Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trygghetspakke fra IF.


Gufi

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til trygghetspakken til IF ? 
Jeg har kjøpt hus med innflytting i februar .. 
 
Megleren oppførte Trygghetspakken automatisk på kjøpekontrakten med ekstrakostnadene  til det (i tillegg til kjøpesum og vanlige omkostninger). Jeg synes det er litt frekt å prakke på boligkjøpera dette, som om det er noe man må ha. 
Hvor lovlig er det ? 
Mer-salg er jo populært og jeg er ofte skeptisk til sånt . 

Jeg flytter bare en mil unna så blir gjort uten flyttefirma,  har ikke noe bolig som skal selges ( trenger ikke dobbel renteforsikring), så vet egentlig ikke hvor mye verdt forsikringa er for meg. Jeg har en god innboforsikring fra før av som jeg er fornøyd med (leier leil. nå frem til jeg flytter i februar og her har jeg selvsagt innboforsikring). Jeg har ikke mye verdisaker som kan ødelegges og mesteparten av innbo  kjøpes nytt i februar. 

Tar gjerne i mot tips om det er verdt på bruke mange tusenlapper på dette. 
 


  Trygghetspakke kjøper

Boligkjøperforsikring, innboforsikring med superdekning og hus/hytteforsikring
Boligkjøperforsikring
Boligkjøperforsikring er kjøpers motvekt til selgers boligselgerforsikring. Med
boligkjøperforsikring trenger du verken tenke på hvor mange advokattimer du bruker,
eller hvor mye det koster med nødvendigskadedokumentasjon.

Du får blant annet:
Ingen økonomisk risiko ved klage
Boligkjøperforsikringen dekker alle nødvendige sakskostnader.
For takstkostnader er dekningen begrenset til kr. 40 000,-

Spesialisert advokater
Vi samarbeider med Legal24, som har langerfaring med boligkjøperforsikring.
Innboforsikring med superdekning Forsikringssum 2 000 000 kroner.
Du får blant annet Ikke betal dobbel rente
Vi dekker rentekostnadene og forsikringen på den gamle boligen din, hvis du ikke får solgt
den etter du har kjøpt ny bolig. Dette gjelder ikke hytte.
Flytt uten bekymring
Med vår flyttedekning kan du flytte innboet ditt uten bekymring. Vi dekker skade som oppstår i denne forbindelse.

Skadedyr
Vi hjelper deg hvis du får skadedyr og insekter som veggdyr, kakerlakker, stokkmaur
m.m. i boligen din.
Med Super Innboforsikring tar vi hånd om hele prosessen ved blant annet å fryse ned alt av skadet inventar ved behov.

Andre dekninger
I tillegg dekker vi tyveri av mobilen og sykkelen din, uhellskader på tingene dine og hjelper deg ved ID-tyveri inntil 1 million kroner.
Hus - eller hytteforsikring
Vår standard hus- og hytteforsikring.
Forsikringen kan oppgraderes til superdekning hos If.

Våtromsbevis
Selges eiendommen med ett eller flere Våtromsbevis vil du ved kjøp av trygghetspakken
få dekket reparasjon av selve badet ved utett våtrom.
Beviset er gyldig i fire år.



Ved seksjonert rekkehus/to-mannsbolig/enebolig prises disse som hus inntil/over 230 m2 hvis ikke bygningsforsikring er inkludert i sameiets
felleskostnader, eller hver enhet må stå for denne selv. Fritidsleilighet prises som leilighet.
Andel/aksjeleilighet
Tomt/alle typer
(kun boligkjøperforsikring)
Hus/hytte
inntil 230kvm BRA
6 900,- 7 500,- 14 000,-
Hus/hytte
over 230kvm BRA
8 300,- 16 000,-
Selveid seksjon





 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullstendig lovlig, og gjerne også anbefalt ved kjøp av eldre eneboliger. Vi kjøpte bolig fra 1958 for et par år siden, og da fikk vi noe tilsvarende med på vår kjøpekontrakt. Vi heldigvis ikke fått bruk for denne forsikringen, men det har vært digg å vite at dersom vi oppdager noe snusk under oppussingen, så ville det ha vært mulig å få dekket i alle fall deler av dette. Oppussingen er ferdig nå, og utgiften til denne forsikringen har vi vel egentlig aldri "sett", da det inngikk i lånesummen fra banken.

Lenke til kommentar
On 11/29/2021 at 9:01 AM, seda said:

Det er fullstendig lovlig, og gjerne også anbefalt ved kjøp av eldre eneboliger. Vi kjøpte bolig fra 1958 for et par år siden, og da fikk vi noe tilsvarende med på vår kjøpekontrakt. Vi heldigvis ikke fått bruk for denne forsikringen, men det har vært digg å vite at dersom vi oppdager noe snusk under oppussingen, så ville det ha vært mulig å få dekket i alle fall deler av dette. Oppussingen er ferdig nå, og utgiften til denne forsikringen har vi vel egentlig aldri "sett", da det inngikk i lånesummen fra banken.

Tror du har misforstått. Du får ikke noe særlig mer dekning for eksisterende feil på grunn av denne forsikringen. Ser det er noe spesialgreier hvis man har Våtromsbevis (noe som neppe er relevant). Ut over det er dette en vanlig hus- og innboforsikring. Den eneste dekningen mot eksisterende feil er at de har advokater som går etter tidligere eier. Det gjør det litt enklere, og muligens litt billigere med saksomkostninger, men gir ingen ekstra rettigheter ved feil.

 

Er det lovlig? Spørs hvordan det er fremlagt. Negativt salg er forbudt, megler kan ikke legge inn dette uten å gjøre kjøper oppmerksom på at det er et tilvalg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...