Gå til innhold

Verdens kraftigste elbillader står på et kjøpesenter i Bergen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

360 kW passer for biler med over 300 Wh/km forbruk og som ikke begrenses av kjøre og hviletid. F.eks store varebiler.

360 kW er overflødig for personbiler siden man bør 1. saktelade fullt over natta før man skal på langtur. 2. Følge kjøre og hviletids-reglene av sikkerhetsmessige grunner, enten man er bundet av de eller ikke.

For lastebiler og vogntog på langtur er nok 360 kW for lite. De bør opp i rundt 1 MW for å rekke å lade de neste 4 timene med kjøring i løpet av en 45 minutters påkrevd hvilepause. Nøyaktig effektbehov avhenger av forbruket pr km.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Næ, jo mer jo bedre. :D

Men de kunne godt hatt mulighet for å frivillig justere ned ladehastighet. Denne kan ha 4 uttak, da burde det være greit å lade på 'bare' 50kW mens eieren tar en 2-timers runde på senteret. Da vil det fortsatt være rikelig effekt igjen til dem som løper inn etter brød og melk før de haster videre..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OddvarM skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at en bør satse på lav effekt på kjøpesenter og parkeringsplasser/hus.

F.eks kan det være 5 eller 10 amp overalt, da blir det enkelt å legge opp ladepunkt på alle parkeringsplassene.

5A går ikke til lading, standarden tilsier minst 6A. 10A er så lite at jeg aldri hadde giddet å bruke tid på å plugg i engang, selv om ladingen var gratis. 32A er til nød dugende om man skal være der lenge, men normalt satser jeg på 50kW hurtiglading om jeg må lade ved et kjøpesenter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OddvarM skrev (9 minutter siden):

Jeg mener at en bør satse på lav effekt på kjøpesenter og parkeringsplasser/hus.

F.eks kan det være 5 eller 10 amp overalt, da blir det enkelt å legge opp ladepunkt på alle parkeringsplassene.

100% enig, helt unødvendig med 5 minutters lading der en tilbringer >60 minutt. Saktelading er absolutt å anbefale. Samme bør innføres på treningssenter og andre aktiviteter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. En annen mulighet er å tilby inntil 22 kW på hvert ladeuttak, med lastdeling og fasebalansering men gjøre kWh-prisen avhengig av effekt sånn at kundene velger den laveste effekten som passer for den tiden de har tenkt til å bruke på kjøpesenteret. Bruker man lang tid så handler man statistisk for mer penger og det vil alene være et incentiv for kjøpesenteret til å senke prisen ved lengre lading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

5A går ikke til lading, standarden tilsier minst 6A. 10A er så lite at jeg aldri hadde giddet å bruke tid på å plugg i engang, selv om ladingen var gratis. 32A er til nød dugende om man skal være der lenge, men normalt satser jeg på 50kW hurtiglading om jeg må lade ved et kjøpesenter. 

10A kan jo være så mye som 7kW eller 3,5 mil pr time. Det er ikke så galt. 

Lenke til kommentar
mathiash98 skrev (39 minutter siden):

Lade sakte med vilje for å slippe å gå ut midt i shoppingturen for å flytte bilen altså?

Jepp. Jeg avbryter normalt ikke shoppingen for å gå ned til bilen med mindre jeg har så mye å bære på at jeg må dumpe noe i bagasjerommet. På samme måte som jeg helst ikke vil avbryte måltidet for å flytte bilen. 

I tilegg kommer sånne detaljer som at batteriet har bedre av å lades på 50kW enn på max effekt(som kan være 3-5 ganger så høyt)

mathiash98 skrev (40 minutter siden):

Problemet rundt om kring er gjerne ikke effekten, men antall ladepunkter som skaper kø

Det stemmer, legg merke til at denne laderen kan utrustes med inntil 4 uttak. Så lenge målgruppa er shoppere kunne antall uttak vært enda høyere, 8 uttak hadde gitt 45kW i snitt og over 2 timer er det tilstrekkelig for de fleste elbiler på det norske markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

360 kW er overflødig for personbiler siden man bør 1. saktelade fullt over natta før man skal på langtur. 2. Følge kjøre og hviletids-reglene av sikkerhetsmessige grunner, enten man er bundet av de eller ikke.

Kan være verdt å lese artikkelen. Formålet er å gi et tilbud til de som ikke har mulighet til å lade hjemme. D.v.s. at de tar en tur kanskje ens ærende for å lade. Da er det gunstig at det blir ferdig så fort som mulig. Hviletid er irrelevant siden det gjerne bare var 10-15 minutter kjøretur dit i første omgang. Og er man ikke motivert til å leke mall-rat så får man gjort nødvendige ærender på kjøpesenteret på 20 min. 

40 minutes ago, OddvarM said:

Jeg mener at en bør satse på lav effekt på kjøpesenter og parkeringsplasser/hus.

F.eks kan det være 5 eller 10 amp overalt, da blir det enkelt å legge opp ladepunkt på alle parkeringsplassene.

5-10A lading på et kjøpesenter ser jeg ikke poenget i. Hvor lenge er du på et kjøpesenter i det daglige? Du har sikkert noen som er der i flere timer og dermed får med seg hele 4-6kWh med en 10A kurs (!), men jeg tenker de fleste er der under en time. Noe mindre enn 11kW på et kjøpesenter ser jeg ikke poenget i (Og selv det er tvilsomt) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Formålet er å gi et tilbud til de som ikke har mulighet til å lade hjemme.

Jeg skjønner at enkelte ikke får hjemmeladet av ulike grunner, men mange av disse tilfellene kan potensielt løses med sakteladere hjemme. Derfor er det svært viktig å satse på at hjemmelading blir mer utbredt. Men ja, det kan gjøre 360 kW-ladere nyttig inntil sakteladingen ordner seg.

Skjønt, det er vel få om noen elbil som kan ta i mot så mye effekt pr i dag. Taycan topper vel ut på 270 kW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Næ, jo mer jo bedre. :D

Men de kunne godt hatt mulighet for å frivillig justere ned ladehastighet. Denne kan ha 4 uttak, da burde det være greit å lade på 'bare' 50kW mens eieren tar en 2-timers runde på senteret. Da vil det fortsatt være rikelig effekt igjen til dem som løper inn etter brød og melk før de haster videre..

Det beste hadde vell vært om du kunne stille inn når du trengte bilen ferdig ladet. De kan da regne ut en pris på forhånd. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

360 kW er overflødig for personbiler siden man bør 1. saktelade fullt over natta før man skal på langtur. 2. Følge kjøre og hviletids-reglene av sikkerhetsmessige grunner, enten man er bundet av de eller ikke.

I en perfekt verden, kanskje, men det er den sjeldent.

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (57 minutter siden):

10A er så lite at jeg aldri hadde giddet å bruke tid på å plugg i engang

Har brukt en del 16a ladere i parkeringshus. Fungerer fint om du er der en del timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Simen1 said:

Jeg skjønner at enkelte ikke får hjemmeladet av ulike grunner, men mange av disse tilfellene kan potensielt løses med sakteladere hjemme. Derfor er det svært viktig å satse på at hjemmelading blir mer utbredt. Men ja, det kan gjøre 360 kW-ladere nyttig inntil sakteladingen ordner seg.

Skjønt, det er vel få om noen elbil som kan ta i mot så mye effekt pr i dag. Taycan topper vel ut på 270 kW.

Dette er en 360kW lader som kan lade flere biler samtidig, at ikke alle kan utnytte hele effekten er ikke viktig. 

Hva hjemmelading angår synes jeg du viser lite forståelse for problemet. Du kan ikke basere deg på at folk som ikke kan lade hjemme skal adresseres med at de skal ha saktelader hjemme. Kunne de gjøre det ville de alt ha gjort det. Det er massevis av boliger som ikke har faste parkeringsplasser eller parkering ett sted uten noen elektrisk infrastruktur. 

Dette kommer ikke til å 'ordne seg' i overskuelig fremtid. Bygg varer i bortimot et hundreår (eller to), og den dag i dag bygges det boligbygg uten parkering (faktisk mer nå enn tidligere i håp om at de som bor der ikke skal ha bil overhode, noe som naturligvis vil ha mange unntak) 

Å installere saktelading på alt som er av gateparkering er neppe noen god løsning da det smører infrastruktur tynt utover med tilhørende skyhøye kostnader (Eventuellt, mer realistisk, skyhøy defektrate). Dette gir også dårlig utnyttelse da gateparkering gjerne tjener som beboerparkering om natten og helgene (med potensiellt behov for lading) og besøksparkering om dagen der saktelading har lite for seg.(Der ser vi gjerne skilting som maks 2 timer parkering mellom 0800 og 2000) 

Så i den grad elektrisk skal være løsningen for alle, vil man måtte ha noe som tilnærmer seg bensinpumpen i rask påfyll av energi for disse. Her er batterier med høy C rate og kraftige ladere en potensiell løsning, og da kunne man gjerne hatt enda mer enn 360kW. Kanskje en fremtidig bybil har Li-titanat batterier med 5-10C og 30-50kW batteri, da er man dithen 5 minutters lading er innen rekkevidde, men vi trenger i såfall LTN celler med bedre energitetthet for å få plass i en typisk kompaktbilramme. 15-20 minutter kan imidlertid være akseptabelt for en del av denne typen brukere (Altså de som ikke kan lade hjemme men må kjøre ett sted for å lade i det daglige). Veldig mange av disse brukerne holder seg med små bensin og dieselbiler i dag, netopp fordi den daglige ladingen blir uhensiktsmessig. 

Endret av sverreb
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Har brukt en del 16a ladere i parkeringshus. Fungerer fint om du er der en del timer. 

P-hus i sentrale strøk er en annen sak, der står folk ofte mye lengre. Jeg lader innimellom med 16A i Paleet i Oslo mens jeg er på jobb. På de 8-11 timene får jeg en meningsfull mengde strøm på 16A. Kjøpesenter blir dog som regel maks en time, kanskje oppimot to om det skal spises mat samtidig. Da er 16A bortkastet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Ja, sånn bortsett fra at svært mange elbiler kun kan lade med enfase da. 

Nei, jeg holder meg nok til 50kW DC ved kjøpesenterlading. Noe tregere er sjelden verdt bryet. 7kW er fint om jeg skal stå over natten et sted.

Er det mange som ikke klarer TN? Trodde det var mer eller mindre standard på de aller fleste?

 

Lenke til kommentar

22 kW og mindre på kjøpesenter gir mening ut fra at kjøpeseneret tjener statistisk mer penger jo lengre man er der. Kjøpesenteret "kjøper" i praksis folks tid og betaler drivstoffet for reisen. Omtrent som IKEA-bussen. For å unngå utnyttelse av ordningen kan man godt begrense gratis effekten til f.eks 11 kW og kun tilby 22 kW mot en liten avgift. Eller få trukket ladegebyret fra i kassa når man betaler for varene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

22 kW og mindre på kjøpesenter gir mening ut fra at kjøpeseneret tjener statistisk mer penger jo lengre man er der. Kjøpesenteret "kjøper" i praksis folks tid og betaler drivstoffet for reisen. Omtrent som IKEA-bussen. For å unngå utnyttelse av ordningen kan man godt begrense gratis effekten til f.eks 11 kW og kun tilby 22 kW mot en liten avgift. Eller få trukket ladegebyret fra i kassa når man betaler for varene.

22kW er det kun gamle Tesla Model S med dobbeltlader samt Renault Zoe som kan utnytte, så det er ikke så veldig relevant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...