Gå til innhold

Viser for første gang fram teknologien: Norske Hagal vil revolusjonere batteriteknologien [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er alltid skeptisk til teknologi som presenteres med bare oppsider og ingen nedsider. Her må det jo være snakk om ganske mye elektronikk på cellenivå, hvis de skal kunne kobles sammen i serie og parallell dynamisk for å gi passende høy spenning og strøm i et sinuskurve forløp.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Edit: Jeg har nå lest meg opp på hjemmesiden deres og kan ikke finne igjen påstander om AC på cellenivå. Det kan være en feiltolkning fra journalisten. Hagal ser ut til å ikke være noe revolusjonerende nytt, bare vanlige grid service-batterier med brukte elbil-batterier, slik det finnes mange andre leverandører og eksempler på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Edit: Jeg har nå lest meg opp på hjemmesiden deres og kan ikke finne igjen påstander om AC på cellenivå. Det kan være en feiltolkning fra journalisten. Hagal ser ut til å ikke være noe revolusjonerende nytt, bare vanlige grid service-batterier med brukte elbil-batterier, slik det finnes mange andre leverandører og eksempler på.

De har kanskje ikke den løsningen i alle batteriene sine , men det er vel rimelig å tro på at det er noe de jobber med. Kent Thoresen  har ihvertfall endel patenter som blant annet går på å serie-parallelkoble battericeller i matriser, og bytte polaritet:

https://patents.google.com/?inventor=Kent+Thoresen 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er det dyrere med en stor komplisert boks for bilen, enn en enkel per celle? Hvem vet!? Tenker også det bør gå saktere å lade? Ettersom spenningen i AC er null jevnlig. Men kanske blir det ikke en merkbar forkskjell, eller kompensert for av at hver celle kan lades optimalt.

Lenke til kommentar

Jeg finner ingen ting overhodet om hvordan teknikken deres fungerer på hjemmesiden? Bare dette er supert! på litt forskjellige måter. Er jo litt rart når en artikel i TU inneholder 10x mer info om hvordan produktet ditt fungerer enn egen hjemmeside.

Lenke til kommentar
1 hour ago, O.A.G. said:

Høy AC lading til batteriet i elbil KREVER store likrettere da ebilbatterier er DC IKKE AC.

Jeg anbefaler å lese patentdokumentene.  Løsningen bygger på at hver celle, eller cellegruppe kan kobles inn individuelt og i begge polreninger. Dermed kan de (angivelig) "snu" cellene for hver halvperiode og altså unngå ekstern likeretter. Distribuert like-/ vekselretter er kanskje en riktigere betegnelse enn "AC batteri".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...