Bjarnemann Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Hei! Hadde satt STOR PRIS på innspill på dette :) Vi har en helt forjævlig leieboer. Bråker om natta oftere enn ikke, røyker inne, røyker hasj inne, og svarer aldri på meldinger. Betaler heller ikke leie tidsnok (men rett før tvangsfravikelse). Har endelig fått utleiemegleren til å si han opp. Så får vi bare be til gud om at han ikke protesterer. Men: det er mer til saken enn det. Spørsmålet er hva det kan brukes til. For noen uker siden, så var det masse nattesbråk. Etter gjentatte meldinger fra samboer (som ikke ble besvart), trampa hun til slutt i trappa for å markere. Kort tid etterpå, står han og hamrer på inngangsdøra vår og trykker gjentatte ganger på ringeklokka. Det var aggressivt, og hun ble selvfølgelig livredd. I går gikk jeg samboer og jeg ned til han for å, i en myndig tone, fortelle han at dette gjør han aldri igjen, samt andre beskjeder om røyking, nattesbråk og behov for kommunikasjon. Jeg kommer ikke lenger enn til nattesbråket, før han spør "er det ikke lov å banke på døra deres?" (han hamra aggressivt, og klokka var 3-5). Jeg svarer at det gjør han selvsagt ikke. Hverken hamring, eller midt på natta. Vi har et par runder på dette, og tonen blir amper, før han begynner å lukke døra. Den treffer meg, som fra før av står i dørbanen. Da sier han "du har tre sekunder på å flytte deg, så dytter jeg deg ut". Dette er jo en fysisk trussel? Jeg synes både dørhamringa og dette er ubehagelig, men jeg er en gammal (god) bokser som vet hvordan han skal traktere seg. Men dette er jo a) ikke greit eller, og b) noe samboer, som er en spe kvinne, opplever svært ubehagelig. Hun er redd når hun er alene hjemme, liksom.. Ringte politiet, og de råda meg til å anmelde. Er det noe vits? Kan en eventuell anmeldelse gjøre noe for at vi kan bli kvitt leietakeren raskere, så vi slipper å leve i dette helvete i tre måneder til? Eller er det mer snakk om at dette er ting som er umulige å bevise, og at jeg kan skyte en hvit pil både etter at politiet gjør noe med saken, òg at det gjør fint lite for mulighetene til å bli kvitt han før oppsigelsestida? Og derfor egentlig bortkasta tid? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Du kan anmelde. Det er jo å forstå som en slags trussel. Men jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei med det. Fokuser heller på det som er viktig for politiet. Nemlig det faktum at det er hasj der. Med litt flaks så plager dem han såpass mye at han finner seg et annet sted å bo raskt. Også har du anledning til å heve leieavtalen etter en skriftlig varsel dersom leietaker er til vesentlig sjenanse for deg. Jeg vil si bråk midt på natta, aggressiv adferd, røyking inne og hasjrøyking inne oppfyller det kravenet. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Nedward skrev (32 minutter siden): Du kan anmelde. Det er jo å forstå som en slags trussel. Men jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei med det. Enig i at det mest sannsynlig ikke fører noe sted men da skaper det presedens. Gjør han tilsvarende igjen er det "loggført" og ting kan fort samle seg opp. 2 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 14 hours ago, Bjarnemann said: Vi har et par runder på dette, og tonen blir amper, før han begynner å lukke døra. Den treffer meg, som fra før av står i dørbanen. Da sier han "du har tre sekunder på å flytte deg, så dytter jeg deg ut". Dette er jo en fysisk trussel? Jeg er på ingen måte ekspert på det her, men han er vel i sin fulle rett til å "kaste" deg ut av sin bolig. Når du leier ut, så "mister" du vel retten til å være der med mindre han tillater det (eller at det er en kritisk situasjon som du må håndtere). Dersom noen oppholder seg i min bolig og får beskjed om å forlate den, så tror jeg at jeg har rett til å fysisk få de ut om de nekter. 5 1 Lenke til kommentar
Gjest 18040...f14 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Står du i hans dør (den er hans sålenge han leier) så har du ingen sak når det kommer til hans ønske om å fjerne deg, omså fysisk. Om noe kunne han ringt politiet på deg. Ut fra hva du beskriver er dere like dårlige utleiere som han er leietaker. Hvem står å tramper i trappa midt på natta for å markere seg?! Anonymous poster hash: 18040...f14 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Ville kikket litt på denne, da den forklarer hva som skal til for å hjemle en utkastelse: https://osloadvokatene.no/eiendom/utleiebolig/slik-far-du-kastet-ut-en-leietaker/ 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. november 2021 Forfatter Del Skrevet 29. november 2021 Takk for fine svar, folkens Jeg er 100% inneforstått med at leietaker disponerer boligen han leier. Men det er vel en forskjell på det og å komme med en fysisk trussel, er det ikke? En ting hadde vært om han ba meg gå, jeg nekta, og det så eskalerte til at han sa at "om ikke du går nå, så lemper jeg deg ut". Men det var jo ikke det som var situasjonen; vi hadde banka på hos han, han åpna døra, og vi hadde en samtale. Den eskalerte etter hvert som han retorisksarkastisk spurte om ikke det var lov å banke på døra vår, hvorpå jeg svarte at "selvsagt kommer du ikke og hamrer på døra og trykker gjentatte ganger på ringeklokka vår midt på natta" (klokka var altså mellom 03 og 05). Så begynner han å lukke døra, jeg står "naturlig" i dørbanen slik at døra stopper på meg, og han sier da at jeg har tre sekunder på å flytte meg, og så dytter han meg ut. 2 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Det er mye rart i saken her, men akkurat det at man truer med å dytte deg ut når du står halveis i døra / bolig han leier- det er helt fair og noe hvem som helst kunne gjort. Hadde jeg hatt en selger eller hvem som helst som sto å blokkerte døra mi hadde jeg lett gitt han 3 sekunder for å fjerne seg også. 4 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) Bjarnemann skrev (50 minutter siden): Takk for fine svar, folkens Jeg er 100% inneforstått med at leietaker disponerer boligen han leier. Men det er vel en forskjell på det og å komme med en fysisk trussel, er det ikke? En ting hadde vært om han ba meg gå, jeg nekta, og det så eskalerte til at han sa at "om ikke du går nå, så lemper jeg deg ut". Men det var jo ikke det som var situasjonen; vi hadde banka på hos han, han åpna døra, og vi hadde en samtale. Den eskalerte etter hvert som han retorisksarkastisk spurte om ikke det var lov å banke på døra vår, hvorpå jeg svarte at "selvsagt kommer du ikke og hamrer på døra og trykker gjentatte ganger på ringeklokka vår midt på natta" (klokka var altså mellom 03 og 05). Så begynner han å lukke døra, jeg står "naturlig" i dørbanen slik at døra stopper på meg, og han sier da at jeg har tre sekunder på å flytte meg, og så dytter han meg ut. Tror kanskje du stiller sterkere ved å levere en "samleanmeldelse" knyttet til trakassering (hamring og ringing på døren nattestid), flere brudd på Naboloven (Grannelova) §2 og lovbrudd knyttet til narkotika, samt truende atferd knyttet til at du oppsøkte han for å levere en muntlig advarsel. Grunnen til at jeg mener dette, er at situasjonen du beskriver alene er litt "tynn" og du bør få frem at det ligger mange forhold bak akkurat den situasjonen. @Sindre RudshaugDu må gjerne mene mangt og mye om hvordan lovverket burde være, men er det ikke heller greit å ta utgangspunkt i hva det faktisk er når noen spør om råd? For det du skisserer, vil med høy sannsynlighet medføre at TS pådrar seg et erstatningsansvar. Lovverket vårt åpner ikke for retrospektivt eller preventivt nødverge. Endret 29. november 2021 av Hugo_Hardnuts 3 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Tips: Film og ta opp lyd, tenker du stiller sterkere med bevis mtp politianmeldelse og utkastelse, da blir det ikke ord mot ord men fysisk bevis. Siden dette forekommer ofte får du garantert tatt opp noe, og hvis det røykes hasj så er vel dette den dag i dag fortsatt ikke lovlig(?) og politiet kan vel komme og beslaglegge dette ved mistanke slik at at dette også teller som bevis/grunn til utkastelse? (Rett meg om jeg tar feil) 3 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Politiet kommer nok om de får tips om hasj 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 GiaMahan skrev (29 minutter siden): ..... hvis det røykes hasj så er vel dette den dag i dag fortsatt ikke lovlig(?) og politiet kan vel komme og beslaglegge dette ved mistanke slik at at dette også teller som bevis/grunn til utkastelse? (Rett meg om jeg tar feil) Du tolker hvilken lov slik? Forseelse eller "kriminalitet " gir ikke rett til å bo? Melding om hasjrøyking blir vel straffet like ofte og hardt som tips om at noen kjørte i 50 i 40-sonen. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Mechablast skrev (26 minutter siden): Politiet kommer nok om de får tips om hasj Ja, men det vil neppe føre til utkastelse. Leietager har et meget godt vern gjennom husleieloven. Privatliv er et et undervurdert gode, noe man til dels ofrer når man har en utleieleilighet. Jeg solgte en hel tomannsboligen fordi jeg var så lei av å finne nye leietagere og drev av å irriterte meg over småting som banking i vegger og at noen av dem slengte hardt i dørene. 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Mag ne skrev (33 minutter siden): Du tolker hvilken lov slik? Forseelse eller "kriminalitet " gir ikke rett til å bo? Melding om hasjrøyking blir vel straffet like ofte og hardt som tips om at noen kjørte i 50 i 40-sonen. Nei, men det jo godt grunnlag til utkastelse, vil jeg jo anta, hvis man foretar seg ulovlige ting, som både bryter med leiekontrakten og norsk lov. Samlet opp sammen med andre faktorer som bråk og det andre de opplever. Utleiers leilighet er vel også ødelagt nå som følge av innendørs røyking (røyklukt er erfaringsmessig vanskelig å få bort og leiligheten må vel saneres nå?) 1 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 GiaMahan skrev (17 minutter siden): Utleiers leilighet er vel også ødelagt nå som følge av innendørs røyking (røyklukt er erfaringsmessig vanskelig å få bort og leiligheten må vel saneres nå?) Ozongenerator? 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 GiaMahan skrev (23 minutter siden): Nei, men det jo godt grunnlag til utkastelse, vil jeg jo anta, hvis man foretar seg ulovlige ting, som både bryter med leiekontrakten og norsk lov. Samlet opp sammen med andre faktorer som bråk og det andre de opplever. Utleiers leilighet er vel også ødelagt nå som følge av innendørs røyking (røyklukt er erfaringsmessig vanskelig å få bort og leiligheten må vel saneres nå?) Nå har jeg det ikke for hånden, men meg bekjent er det vel et par dommer på nettopp slike saker, som bekrefter at bruk av hasj i seg selv ikke er et grunnlag for utkastelse. Men gjentatt bruk av hasj, eller annen kriminalitet som begås på eiendommen, kan være et grunnlag for utkastelse dersom man som utleier kan dokumentere at det er blitt gitt advarsler uten at dette har opphørt. Det samme gjelder nok for røyking, da det ikke er noe som akutt gjør boligen ubeboelig. Ref. linken over her, skal det være skadeverk av et visst omfang før man kan si at det hjemler utkastelse. 2 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Mechablast skrev (48 minutter siden): Ozongenerator? Hvor godt virker dette? Kan man få bort røyklukt helt? Er det dyrt? Kan det dekkes av depositum som jeg håper at TS har? Hugo_Hardnuts skrev (42 minutter siden): Nå har jeg det ikke for hånden, men meg bekjent er det vel et par dommer på nettopp slike saker, som bekrefter at bruk av hasj i seg selv ikke er et grunnlag for utkastelse. Men gjentatt bruk av hasj, eller annen kriminalitet som begås på eiendommen, kan være et grunnlag for utkastelse dersom man som utleier kan dokumentere at det er blitt gitt advarsler uten at dette har opphørt. Det samme gjelder nok for røyking, da det ikke er noe som akutt gjør boligen ubeboelig. Ref. linken over her, skal det være skadeverk av et visst omfang før man kan si at det hjemler utkastelse. Ah, takk for oppklaring! Skal sjekke linken. Jeg håper at TS har skriftlig advart leietaker om å ikke røyke, og at det står spesifikt i kontrakten at det ikke er tillat (er vel forøvrig standard for leiekontrakter dette), for da er det i minste kontraktsbrudd og jeg vil tro at det teller med i begrunnelse for utkastelse. Hvis TS kun har sagt muntlig ifra så er mitt råd i hvert fall å ta det via mail eller SMS fremover. Og selv om det alene kanskje ikke hjemler utkastelse så vil det vel samlet sett med alt annet gjøre det. Fordi om man skal kaste ut noen så skal utkastelsen være svært godt begrunnet, har jeg forstått pga høyt vern for leietakere. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 OT, hvordan man mener samfunnet fungerer og burde fungere, har ingen relevans for dette juridiske spørsmålet og oppfordring til ulovlige handlinger er fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres og eventuelle tilbakemeldinger tas på PM. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Mag ne skrev (2 timer siden): Du tolker hvilken lov slik? Forseelse eller "kriminalitet " gir ikke rett til å bo? Melding om hasjrøyking blir vel straffet like ofte og hardt som tips om at noen kjørte i 50 i 40-sonen. Men hvis det er mye folk som kommer og går er det sannsynligvis også salg. Trådstarter bør følge med på akkurat det. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) 4 hours ago, Bjarnemann said: Takk for fine svar, folkens Jeg er 100% inneforstått med at leietaker disponerer boligen han leier. Men det er vel en forskjell på det og å komme med en fysisk trussel, er det ikke? Jeg har empati med situasjonen men jeg synes du her konstruerer en situasjon og leter etter en trussel som ikke var der. Litt som fotballspillere som legger seg ned når noen løp litt fort. Jeg ville heller fokusert på det som faktisk er tilfelle her fremfor å konstruere en trussel som ikke var der. Han ga deg beskjed om at du flytter deg fra døra så han får lukket den. Det ville du også gjort om han hindret deg i å lukke din dør. Fokuser på sak og ikke gjør noe for å eskalere situasjonen til fysisk vold selv om du er en god bokser. En av partene bør være den voksne i dette her. Endret 29. november 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå