Simen1 Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): 22kW er det kun gamle Tesla Model S med dobbeltlader samt Renault Zoe som kan utnytte, så det er ikke så veldig relevant. Sant, men anlegget bør støtte både 11 kW på 3-fase 16A og 7,4 kW på 1-fase 32A, så da blir vel minste felles multiplum støtte for 22 kW? Det kan sikkert begrenses til de to ovennevnte via programvare. Poenget er at såpass lav effekt betyr lett at man tilbringer en del tid i kjøpesenteret og legger igjen en del penger. Med normale strømpriser burde det være økonomi i å tilby enten gratis lading eller til kostpris på strømmen. I hvert fall hvis det er få snyltere som misbruker kjøpestenterets ladere til å lade når de er på jobb i nabolaget, og hvis kjøpesenteret kan bruke det som trekkplaster for å trekke kunder fra et konkurrerende senter. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 1 hour ago, Simen1 said: Sant, men anlegget bør støtte både 11 kW på 3-fase 16A og 7,4 kW på 1-fase 32A, så da blir vel minste felles multiplum støtte for 22 kW? Det kan sikkert begrenses til de to ovennevnte via programvare. Poenget er at såpass lav effekt betyr lett at man tilbringer en del tid i kjøpesenteret og legger igjen en del penger. Med normale strømpriser burde det være økonomi i å tilby enten gratis lading eller til kostpris på strømmen. I hvert fall hvis det er få snyltere som misbruker kjøpestenterets ladere til å lade når de er på jobb i nabolaget, og hvis kjøpesenteret kan bruke det som trekkplaster for å trekke kunder fra et konkurrerende senter. Jeg mistenker at om en er nødt til å sose rundt på et kjøpesenter i 3-4 timer for å lade bilen, så blir en ex-elbileier ganske raskt. Markedsføringsverdien av å tvinge noen til å kaste bort tid tror jeg nok er veldig begrenset. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 sverreb skrev (25 minutter siden): Jeg mistenker at om en er nødt til å sose rundt på et kjøpesenter i 3-4 timer for å lade bilen, så blir en ex-elbileier ganske raskt. Du misforstår intensjonen med disse laderne. Dette er ikke under-veis-ladere der man egentlig ikke ønsker å være der lengre enn man må. Kjøpesenter-ladere er ment for de som uansett soser bort 3-4 timer på kjøpesenteret og fyller bagasjerommet med poser. Og til de som bare soser bort en time eller to der. Oppholdstiden på kjøpesenteret har ofte en viss sammenheng med kjørelengden for å komme dit. Bor man på bygda så kjører ikke 2 timer for å kjøpe melk og brød akkurat. Kjører man først så langt så tar man hele runden og bunken med handlelister. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Er ikke alle som er på kjøpesenter dag ut og dag inn, men man bor gjerne et stykke unna, så da går det fort 2-4 timer om man tar seg en shoppingdag som avslutte med en matbit. 11-22 kW høres ut som passelig for de aller fleste. Men for å støtte biler som ikke klarer så høy effekt på AC-lading, kunne det vært bedre med dette på DC-lading. Samtidig er det de som trenger/ønsker raskere lading, enten man stresser med juleshopping eller en kort til mellomlang stopp på veien ved et kjøpesenter, for både å ta seg en matbit og handle til hytta eller campingplassen, eller hvor man velger å oppholde seg. For mange vil 50 kW passe utmerket, mens noen vil bare lade raskest mulig, og da vil man ha mest på kortest mulig tid. Så det blir litt "Ole Brum"-svar, "ja takk"når spørsmålet er om man vil ha AC-lading, DC hurtiglading eller DC lynlading. Slår likevel et slag for trådløs lading, der mesteparten av infrastrukturen ligger i/under asfalten, og derved er langt mindre utsatt. Med fleksibel ladestyring blir det mindre viktig å finne plass ved den rette laderen, men man ber heller om effekt i forhold til avreisetidspunkt. Så kan det gjerne være at man får opp estimert pris med eventuelt noe dyrere kWh-pris etter hvor mye effekt man ønsker. Men alt må være greit opplyst, litt som med forskjellig pris etter oktantall, men nå er det effekten som utgjør forskjellen. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 DC krever en del dyrere ladeutstyr så jeg tenker det er bedre å kombinere AC-lading med handlerunde og eventuelt toppe opp på en AC-lader med 50+ kW ved behov. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Simen1 skrev (1 time siden): DC krever en del dyrere ladeutstyr så jeg tenker det er bedre å kombinere AC-lading med handlerunde og eventuelt toppe opp på en AC-lader med 50+ kW ved behov. DC-ladere som leverer 20-30 kW virker å falle i pris, så tror ikke det er så lenge til de blir mer vanlige. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 mathiash98 skrev (18 timer siden): Lade sakte med vilje for å slippe å gå ut midt i shoppingturen for å flytte bilen altså? Problemet rundt om kring er gjerne ikke effekten, men antall ladepunkter som skaper kø Og derfor er massevis med sakteladere smartere på handlesenter en dette monsteret. Dog, lynladerne ved Amfi Steinkjer er smart plasserte ladere da en kjører rett forbi på E6 når en er på langtur. Lynladere bør stå der en er på langtur og det er tilgang på mat og toalett. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Simen1 skrev (18 timer siden): Tja. En annen mulighet er å tilby inntil 22 kW på hvert ladeuttak, med lastdeling og fasebalansering men gjøre kWh-prisen avhengig av effekt sånn at kundene velger den laveste effekten som passer for den tiden de har tenkt til å bruke på kjøpesenteret. Bruker man lang tid så handler man statistisk for mer penger og det vil alene være et incentiv for kjøpesenteret til å senke prisen ved lengre lading. Med hvilken plugg? For med Type2 er det få biler som tar imot 22kW. Det må i så fall være med CCS sånn at en omgår Type2 flaskehalsen. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden): 22kW er det kun gamle Tesla Model S med dobbeltlader samt Renault Zoe som kan utnytte, så det er ikke så veldig relevant. Er vel fullt mulig å strupe en CCS til 22kW? Sånn at en får flere biler i parallell på samme infrastruktur inn til handlesenteret? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden): Det har blitt mer vanlig, men fortsatt er det en del av dagens modeller som kun lader på 1-fase. Om vi ser på hele den norske elbilparken tipper jeg maks 50% kan utnytte 3-fase. Leaf kan det f.eks ikke. Var jeg ikke klar over! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) 15 hours ago, Simen1 said: Du misforstår intensjonen med disse laderne. Dette er ikke under-veis-ladere der man egentlig ikke ønsker å være der lengre enn man må. Kjøpesenter-ladere er ment for de som uansett soser bort 3-4 timer på kjøpesenteret og fyller bagasjerommet med poser. Og til de som bare soser bort en time eller to der. Oppholdstiden på kjøpesenteret har ofte en viss sammenheng med kjørelengden for å komme dit. Bor man på bygda så kjører ikke 2 timer for å kjøpe melk og brød akkurat. Kjører man først så langt så tar man hele runden og bunken med handlelister. Jeg har ikke misforstått noe. Jeg har ikke påstått at dette er noen underveislader. Det som fremkommer av artikkelen er at dette er ment som et tilbud til de som ikke kan lade hjemme. Det er ikke ment som et tilbud til de som skulle finne på å bruke halve dagen på et kjøpesenter. Fyllinggsdalen er et urbant/suburbant område med hovedsaklig blokkbebyggelse, og ikke et sted som vil tiltrekke seg noe nevneverdig trafikk langveis fra. De fleste brukerne av dette kjøpesenteret kjører nok ikke langt for å komme dit, og vil nok neppe bruke lang tid der heller. Endret 1. desember 2021 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Hva skjer med ladeprisen når den nye nettleien innføres? En ladeeffekt på denne størrelsen vil føre til at nettleien går rett i taket, og kundene må selvfølgelig betale for dette når de lader. Lading av elbiler vil bli mye dyrere, men hvor mye? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Xantippe skrev (18 minutter siden): Hva skjer med ladeprisen når den nye nettleien innføres? En ladeeffekt på denne størrelsen vil føre til at nettleien går rett i taket, og kundene må selvfølgelig betale for dette når de lader. Lading av elbiler vil bli mye dyrere, men hvor mye? Ny nettleie gjelder kun husstander. Prisen for å lade hjemme blir nok høyere om man ikke passer godt på å ikke lade i "rushtida". Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Simen1 skrev (12 timer siden): Ny nettleie gjelder kun husstander. Prisen for å lade hjemme blir nok høyere om man ikke passer godt på å ikke lade i "rushtida". Den nye nettleia gir 'rushtidsavgift' for effekt hele døgnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå