Harald Brombach (digi.no) Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Europeiske teknologiselskaper klager Microsoft Onedrive inn for EU Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Jeg har aldri forstått denne fascinasjonen for å nekte en produsent av et operativsystem å ha sine egne produkter som standard. Det er tross alt bare å bytte skyløsning/nettleser for forbrukeren. Microsoft hindrer dem ikke. Når skal vi saksøke Rema 1000 for å ikke importere din favorittost fra utlandet? At Rema selger sine egne drittvarer ødelegger i større grad, for vi forbrukere kan ikke laste ned den osten vi vil. Når skal vi saksøke Opel for at de ikke gir meg mulighet til å bruke Android Auto integrert i infotainmentsystemet deres? Det er jo urettferdig at jeg er låst til Opel sitt grensesnitt. De to siste avsnittene var for øvrig ironi. Microsoft lager et produkt og gjør forbrukerne en tjeneste ved å inkludere andre produkt. Det er ikke Microsoft sin jobb å gi andre suksess. De som vil bruke Chrome klarer å søke etter Chrome. De som vil ha Jottacloud klarer å søke etter Jottacloud. 3 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 37 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said: De som vil bruke Chrome klarer å søke etter Chrome. De som vil ha Jottacloud klarer å søke etter Jottacloud. Har du prøvd å bytte default nettleser på en fresh install av Windows 11? https://www.theverge.com/platform/amp/22714629/windows-11-microsoft-browser-edge-chrome-firefox Man må også i noen tilfeller installere et eget program som "EdgeDeflector". 1 Lenke til kommentar
mads1153 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) EdgeDeflector er også blokkert siden 15 november, så det spørsmålet til Emsal står sterkere: https://www.theverge.com/2021/11/15/22782802/microsoft-block-edgedeflector-windows-11 Endret 29. november 2021 av mads1153 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Ok - nå kommer jeg til å stille et dumt spørsmål her. Jeg skjønner rett og slett ikke problemstillingen. I Windows : Kan sette opp en hvilken som helst mappe til å synkronisere mot Onedrive. I annet OS : Bruke nettleser (foretrekker selv Brave) til å logge seg inn på hotmail/live/outlook og klikke seg frem til Onedrive. Her kan jeg drag'n droppe filer så mye jeg bare vil (såfremt jeg er innafor mhp. grensen på lagringsplass). Dette gjør jeg titt & ofte og har ikke vært noe problem. Så - hva er egentlig problemet her, hva er det jeg ikke skjønner ? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Er problemet at Onedrive kommer preinstallert og ikke uten videre lar seg fjerne? Har ikke klart å fjerne det på den *ene* windows-maskinen jeg har som *ikke* har noen andre abonnement som uansett vill gitt meg onedrive. Men jeg har ikke prøvd fryktelig hardt siden det er enkelt nok å bare la vær å klikke på det onedrive-ikonet. Bruker gratisvarianten til dropbox selv men i det siste har den 'max 3 devicer'-policyen irritert meg såpass at jeg begynner å se på alternativer. Har akkurat laget gratisbruker på jottacloud, om jeg blir fornøyd så ryker jeg kanskje på et betal-abonnement også. 1 Lenke til kommentar
Abel46 Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 For oss som liker Office pakken fra Microsoft og har et løpende abonnement for opptil 5 familiemedlemmer (eller kjente), blir prisen ca. 200 kroner for hver pr. år. Og da får du med 1 TB lagringsplass for hver. Hvis noen har et bedre tilbud, så kan jeg være interessert i å høre om det. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Gode poenger. Jeg mistenker at de som forsvarer dette med nebb og klør står på skansene for de som kan kalles uvitende og inkompentente (og jeg prøver å ikke mene det på en stygg eller vond måte). Den osten din. Om jeg ikke aner at Manchego finnes, eller at det faktisk er mulig å importere ost fra utlandet, så må jeg bare leve med Rema sin nitriste "hvitost" eller hva de kaller den. Og på samme måte så finnes det haugen på med mennesker i vårt rike land som ikke aner at Google Chrome finnes, og langt mindre hva de skal gjøre for å laste ned å installere den. En gang i tiden så ble Microsoft tvunget til å stille brukerne spørsmålet om hvilken av de store nettleserne de ville bruke. Det var "fair game" bortsett fra at alle de små nettleserne ble dritsure, fly forbanna og ville saksøke. Og det er faktisk ikke Microsoft sin plikt i samfunnet å sørge for at enhver yahoo som går og kjøper seg en pc faktisk har kompetanse på å bruke den. Isåfall ville kniver vært forbudt i samfunnet vårt og vi måtte smurt på brødskiven vår med selve brødfjølen. I en kompetanse-drømmeverden så burde grunnskoleopplæringen helt tilbake til 90-tallet inneholdt fag om informasjonsteknologi, og det burde vært krav om etterutdanning av alle mennesker etterhvert som samfunnet utviklet seg med f.eks digitale banktjenester og identiteter. "Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke", her er skilnaden mellom hester og mennesker. Man kan fortelle ett mennesket at enten drikker du, eller så blir du syk og dør. Det samme kunne vært gjort med digital kompetanse som er gjort med førerkort for bil. "Sorry Mac, du får ikke lov å rote rundt på internett alene før du har bestått Datakortet". Da, kunne Microsoft levert sitt operativsystem, med sin egen nettleser, fordi da kunne Ola Dunk med sin egen kompetanse lastet ned Chrome, Vivaldi eller whatnot. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Fungus skrev (6 timer siden): Da, kunne Microsoft levert sitt operativsystem, med sin egen nettleser, fordi da kunne Ola Dunk med sin egen kompetanse lastet ned Chrome, Vivaldi eller whatnot. Noen av funnene i antritrust-saken mot microsoft handlet blant annet om at de hadde sørget for at det å fjerne IE og bytte den med en annen browser var vanskelig. Lenke til kommentar
Thor Egil Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 On 11/29/2021 at 6:33 PM, Emsal said: Har du prøvd å bytte default nettleser på en fresh install av Windows 11? https://www.theverge.com/platform/amp/22714629/windows-11-microsoft-browser-edge-chrome-firefox Man må også i noen tilfeller installere et eget program som "EdgeDeflector". Husker ikke i farta om jeg fikk spørsmål default nettleser da jeg oppgraderte til Windows 11 den 5. oktober, men jeg ihvertfall latt Chrome forfremme seg til default (ett klikk) og har ikke hatt noe som helst trøbbel med det. Har aldri vært innom den oppskrifta du referer til her. Helt unødvendig siden Chrome setter seg sjøl som default for de aktuelle filtypene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå