Sjørøver Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Heisann! Jeg skal bygge nytt hus til neste år, og har ett rom som skal fungere som hjemmekino. Fruen var ganske i mot dette, men etter hun fikk seg en tur i en skikkelig hjemmekino var hun solgt. Men, det blir selvfølgelig en del kompromiss. Rommet er 600x480cm med 270cm takhøyde. Den ene veggen blir vinduer, men det blir montert solskjerming utvendig og gardiner inne. Jeg kunne tenkt meg å begynt litt smått, og jobbet meg opp til et atmos anlegg. Høyttalerne må kunne bygges inn i vegg. Prosjektor kan være aktuelt, men tenker vanlig led tv. Har i dag en 75". Jeg kunne derfor tenkt meg forslag til oppsett fra dere med mer peiling på dette. Jeg har allerede et forslag fra HIFIklubben, men sparer det til det har kommet noen forslag. Takker for alle innspill. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Ettersom det er nytt hus kunne du tenkt på: materiale som brukes på veggene (for refleksjon av lyd) bygge det som rom i rommet for å "isolere" lyden mot resten av huser? lydløs ventilasjon (regner med det bygges iht en TEK-standard med balansert ventilasjon) Nok uttak for strøm og datanettverk? 2 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Her må du nok være litt mere spesifikk på hva du er ute etter og hvilket budsjett det er snakk om. F.eks finnes det surroundreceivere til et par tusenlapper til prosessor som f.eks Trinniv til flere hundre tusen. Her tenker jeg bare på anlegget og ikke resten av rommet: Har du noe fra før du kan bruke på nytt? Skal det være receiver eller delt prosessor og effektforsterkere? Hva skal du bruke til kilde? Hvor mange kanaler støtter disse kildene? Hvor mange kanaler vil du ha? Hvor mange subwoofere skal du ha? Har du tenkt på bygge noe av dette selv (tenker da på høyttalere eller subwoofere)? Skal det være alt nytt eller alt brukt, eller en kombinasjon? Må du ha alt på én gang? Budsjett? Osv...... 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2021 ilpostino skrev (På 1.12.2021 den 10.26): Ettersom det er nytt hus kunne du tenkt på: materiale som brukes på veggene (for refleksjon av lyd) bygge det som rom i rommet for å "isolere" lyden mot resten av huser? lydløs ventilasjon (regner med det bygges iht en TEK-standard med balansert ventilasjon) Nok uttak for strøm og datanettverk? Alle veggene blir kledd med dobbel gips og fuget så det blir helt tett. Utenpå veggene så blir det montert bokhyller, og alt av hyller blir fylt med bøker. Det demper ganske bra. Taket får en type gipsplater som demper lyd/refleksjon. Veggen med vinduer får tykke gardiner. Setter doble lydfeller på ventilasjonen, renger med det tar det meste. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Har du noe fra før du kan bruke på nytt? Jeg har lite anlegg jeg kjøpte for ganske skarpt 10 år siden. Det er en onkyo av ymse slag sammen med yamaha ns777, sub og senter. Det har fungert helt fint, men får ikke den store wow følelsen. Det blir nok satt i garasjen eller solgt når jeg flytter inn i nytt hus. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Skal det være receiver eller delt prosessor og effektforsterkere? Hva skal du bruke til kilde? Hvor mange kanaler støtter disse kildene? Hvor mange kanaler vil du ha? Har ikke noe fornuftig svar på dette. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Hvor mange subwoofere skal du ha? Så mange som trengs for god lyd. Har plass til to. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Har du tenkt på bygge noe av dette selv (tenker da på høyttalere eller subwoofere)? Har ikke tenkt til det, men har ikke noe problem med å gjøre det. Har bygd litt ymse til bil. Faren min er også snekker, og har stort verksted med alt av verktøy. Bestekameraten min er også møbelsnekker. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Skal det være alt nytt eller alt brukt, eller en kombinasjon? Har ikke noe problem med at det er brukt. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Må du ha alt på én gang? Nei. Det beste er om jeg bare kan sette opp et 2.1 oppsett i starten og bygge på ved behov. Det er blitt ganske dyrt med hus det siste året, så blir nok lite penger til overs det første året. Thunderhead skrev (På 1.12.2021 den 13.53): Budsjett? Jeg har ikke satt noe budsjett, men over 60k for alt blir nok å tøye smertegrensen min litt. Jeg var på på den lokale hifi-klubben å hørte på oppsettet deres i fjor. Jeg tar ikke igjen akkurat hvilken type det var, men det var noe denon som var jævlig rått. Hørte på noen spesielle horn høytralere etterpå, til 200k stykket, og hørte ikke særlig forskjell. Har tinitus på ett øre, så blir vanskelig for meg å høre forskjeller over et visst nivå. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Sjørøver skrev (På 30.11.2021 den 16.27): Takker for alle innspill. Takhøyttalerne bør (i likhet med de lave høyttalerne) vinkles mot lytteposisjonen. Jeg ville startet med å velge forsterker. Valg av forsterker er avhengig av hvor mange høyttalere du ønsker. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Som med alt annet, så er de dyreste høytalerne mest utseende, og for oss dødelig så hører vi ikke forskjell, ihvertfall ikke for hjemmekino. De dyreste egner seg bare for stereo. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Jeg vil anbefale at du bruker det du har til du har funnet ut hva du vil ha. Har du begrenset budsjett ville jeg heller ha få men god kanaler (forsterkere og høyttalere), enn mange som er mindre gode. Er ikke slik at det blir bedre og bedre jo flere kanaler du har uten at prisen går tilsvarende opp. Også med begrenset budsjett ville jeg sett etter brukt og/eller selvbygg, spesielt subwooferkasser er veldig enkle å bygge selv og man kan få ytelser som langt overgår deleprisene, det samme kan sies om de andre høyttalerne, men er litt mere utfordrende. I og med at du har erfarne snekkere og utstyr tilgjengelig, hadde jeg ikke vurdert annet enn å bygge selv. Se feks her: http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 7. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2021 Thunderhead skrev (På 6.12.2021 den 16.51): Jeg vil anbefale at du bruker det du har til du har funnet ut hva du vil ha Thunderhead skrev (På 6.12.2021 den 16.51): Ja, det nå jeg nok gjøre. Men vil ha en idé om hva jeg bør gjøre klart før jeg gipser veggene. Forsterkeren er på vei til å ta kveld, så spørs om det ikke brått blir en ny. Nå har jeg blitt sittende å se på selvbygg i alt for mange timer. Og det ser jo ganske så overkommelig ut. Har aldri vurdert tanken. Hvor kan dere anbefale å kjøpe/kikke på element i Norge? Jeg har kikket litt på forsterke, og falt litt for denne: https://www.hifiklubben.no/nad-t778-hjemmekinoreceiver/nadt778gr/ Noen som har noen sterke meninger for eller mot? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Sitat Really, the question comes down to: Are you willing to pay a $500 premium for Dirac Live, 2 less amp channels and 2 less pre-outs? If no, then the Denon it is. Bare et kjapt søk Med Google. Jeg har Denon fra før og er da litt biased. Skulle jeg kjøpt ny i dag ville jeg kjøpt Denon X4700H til 18k, X6700H er litt bedre til 30k, men for meg så er den ikke verdt 10k mer. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 18 hours ago, Sjørøver said: Ja, det nå jeg nok gjøre. Men vil ha en idé om hva jeg bør gjøre klart før jeg gipser veggene. At du innledningsvis skulle ha høyttalere som skal bygges inn var grunnen min til å spørre om hvor mange kanaler du vil/skal ha. Da hjemmekino var i sin spede begynnelse, var det bare fire kanal, tre i front og de to bak med samme signal. Nå er vi vel oppe i 16 kanaler og om noen år sikkert enda flere. Spørsmålet er om du er villig til å være med "galskapen" eller kan ble tilfreds med færre kanaler? Skal du være med hele veien, er jeg redd budsjettet ditt sprekker... Quote Forsterkeren er på vei til å ta kveld, så spørs om det ikke brått blir en ny. Hva er galt med den du har? Men igjen, med begrenset budsjett ville jeg ha sett etter en brukt. Quote Nå har jeg blitt sittende å se på selvbygg i alt for mange timer. Og det ser jo ganske så overkommelig ut. Har aldri vurdert tanken. Hvor kan dere anbefale å kjøpe/kikke på element i Norge? Norges stolthet: http://www.seas.no/ DIY avdelingen på hifi-sentralen: https://www.hifisentralen.no/forumet/forum/diy-og-utvikling-høyttalere-forsterkere-etc.30/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå