Gå til innhold

Trenger du ekstra hestekrefter? Nå selger Polestar dem via nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En annen nyhet er at effekten heller ikke er låst så snart bilen har rullet ut fra fabrikken."

Det er vel ikke fritt for at programvareendring har blitt benyttet for å ta ut litt mer effekt av forbrenningsmotorer tidligere heller, så helt nytt er det ikke akkurat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gunnar Mo said:

Så DLC har spredd seg til bilbransjen?

Ja, for lenge siden. Og det blir ikke mindre av det. LED-matriselys er for eksempel en oppgradering man kan gjøre OTA på enkelte VW- og Audi-modeller. Tesla har solgt OTA-oppgraderinger en stund nå, og BMW gjør det samme.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Transmisjonen? Altså girkassen? Som denne bilen ikke har?

Er vel reduksjonsgir men det er simple greier og tåler nok en del.

Også elbiler har en girkasse (firjulstrekkere gjerne to). At en girkasse har flere valgbare utvekslinger eller variabel utveksling er noe som først og fremst behoves for ICE motorer, men en girkasse med bare en utveksling er også en girkasse. 

Den eneste måte å unngå en utveksling er å la motoren ha samme turtall som hjulakslingen, det er gjerne lite optimalt. Det er enklere å lage en motor med høyere effekttetthet om det optimale turtallet designes vesentlig høyere en normalt omdreiningstall for hjulakslingen. 

Denne girkassen sammen med andre koplinger og akslinger er det som overfører (eng. transmit) effekten til hjulene. Ordet transmission har imidlertid normalt blitt tolket til å begrense seg til girkassen som tradisjonellt hadde et sett valgbare gir og en sluttutveksling (samt diverse clutcher). I elbilen er det oftest bare sluttutvekslingen igjen, men til posten du svarte på sitt poeng, både denne samt alle andre akslinger og koplinger i drivlinjen må være designet for den maksimale effekten man så kan låse opp via software. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor tar de bare en éngangssum? Det må jo være mye bedre å ta det som en månedlig abbonnementsavgift.

Kanskje det ville fått kunder til å rope opp om grådighet? Da hadde det kanskje vært smartere å tilby en typ 'leie for eie' aksess hvor du kunne betale for en måned om gangen men når som helst kan betale inn restbeløpet og få det til odel og eie.

Lenke til kommentar
2 hours ago, sverreb said:

Også elbiler har en girkasse (firjulstrekkere gjerne to). At en girkasse har flere valgbare utvekslinger eller variabel utveksling er noe som først og fremst behoves for ICE motorer, men en girkasse med bare en utveksling er også en girkasse. 

Den eneste måte å unngå en utveksling er å la motoren ha samme turtall som hjulakslingen, det er gjerne lite optimalt. Det er enklere å lage en motor med høyere effekttetthet om det optimale turtallet designes vesentlig høyere en normalt omdreiningstall for hjulakslingen. 

Denne girkassen sammen med andre koplinger og akslinger er det som overfører (eng. transmit) effekten til hjulene. Ordet transmission har imidlertid normalt blitt tolket til å begrense seg til girkassen som tradisjonellt hadde et sett valgbare gir og en sluttutveksling (samt diverse clutcher). I elbilen er det oftest bare sluttutvekslingen igjen, men til posten du svarte på sitt poeng, både denne samt alle andre akslinger og koplinger i drivlinjen må være designet for den maksimale effekten man så kan låse opp via software. 

Ja, reduksjonsgir som jeg nevnte.

Kan vel alltids kalle det girkasse men det er jo vesentlig simplere.

Her er Model 3 sin. Er jo bare noen tannhjul.

D5BRCjEWwAIkm2i.jpeg

Lucid har vel dog den minste "girkassen" da den er integrert i motoren.

motor_drive_transmission_exploded.thumb.png.5ac004b97e6801301f6aed901d1c1235.png

Minner veldig om "girkassen" i en handholdt drill. Dette blir nok standarden etterhvert og folk vil glemme "girkassen" helt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

 En interessant sak fra et rent teknisk perspektiv er at med elbiler forsvinner modeller med få hestekrefter. Elmotorene betyr rett og slett at det ikke lenger vil finnes effektsvake biler lenger, kommenterte Audis øverste salgs- og markedssjef i et intervju med Ny Teknik tidligere i år.

 

Litt spesielt at den uttalelsen kom fra Audi, som en del av VAG så kjenner de jo godt til hvorfor noen tviholder på moderat effekt i elmotorer? Vw feks tar jo ut moderat effekt av flere av sine elbiler for å ikke stille ICE produktene i for dårlig lys. Personlig hadde jeg ikke orket elbil med slakk akselerasjon som leveres slik med viten å vilje for å ikke spise av salget til enkelte ICE modeller. Da hadde jeg heller syklet, tatt bussen osv og spart bilpengene. Livet er for kort til å kjøre kjedelig elbil når det finnes så mange morsomme varianter fra ulike produsenter, med både ok kjøreglede og livlig akselerasjon. Og kjapp akselerasjon er jo noe av det morsomste en kan gjøre bak rattet på offentlig vei uten å risikere førerkort eller ubetinget fengsel for fartsovertredelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Litt spesielt at den uttalelsen kom fra Audi, som en del av VAG så kjenner de jo godt til hvorfor noen tviholder på moderat effekt i elmotorer? Vw feks tar jo ut moderat effekt av flere av sine elbiler for å ikke stille ICE produktene i for dårlig lys. Personlig hadde jeg ikke orket elbil med slakk akselerasjon som leveres slik med viten å vilje for å ikke spise av salget til enkelte ICE modeller. Da hadde jeg heller syklet, tatt bussen osv og spart bilpengene. Livet er for kort til å kjøre kjedelig elbil når det finnes så mange morsomme varianter fra ulike produsenter, med både ok kjøreglede og livlig akselerasjon. Og kjapp akselerasjon er jo noe av det morsomste en kan gjøre bak rattet på offentlig vei uten å risikere førerkort eller ubetinget fengsel for fartsovertredelse. 

Ja kjedelig å lese om f.eks. alle Stellantis sine elbiler med kun 100kW effekt. Alt fra småbiler til store varebiler og folkefraktere. Som f.eks. denne: https://elbil.no/elbiler/toyota-proace-verso-electric/ (laget i samarbeid med Stellantis)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, sverreb said:

..., men til posten du svarte på sitt poeng, både denne samt alle andre akslinger og koplinger i drivlinjen må være designet for den maksimale effekten man så kan låse opp via software. 

Det er først og fremst dreiemomentene som er begrensningen for disse komponentene. Derfor er det ikke alle effektøkninger som betyr økt belastning (men kan likevel øke kjølebehovet). Typisk er  elbiler dreiemomenbegrenset ved lave hastigheter og effektbegrenset ved høyere hastigheter. 

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...