Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Småkjøring på vinteren med diesel motor


dan83

Anbefalte innlegg

hei, fått med meg at dieselmotorer ikke er særlig glad i småkjøring, kanskje spesielt  nå på vinteren når er det kaldt ute. Men hvor "skadelig" kan dette egentlig være, hvis man tar i betraktning at det blir ett par lang turer i løpet av en mnd.!? I mitt tilfelle er det snakk om en toyota rav4 2013 modell. 

Prøver å lærer mest mulig om bil nå, slik jeg kan unngå unødvendige kostnader i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du sikter til partikkelfilteret som kan gå tett om det ikke får tid til å brennes av skikkelig. Dieselbilene jeg har hatt har sagt fra med varsellampe og da har det bare vært å frese ut på E18 i lavt gir og bilen er good for en god stund igjen. Kostnaden knytta til nytt filter er DYRT.

Lenke til kommentar

2013 modell, da er det Euro 5 vil jeg tro. De er etter min oppfatning ikke like sensitive som eldre Euro 4. Men likefullt ikke bra med småkjøring. Toyota har heller aldri fått helt teken på diesel og dpf.

Men et par tips: bruk motorvarmer, hver gang. Det hjelper mye på.

Bruk noe dieselforbedrer som øker cetan, og evt I tillegg kjør på premium diesel evt HVO 100.

Når du får mulighet for langkjøring, bruk gasspedalen! Ikke bare lunk avgårde på høyt gir og svak akselerasjon. Du trenger å få opp temperaturen, og det får du fort når du har middels turtall og maks pådrag. Tilhenger med litt vekt i er bare bra for motoren. Gi gass (på varm motor) så lever den en stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (34 minutter siden):

Regner med at du sikter til partikkelfilteret som kan gå tett om det ikke får tid til å brennes av skikkelig. Dieselbilene jeg har hatt har sagt fra med varsellampe og da har det bare vært å frese ut på E18 i lavt gir og bilen er good for en god stund igjen. Kostnaden knytta til nytt filter er DYRT.

Ikke bare dpf som tetter seg og som koster mye penger, men EGR og turbo kokser også igjen ved mye småkjøring

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Regner med at du sikter til partikkelfilteret som kan gå tett om det ikke får tid til å brennes av skikkelig. Dieselbilene jeg har hatt har sagt fra med varsellampe og da har det bare vært å frese ut på E18 i lavt gir og bilen er good for en god stund igjen. Kostnaden knytta til nytt filter er DYRT.

Har toyota rav4 2013 slik varsel lampe?

Jeg ble anbefalt dieselmotor , da jeg har en del langturer siden jeg driver aktivt med friluftsliv. Men etter å ha gjort en del "research"på egen hånd, så er jeg litt usikker nå om jeg har gjort det rette valget, da både dieselmotorer ikke liker småkjøring på vinteren(når man egentlig har mer lyst å bruke bil en sykkel) og koster mer å fikse hvis det skulle oppstå problemer. Og sjansen for at det skal oppstå problemer er visst større også, etter hva jeg har forstått?

Men gikk for toyota da de er kjent for å være relativt pålitelige, men tenker  nå at en toyota prius hadde vært ett bedre valg(som er kjent for å være enda mer pålitelig en rav4) Men da måtte jeg har ofret SUV egenskapene(som bedre fremkommelighet og mer plass). 

Så begynner faktisk å angre litt på kjøpet nå, dessverre. Får bare dropper meste av småkjøring fremover og ta sykkelen istedenfor. Er jo bedre for både lommeboka og miljøet(men kaldt)😏

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil jeg absolutt tro. Sjekk manualen. Vil se noe slik ut:

spacer.png

Ikke noe god følelse å angre, men du har jo ikke hatt problemer enda. Faren min kjørte 2*7km daglig med sin diesel helt uten problem. Mor hadde 2*3 km til og fra jobb, den måtte av og til kjøres hardt for å brenne av.

Motorvarmer som blir nevnt her er sikkert ikke dumt på vinterstid. 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (39 minutter siden):

Men gikk for toyota da de er kjent for å være relativt pålitelige, men tenker  nå at en toyota prius hadde vært ett bedre valg(som er kjent for å være enda mer pålitelig en rav4) Men da måtte jeg har ofret SUV egenskapene(som bedre fremkommelighet og mer plass). 

Så begynner faktisk å angre litt på kjøpet nå, dessverre. Får bare dropper meste av småkjøring fremover og ta sykkelen istedenfor. Er jo bedre for både lommeboka og miljøet(men kaldt)😏

Tsk. Er da ingen grunn til å selge skinnet før bjørnen er skutt.
Bruk hodet, så går det bra.
Gjør som jeg forelå over, og for all del, overgå service spesielt ift oljeskift. Med endel småkjøring, bytt olje ofte, minst hvert halvår. Og ikke gnit på oljen, kjør på med god kvalitet helsyntet. Kjøp evt oljen selv, om du har et verksted som aksepterer det. Eller om du gjør det selv. F.eks på Eurodel får du Mobil1 til litt over hundrelappen per liter om du kjøper i større dunker enn 1litere. Dette er så utrolig viktig for en moderne diesel, og en ekstremt billig forsikring mot feil.

Jeg har kjørt diesel siden tidlig 90-tall, og hatt mikroskopisk med problemer med motorene. Til tross for tidvis mye ekstrem småkjøring, type 2KM hver vei. Svaret ligger i å ha motorvarmer og bruke den, kjøre litt hardt i aks og motbakker (trenger ikke være ekstrem, men tråkke litt på pedalen rett og slett) når motor er varm, bytte olje ofte, og ikke minst hele tiden bruke en tilsetning. Tilsetning er noe du "må ha", med mindre du kan fylle HVO eller tilsvarende høykvalitets diesel.
Hovedproblemet i Norge med diesel er ikke bare småkjøring, men og for liten belastning, for lite varme i motor, og en diesel som er ubegripelig dårlig ift hva den var for 20 år siden.

Ta hensyn til dette og du kan ha bilen din i mange år.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (16 minutter siden):

Tsk. Er da ingen grunn til å selge skinnet før bjørnen er skutt.
Bruk hodet, så går det bra.
Gjør som jeg forelå over, og for all del, overgå service spesielt ift oljeskift. Med endel småkjøring, bytt olje ofte, minst hvert halvår. Og ikke gnit på oljen, kjør på med god kvalitet helsyntet. Kjøp evt oljen selv, om du har et verksted som aksepterer det. Eller om du gjør det selv. F.eks på Eurodel får du Mobil1 til litt over hundrelappen per liter om du kjøper i større dunker enn 1litere. Dette er så utrolig viktig for en moderne diesel, og en ekstremt billig forsikring mot feil.

Jeg har kjørt diesel siden tidlig 90-tall, og hatt mikroskopisk med problemer med motorene. Til tross for tidvis mye ekstrem småkjøring, type 2KM hver vei. Svaret ligger i å ha motorvarmer og bruke den, kjøre litt hardt i aks og motbakker (trenger ikke være ekstrem, men tråkke litt på pedalen rett og slett) når motor er varm, bytte olje ofte, og ikke minst hele tiden bruke en tilsetning. Tilsetning er noe du "må ha", med mindre du kan fylle HVO eller tilsvarende høykvalitets diesel.
Hovedproblemet i Norge med diesel er ikke bare småkjøring, men og for liten belastning, for lite varme i motor, og en diesel som er ubegripelig dårlig ift hva den var for 20 år siden.

Ta hensyn til dette og du kan ha bilen din i mange år.

ok, takk for tips. Bilen hadde bare gått 70 000km, som er relativt lite. Men skal  allikevel ta en liten service allerede i mars tenkte jeg. Bilen er kjøpt hos forhandler, så går ut ifra at alt slikt er sjekket før de la bilen ut for salg? Jeg kan lite om bil så mulig jeg spør dumt, men vill verkstedet jeg bruker ha kontroll over alt du skriver her eller må jeg be dem spesifikt til å sjekke alt dette? (så lenge det er ett bra verksted så klart)

Hvordan funker dieselvarmer? Og hva koster dette?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (7 minutter siden):

ok, takk for tips. Bilen hadde bare gått 70 000km, som er relativt lite. Men skal  allikevel ta en liten service allerede i mars tenkte jeg. Jeg kan lite om bil så mulig jeg spør dumt, men vill verkstedet jeg bruker ha kontroll over alt du skriver her eller må jeg be dem spesifikt til å sjekke alt dette? (så lenge det er ett bra verksted så klart)

Hvordan funker dieselvarmer? Og hva koster dette?

Verksteder gjør så mangt og har så mange forskjellige rutiner, så det tør jeg ikke si noe om ift ditt verksted. Et bra verksted vil gjerne kommunisere meg deg som bileier, hva kan man gjøre for å holde liv i denne bilen lengst mulig. Forskjellene på verkstedene er store.

Ift dieselvarmer. Få sjekket opp med Toyota om du ikke alt har en dieselvarmer i den. Godt mulig har du det, men da gjerne bare som en varmer som kun kan brukes når motor går, men ofte kan disse bygges ut med sirkulasjonspumpe og betjeningspanel så du kan stille den inn til å gjøre bilen varm til du skal bruke den.
Alternativet er strøm. Defa. De lager ferdige løsninger til rundt 10.000,- med både motor og kupevarmer, evt langt lavere pris for kun motorvarmer. Ettermontere en dieselvarmer er som oftest temmelig kostbart og neppe lønnsomt.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 minutter siden):

Verksteder gjør så mangt og har så mange forskjellige rutiner, så det tør jeg ikke si noe om ift ditt verksted. Et bra verksted vil gjerne kommunisere meg deg som bileier, hva kan man gjøre for å holde liv i denne bilen lengst mulig. Forskjellene på verkstedene er store.

Ift dieselvarmer. Få sjekket opp med Toyota om du ikke alt har en dieselvarmer i den. Godt mulig har du det, men da gjerne bare som en varmer som kun kan brukes når motor går, men ofte kan disse bygges ut med sirkulasjonspumpe og betjeningspanel så du kan stille den inn til å gjøre bilen varm til du skal bruke den.
Alternativet er strøm. Defa. De lager ferdige løsninger til rundt 10.000,- med både motor og kupevarmer, evt langt lavere pris for kun motorvarmer. Ettermontere en dieselvarmer er som oftest temmelig kostbart og neppe lønnsomt.

ok, skal undersøke nærmere

Og angående partikkelfilter, vill det å ligge på e18 i 110-120km i 6gir i 15-20 min være  nok til å få renset det? Eller burde jeg heller ha litt høyere turtall og derfor ligge i 5 gir? Altså,  med andre ord, hvor høyt må turtallet være og over hvor lang tid for å få god effekt?(sånn omtrent)

Lenke til kommentar

100-110 i 3.gir. Diesel ca 3000 rpm. Ikke vær redd for å gi gass, altfor mange mishandler motoren sin på lavt turtall og girer før 2 tusen omdreininger omtrent før turboen lader i hele tatt. Skaper slitasje på dobbelmasse svinghjul og kokser igjen egr ventiler. Pluss at motorene blir veldig late etterhvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (13 minutter siden):

ok, skal undersøke nærmere

Og angående partikkelfilter, vill det å ligge på e18 i 110-120km i 6gir i 15-20 min være  nok til å få renset det? Eller burde jeg heller ha litt høyere turtall og derfor ligge i 5 gir? Altså,  med andre ord, hvor høyt må turtallet være og over hvor lang tid for å få god effekt?(sånn omtrent)

Diesel trenger ikke / skal ikke ha turtall for å få varme, det gjelder mest bensin. Om din motor gir maks Nm ved feks 1800 rpm så er det der du skal ligge, ideelt sett. Ikke lavere, men du kan ha det noe høyere. 3.000 som kremt nevner er helt OK. 5.000 er totalt bortkastet og vil kjøle motoren unødig (diesel drar mye luft, og kan bli kjøligere ved "for høyt" turtall.) Hvor lenge kommer helt an på belastningen. Kjører du på flate marken med jevnt pådrag blir du "aldri" ferdig. Du trenger motstand. Sleng ut ankeret. Inviter svigermor på 200KG på tur opp bakkene. Hekt på en henger full av grus. Har du et sted med lite trafikk og motbakker, så senk hastigheten, gi henimot flat pedal, la motor jobbe så hardt som mulig så lenge som mulig  ift lovlighet og trafikk. En dieselmotor som er gjennomvarm har bare godt av slik belastning.

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (10 minutter siden):

Diesel trenger ikke / skal ikke ha turtall for å få varme, det gjelder mest bensin. Om din motor gir maks Nm ved feks 1800 rpm så er det der du skal ligge, ideelt sett. Ikke lavere, men du kan ha det noe høyere. 3.000 som kremt nevner er helt OK. 5.000 er totalt bortkastet og vil kjøle motoren unødig (diesel drar mye luft, og kan bli kjøligere ved "for høyt" turtall.) Hvor lenge kommer helt an på belastningen. Kjører du på flate marken med jevnt pådrag blir du "aldri" ferdig. Du trenger motstand. Sleng ut ankeret. Inviter svigermor på 200KG på tur opp bakkene. Hekt på en henger full av grus. Har du et sted med lite trafikk og motbakker, så senk hastigheten, gi henimot flat pedal, la motor jobbe så hardt som mulig så lenge som mulig  ift lovlighet og trafikk. En dieselmotor som er gjennomvarm har bare godt av slik belastning.

ok, så med andre ord så bør jeg innimellom ignorere bilens indikator(gul pil opp) for når jeg bør gire? Bare fulgt den for å få mest korrekt turtall 1800-2000 rpm. Og tenkte kanskje at mine i snitt 2 langturer i mnd var nok til få "renset" ting.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (5 minutter siden):

1800-2000 kan høres helt fint ut det. Jeg kjenner ikke din motor, det er mer generelt diesel i 1,8-3,0-størrelsen jeg tenker på. Variasjoner vil forekomme.

ok, men har da skjønt at det absolutt ikke er skadelig å få kjørt en varm dieselmotor litt. Så heller gi på litt i 2 gir med høyt turtall i oppoverbakke en 3 gir med lavt turtall, sånn kort sagt?

Men også skjønt at for en kald dieselmotor, så gjelder det motsatte litt. Da bør man unngå høyt turtall for minst mulig slitasje på motoren, er det korrekt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste en artikkel at om en kjører på motorvei og holder mellom 1750-2500 omdreininger og over 60 km/t så vil partikkelfilteret rense seg selv uten å måtte bruke aktiv-regenerering med å sprøyte inn mer diesel. Også aktiv-regenerering vil trolig fungere best under slik kjøring. Poenget er nok at en må ha litt hastighet for å få nok motstand på motoren og dermed høy nok temperatur på eksosen.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...