BjørnarH Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Jeg lager et påmeldingssystem for grupper der det skal registreres kontaktpersoner. De skal inn i en tabell og for at de skal være unike så har jeg et felt som heter PK_Kontakt og det er Auto_increment slik at når jeg kjører denne sql-setningen: INSERT INTO Kontakter (PK_Kontakt, Navn, Epost, ++) VALUES (NULL, '$navn', '$epost', ++) Hvordan skal jeg vite hvilken verdi PK_Kontakt fikk ved innsettelsen? Må jeg kjøre en SELECT-setning etterpå der jeg spør med WHERE på alle feltene fra og med navn slik at jeg finner den rette kontakten? Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) BjørnarH skrev (10 minutter siden): Jeg lager et påmeldingssystem for grupper der det skal registreres kontaktpersoner. De skal inn i en tabell og for at de skal være unike så har jeg et felt som heter PK_Kontakt og det er Auto_increment slik at når jeg kjører denne sql-setningen: INSERT INTO Kontakter (PK_Kontakt, Navn, Epost, ++) VALUES (NULL, '$navn', '$epost', ++) Hvordan skal jeg vite hvilken verdi PK_Kontakt fikk ved innsettelsen? Må jeg kjøre en SELECT-setning etterpå der jeg spør med WHERE på alle feltene fra og med navn slik at jeg finner den rette kontakten? Se her https://stackoverflow.com/questions/17112852/get-the-new-record-primary-key-id-from-mysql-insert-query INSERT INTO table_name (col1, col2,...) VALUES ('val1', 'val2'...); SELECT LAST_INSERT_ID(); Endret 1. desember 2021 av iblazeqt 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 SELECT LAST_INSERT_ID(); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå