saeten Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Hei Etter en kort kjøretur til jobb parkerte jeg bilen i en oppvarmet garasjekjeller. Når jeg skulle hjem ville ikke den starte sikkelig. Når jeg vrir nøkkelen virker det sol bilen starter litt før den dør ut. Ser også at glødelampen ikke lyser når tenninger går på. Var kaldt ute før jobb så jeg tenker det kam være noe fuktproblemer. Noen som har opplevd noe lignende? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Dersom starter drar skikkelig og bil dør etter noen sek. kan det være startsperreproblem eller problem med drivstofftilførsel. Det mest åpenbare her er at batteriet gåent. Kulde krever mye mer av batteri og typisk at disse problemene melder seg på denne årstiden. batteri varer typsik 5 til 8-9 år og antar dette blir batteri nummer 2 på denne 2008-modellen. Test batteri med en https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=12V+battery+tester&_sacat=0 Eller kjøp en startbooster og se om den starter med det. Du kan også måle spenningen på batteri mens du starter. Detter spenning ned under 11 volt er batteriet due. Detter det under 10 volt er det overdue. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Kan og forsøke trille den igang om det er manuelt gir Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Høres veldig ut som dødt batteri Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 43 minutes ago, Mechablast said: Kan og forsøke trille den igang om det er manuelt gir Det er tortur for dieselbil med driverk clutch og alt. Du trenger i såfall såpass fart at du kan starte den i 2. eller 3. gir. Kjøp heller en start booster. Lenke til kommentar
saeten Skrevet 6. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2021 Hei Takk for flere svar Batteriet er i orden så er nok ikke det. Bilen har stått inne nå i noen dager og ville plutselig være samarbeidsvillig å starte😊 Jeg antar det har vært fuktighet i elektronikken og etter 5-6 dager innendørs i 20 grader har fuktigheten kondensert. Litt merkelig opplegg men kan ikke klage når den starter😅 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. desember 2021 Del Skrevet 6. desember 2021 Da sier vi TVI TVI. Kan hende problemet er drivstoffrelatert. Dersom det er lenge siden bilen har hatt service, ville jeg fått skiftet dieselfilter. Viktig også å inspisere det gamle filteret. Om det er skit og gørr på filterelemtet, da kan det hende at du har grums i tanken. Dieselpumpe i tanken kan også feile. Da kan man også få startvansker, serlig om man parkere med snuten oppover i en bakke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå