Redaksjonen. Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Bilen kan lade med mer effekt enn laderen kan levere. Hvorfor går det likevel sent? Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Quote Bilen kan lade med mer effekt enn laderen kan levere. Hvorfor går det likevel sent, spør TU?!? Ja, TU kan spørre mer enn ti vise kan svare 🤔 Kanskje det hadde gått fortere om laderen ikke leverte i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 EremittPåTur skrev (2 timer siden): Hvorfor går det likevel sent, spør TU?!? Ja, TU kan spørre mer enn ti vise kan svare 🤔 Kanskje det hadde gått fortere om laderen ikke leverte i det hele tatt. Syntes artikkelen ga gode svar på spørsmålet👍👍 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) 1 hour ago, Trestein said: Syntes artikkelen ga gode svar på spørsmålet👍👍 Joda ikke no problem med det, men må si jeg stusset litt når jeg så overskriften. Og det meste er jo godt kjente faktorer. Quote Det er altså hvor mye strøm laderen kan levere som er den viktigste begrensende faktoren i dette tilfellet. Må allikevel medgi at det er ganske selvsagt at hvor mye strøm en lader kan gi, er en viktig begrensende faktor for hvor mye strøm du kan få, samma hvor stor ladeeffekt din bil nå måtte tåle,,, Zoe'n takkler jo kun 50kW men dét har jeg aldri sett snurten av hverken fra ladere som kun gir lavere effekt, eller fra ladere som skal kunne gi adskillig mer. Endret 30. november 2021 av EremittPåTur Lenke til kommentar
VW6IJBLU Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Hvis alt var innlysende og godt kjent var kanskje ikke denne artikkelen ment for deg. Den var opplysende for meg da elbillading er nytt for meg. 2 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Topp artikkel TU! 👏 1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Stemmer dette? "Forholdet mellom null og hundre prosent oppladet batteri og batterispenningen er ikke lineær. Om vi for enkelhets skyld antar at 10 prosent er 320 volt, vil en lader som leverer inntil 400 ampere gi en ladeeffekt på 128 kilowatt (320V x 400A=128 kW). Effekten vil da øke i takt med batterispenningen, frem til bilen begynner å begrense hvor mye strøm den vil ta imot." Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Rundt 400V er det batteriet har ved rundt 100%, så ja. Dette varierer litt alt etter korleis batteriet er sett opp. Ein del bilar er vel eit stykke over 400V når batteriet er 100%. F.eks. så har vel VW sine ID modellar rundt 400-460V. Og som artikkelen seier så er det maks 125A på 50kW ladepunkt. Men så når ikkje mange av bilane 400V før dei er på kanskje 80% og då er det redusert effekt for å ikkje skade batteri. Kan teste sin eigen bil på ladepunkt som visar full info. Ionity har dette blant anna. 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 2LK70DN1 skrev (1 time siden): Stemmer dette? "Forholdet mellom null og hundre prosent oppladet batteri og batterispenningen er ikke lineær. Om vi for enkelhets skyld antar at 10 prosent er 320 volt, vil en lader som leverer inntil 400 ampere gi en ladeeffekt på 128 kilowatt (320V x 400A=128 kW). Effekten vil da øke i takt med batterispenningen, frem til bilen begynner å begrense hvor mye strøm den vil ta imot." Ja, ser det tydelig når jeg lader min Model X 75D på en 50kW lader. Starter på 36-37kW med nesten tomt batteri og når vel kanskje 41-42kW når det blir godt over halvfullt. Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Ladestasjonene blir reklamert og ofte priset etter effekt, men det hadde vel egentlig vært riktigere å angi de ut i fra strømstyrke? Skjønner at folk flest vil forstå enda mindre, av denne måten å oppgi ladekapasitent på.... 2 Lenke til kommentar
ferdind Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) DC-lading ja.. Endret 18. juli 2022 av ferdind Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 Batterier lades vel fortsatt med DC så jeg ser ikke helt at det er en faktor her. AC er kun aktuelt i tilførselen til laderen og inn til likeretteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå