Odd R. Valmot Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Viser for første gang fram teknologien: Norske Hagal vil revolusjonere batteriteknologien [Ekstra] Lenke til kommentar
hkorsvoll Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Dette.... er next level. Tenk å sleppe invertere når ein skal bygge batterianlegg. Eit batteri som kan levere AC direkte og kan styrast på cellenivå. Det er rett og slett revolusjonerande. Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Ja, dette må vel kunne kalles nytenkning. Absolutt spennende innovasjon. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Jeg er alltid skeptisk til teknologi som presenteres med bare oppsider og ingen nedsider. Her må det jo være snakk om ganske mye elektronikk på cellenivå, hvis de skal kunne kobles sammen i serie og parallell dynamisk for å gi passende høy spenning og strøm i et sinuskurve forløp. 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) Edit: Jeg har nå lest meg opp på hjemmesiden deres og kan ikke finne igjen påstander om AC på cellenivå. Det kan være en feiltolkning fra journalisten. Hagal ser ut til å ikke være noe revolusjonerende nytt, bare vanlige grid service-batterier med brukte elbil-batterier, slik det finnes mange andre leverandører og eksempler på. Endret 1. desember 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Lars Fosdal Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 Hva ville pris / fysisk størrelse blitt på 10 til 25KWh batterier for heimen til hvermansen? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 1. desember 2021 Del Skrevet 1. desember 2021 10 hours ago, Simen1 said: Edit: Jeg har nå lest meg opp på hjemmesiden deres og kan ikke finne igjen påstander om AC på cellenivå. Det kan være en feiltolkning fra journalisten. Hagal ser ut til å ikke være noe revolusjonerende nytt, bare vanlige grid service-batterier med brukte elbil-batterier, slik det finnes mange andre leverandører og eksempler på. De har kanskje ikke den løsningen i alle batteriene sine , men det er vel rimelig å tro på at det er noe de jobber med. Kent Thoresen har ihvertfall endel patenter som blant annet går på å serie-parallelkoble battericeller i matriser, og bytte polaritet: https://patents.google.com/?inventor=Kent+Thoresen Lenke til kommentar
Griff_74 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Sitat: "Kjøretøyet kan lade batteriene direkte med vekselstrøm ved å skape den formen på strømmen man vil ha i selve batteriet." Hva i all verden menes med dett? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Griff_74 skrev (2 timer siden): Sitat: "Kjøretøyet kan lade batteriene direkte med vekselstrøm ved å skape den formen på strømmen man vil ha i selve batteriet." Hva i all verden menes med dett? At de bare har ansatt blåruss. 2 1 Lenke til kommentar
2EK89HP0 Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Er det dyrere med en stor komplisert boks for bilen, enn en enkel per celle? Hvem vet!? Tenker også det bør gå saktere å lade? Ettersom spenningen i AC er null jevnlig. Men kanske blir det ikke en merkbar forkskjell, eller kompensert for av at hver celle kan lades optimalt. Lenke til kommentar
2EK89HP0 Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg finner ingen ting overhodet om hvordan teknikken deres fungerer på hjemmesiden? Bare dette er supert! på litt forskjellige måter. Er jo litt rart når en artikel i TU inneholder 10x mer info om hvordan produktet ditt fungerer enn egen hjemmeside. Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Her er det manglende korrektur fra journalisten eller kunskap hos vedkommende. Høy AC lading til batteriet i elbil KREVER store likrettere da ebilbatterier er DC IKKE AC. Skjerpings!!! 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 1 hour ago, O.A.G. said: Høy AC lading til batteriet i elbil KREVER store likrettere da ebilbatterier er DC IKKE AC. Jeg anbefaler å lese patentdokumentene. Løsningen bygger på at hver celle, eller cellegruppe kan kobles inn individuelt og i begge polreninger. Dermed kan de (angivelig) "snu" cellene for hver halvperiode og altså unngå ekstern likeretter. Distribuert like-/ vekselretter er kanskje en riktigere betegnelse enn "AC batteri". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå