Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig å redusere ripe på frontruta?

dan83

Anbefalte innlegg

Hei, fått en litt sjenerende ripe på frontruta i synsfeltet. Den er ca 10cm lang og er akkurat dyp  nok til at jeg så vidt kan kjenne den med neglen hvis jeg kjenner godt etter.

Vet det er ganske umulig å fjerne slike riper, men er det noe metode som kan gjøre den mindre synlig/sjenerende? Vet at hurtigruta carglass kan fikse steinsprut skader, så skader vell ikke å høre  med dem?

Under riktig belysning, så er den ripa veldig plagsom jeg håper jeg slipper å måtte leve med denne i mange år fremover. Å skifte hele vinduet er jo veldig dyrt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Har du ikke delkasko du kan bruke? Skader på ruta i synsfeltet vil jo medføre feil på EU-kontroll.

Hørte med en på riis bilglass og de mente den ikke var ille nok til det. Så blir vanskelig å ta på forsikringa tror jeg. Er bare sykt irriterende da den syntes relativt godt. Og  tror det er ett verksted som har forårsaket den, men de vill så klart ikke ta ansvar. Så er ikke min skyld engang.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Glass har uansett den uheldige egenskapen at det er beinhardt. Skal du pusse det bort kreves det maskiner, slipemiddel og masse tid.

Lette overfladiske riper kan pusses bort reltivt lett men kjenner udu ripa med neglen er den mest sansynlig for dyp.

Planen er ikke fjerne den, det skjønner jeg at ikke går. Men hvis man bruker samme metode som fjerne mindre riper, kanskje det kan gjøre den litt mindre sjenerende? Eller hva tror du?

Lenke til kommentar

Mindre riper i lakk fjernes nettopp ved å slipe ned lakken eller klarlakken rundt. Er ripa så dyp at den går ned til grunning eller metall må den slipes ned og lakkes på nytt.

En quick-fix er å fylle inn med lakkstift eller lignende. Dette er som regel ikke spesielt holdbart. Og på en frontrute blir det ekstra utfordrende pga. vinduspusserne og det faktum at den skal være helt gjennomsiktig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
dan83 skrev (1 time siden):

Planen er ikke fjerne den, det skjønner jeg at ikke går.

Skal være et tips å bruke resin, det samme stoffet som brukes til å lage bord og andre gjenstander. Ulempen er hvis du må kjøpe en hel flaske for en bitteliten reparasjon. Men i tilfelle kan du lage en legogitar i samme slengen. 

Lenke til kommentar

Kjør innom en av disse bedriftene som fikser steinsprut og spør der. Min brors bil fikk for et par år siden verdens minste sprekk på frontruta etter en tur på hytta. Da vinteren kom så vokste sprekken seg til å dekke store deler av ruten i løpet av et par dager. Noe som kan skje når man forsøke år varme opp kalde ruter midt på vinteren med varm luft. 

På min forrige bil hadde jeg 2-3 steinsprut som allerede hadde blitt utbedret. På min 4.de så fikk jeg et helt ny rute. Tror egenandelen var på 2000,- ellerno. Helt ny frontrute for 2000,- er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...