrollseddel så står det bare tidspunkt for den siste kontrollen da boten ble skrevet ut, men med to minutters mellomrom. Bildene som er lastet opp i kontrollavgift.no som skal dokumentere min overtredelse er også bare fra denne sjekken, altså da boten ble skrevet. Men det er ført opp med liten skrift på kontrollseddelen "Observert først kl ...", som en slags tilleggsopplysning. De har ingen bilder av denne første observasjonen, og det kan de ikke ha for tidspunktet som er ført opp er galt.

Spørsmålet mitt er: Jeg har selvfølgelig klaget på boten, og vist til at de ikke har dokumentasjon på det de påstår er tidspunkt for første observasjon. Har jeg en sak her? Mangler ikke de noe vesentlig når de kun har tatt bilde av bilen i det boten skrives ut, og ikke har noen dokumentasjon på når parkeringen min begynte?

Og bare sånn apropos. Er dette den vanlige måten å drive med kontroll på sånne plasser hvor det er gratis å stå en viss tid? Kan de fravike de vanlige kravene til dokumentasjon og oppførsel på sånne plasser? Holder det plutselig med en udokumentert påstand om når man begynte parkeringen?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra parkeringsklagenemnda sin oversikt over prinsippavgjørelser:

Sitat

Må dokumenteres at kjøretøyet sto hensatt over maks p-tid.

Sak 111 – 22.03.17

Nemnda uttalte på prinsipielt grunnlag at det er virksomhetens ansvar å sørge for at kjøretøyet holdes under oppsikt under hele tidskontrollen. Det er virksomheten som har bevisbyrden for at kjøretøyet faktisk har stått parkert ut over maks p-tid. Dette kan enkelt dokumenteres av virksomheten ved bruk av foto, ventilstillingskontroll eller lignende.

Jeg regner med at siden de kun har bilder av de to siste minuttene av parkeringstiden, så har de ikke oppfylt dette ansvaret. At de har ført opp et tidspunkt i en fritekst-kommentar på kontrollseddelen syns ikke jeg kvalifiserer som noe troverdig eller etterprøvbar dokumentasjon ihvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
bo1e skrev (2 timer siden):

Fikk svar i dag. Kravet er frafalt pga manglende dokumentasjon. Ikke vær redd for å klage når parkeringsselskaper prøver seg.

Kan du fortelle litt om kva du skreiv i klagen?

Klaga du enkelt og greitt berre på at parkeringsselskapet ikkje har dokumentasjon på når du starta parkeringa eller la du også med ei utfyllande forklaring med informasjon om når du meiner at du parkerte og når du kom tilbake?

Greitt å vite om parkeringsklagenemnda konsekvent krev at parkeringsselskapet kan legge fram fullverdige bevis eller om det var din forklaring som var truverdig nok til at du fekk medhald i klagen.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke noen voldsom avhandling. Tror kanskje  det var begrenset med plass i skjemaet også. Jeg skrev at tidspunktet for påbegynt parkering var feil, og at det ikke var noen dokumentasjon i saken som underbygget deres påstand. Det var i grunn det hele. Jeg fant ikke den prinsippsaken fra parkeringsklagenemnda før etterpå, men jeg hadde nevnt den hvis jeg var klar over den da jeg sendte inn klagen. Det virket ganske åpenbart for meg at den praksisen de hadde lagt seg på ikke holdt sett opp mot den saken. Det kan jo hende det bare var en enkelt cowboy og at de ikke driver med sånt til vanlig, men jeg tviler litt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...